Melatonin mot sömnsvårigheter?
Är melatonin ett bra naturligt alternativ till "vanliga" sömnmedel. Äter nu Propavan vid behov men skulle gärna byta till något mer naturligt. Melatonin säljs fritt hos hälsokost i USA men är licensbelagt här i landet. Jag har allvarliga insomningssvårigheter som jag haft i många år och behöver sömnmedel för att kunna fungera normalt.
Hejsan
Jag har ätit bla melatonin det heter circadin ett bra tag och det fungerade ett tag för mej men sedan så fungerade det inte längre så då slutade jag för det är ju ganska dyrt för det ingår inte i högkostnads skyddet
det ska vara väldigt olika hur man reagerar på det säjer min läkare endel blir hjälpt på engång medans för anndra tar det längre tid och vissa hjälper det inte alls
Melatonin är ju inget insomnings medel så är det det man behöver så hjälper nog inte det men det går ju att prova
Det finns att få på recept prata med din läkare, här är en länk
Melatonin ska hjälpa vid insomning om tar tillräcklig stor dos och inte med en depottablett som Circadin tyvärr är. Eftersom det är besvärligt att köpa melatonin i det här landet blev jag lite otålig och köpte nyss en burk med 300 tabletter för 17 dollar (120kr) inklusive frakt på Ebay.

#2 De stoppar normalt melatonin från USA, men att beställa från UK går bra.
Numera får de inte heller sälja melatonin via ebay.co.uk….men säljarna där plockar fram det om man mailar och frågar. Kör själv med Natrol som jag brukar köpa av en etablerad säljare…mkt bra (och billigt).
Förutom att det är olagligt att handla läkemedel från utlandet och ni inte vet om det faktiskt är läkemedel eller någon skit någon blandat i sin källare…det finns inte en chans att det är ett riktigt preparat du får 300tabletter av om du betalar 120kr för melatonin kostar en hel del att göra och riktiga läkemedel är dyrare i usa än i sverige om det var där du köpte dem från. Du vill heller inte ta så mycket som 300 tabletter om du skulle använda dem korrekt.
Flera personer har blivit förgiftade av fejkpreparat som de blandat tungmetaller i. Jag kan inte säga att jag är positiv till att kif tillåter diskussion som lagmässigt är om att köpa droger :(
Men förutom den självklara hälsorisken så vet ni väl att melatonin verkar dämpande på gnrh?! det är därför man är mycket restriktiv med det i Sverige. Ja förutom då hur den interagerar och allt annat.
Det är vansinne att vara positiv till det här, det finns god anledning till att det är olagligt!
Vi har använt det när min styvson med Asperger har svåra problem, vi har också båda provat det själva för att se effekten. Maken tar det ibland när han jobbar natt.
Funkar bra på oss alla, inga bieffekter och tar man det ca 20 minuter innan sängdags slocknar man ganska snabbt!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Extra: Hänvisar till SFS 2009:368 och LVFS 1996:5 för min kommentar. Fattar som sagt var inte hur man får diskutera detta här.
Till babyel: eftersom det tar 3.5h till Cmax så är det ju ren placeboeffekt att man slocknar efter 20 minuter… men jag skall nog inte kommentera mer för jag blir arg när jag ser denna otroligt dumma tråd och att det tillåts på detta forum.

#7 Snart bör vi väl inte heller diskutera D-vitamin eller Omega3, om det nu kommer att bli klassat som läkemedel (eller stoppas av Codex Alimentarius) och då endast få säljas av de mycket vinstgivande läkemedelsföretagen!?
MarlaS: Du låter ganska hätsk tycker jag. Live and let live. Ingen tvingar dig att diskutera här, eller att ta Melatonin. Min kommentar var till trådstartaren, ingen annan!
Jag bryr mig faktiskt inte om ifall det är placeboeffekt eller inte, så länge det hjälper en liten utmattad orolig storgråtande 13-åring med särskilda behov att få en natts lugn sömn. Det händer inte så ofta, men det händer.
Du får tycka vad du vill.
#8 Dura lex, sed lex.
Det är inte alls motsvarande skadeverkningar med d-vitamin eller omega3 och därför är det heller i närheten av att klassas som läkemedel.
Hade jag ägt den här sidan så hade jag anmält babyel till polisen och kontaktat de sociala myndigheterna direkt eftersom hon systematiskt stryper tillverkningen av könshormon (via gnrh) hos en minderårig som hon har ansvar för vilket väl inte kan räknas än något annat än barnmisshandel?! Men jag har ju inte namnen bakom användarnamnen här så det är inte min skyldighet utan sidans. Att vuxna människor använder olagliga och troligtvis fake-läkemedel kommer ju aldrig räknas riktigt lika grovt även om även det är brottsligt.
¨jag köper från
http://www.bodybuilding.com/store/opt/melatonin.html
100 tabletter för 1.89 us dollar.
har ätit över 300 tabletter och den funkar väldigt bra.
Propavan ska du sluta med direkt!.. Melatonin är fritt i typ hela världen förutom sverige. Många som reser runt använder det.
Att tänka på.
Melatonin hjälper till att ställa om den biologiska klockan. så vill man sova 22.00 om kvällarna ska du äta det 21.00 - 21-30. kör så i en vecka sen ska klocka va helt omställt och du ska bli trött vid halv tio utan tablett.
Om det inte funkar så har du förmodligen en rubbning.. serotonin skapar melatonin.
så kanske Depression eller rubbning av serotonin är problemet?
MarlaS: Jag tänker inte kommentera dina hätska inlägg.
melatonin har bara funnits i sverige i typ 1 år.. kan va värt att veta varför man inte är så fria när det gäller produkten.

#13: Det har funnits mkt längre än så, men bara som licenspreparat.
Jag är också en av de med AS och ADHD som har använt mig av Melatonin.
Jag har tagit allt från olika lugnande preparat, till stilnoct, imovane och just propavan som JAUS använder (använt?), och jag tycker då att melatonin är kick-ass bra!
Med LCHF har min biologiska klocka blivit mycket bättre dock, så jag har inte använt melatonin på ett tag.
Med M. kände jag mig naturligt trött, fick ingen som helst "baksmälla" man kan få av de andra preparaten, och jag vaknade av mig själv också.
Från att ha varit likadan som babybels styvson till lugnare, mindre ångest, och mer naturlig sömn, är så himla bra att jag också ignorerar Marla-S inlägg, för de känns väldigt over-the-top om jag ska vara ärlig. (och det är jag fan nästan alltid.)
Heja JAUS, ge oss rapport på hur det går!

#10 Har du belägg på påståendena om skadeverkningarna?
Är de värre än de från kommersiella läkemedel, typ stilnoct (ruggiga grejer) eller långvarig sömnstörning?
Bör man kanske stoppa kroppens egen melatoninproduktion?
Kan det tänkas att vissa lagar stiftas främst för att gynna monopol (gäller både alkoholmonopolet, läkemedelsdito och mycket annat)?
#14 Circadin kom in till sverige förra året.
vilket annat melatonin preparat har du fått i sverige av läkarna?
Jag hoppas att det inte fastnar i tullen men det var ju såpass billigt att det gick att chansa, dessutom lyckades jag köpa 2 burkar D-vitamin (180 kapslar per burk 50 000 IU) från USA, så jag hoppas att även melatoninet slinker igenom.
MariaS: Melatonin är billigt att tillverka precis som D-vitamin och är därför inte av intresse för läkemedelsföretagen som vill sälja sina dyra sömnmedel som ger biverkningar.
Melatonin klassas som kosttillskott i USA och Kanada och betraktas som helt ofarligt eftersom det är ett naturligt hormon, och har inga biverkningar. Melatonin går ju t.o.m. att köpa på flygplatser mot jetlag. Citat från länken bredvid:
"Varför säljs inte melatonin i Sverige?
_I större delen av världen säljs melatonin på flygplatser, hälsokostbutiker, receptfritt på apotek och i vanliga butiker. Några biverkningar värre än i Sverige receptfria läkemedel är okända.
Melatonin är inte ett preparat som går att patentera. Intresset hos läkemedelsföretagen för att ta fram produkter och informera läkarna är därför obefintligt. Det kommer därför få studier kring preparatet.
Tidigare såldes melatonin även i Sverige i hälsokostbutikerna. Det satte emellertid Läkemedelsverket stopp för. Melatonin kan numera i Sverige bara säljas lagligt av Apoteket AB mot recept.
Det är svårt att kritisera Läkemedelsverket för sitt beslut. Det har ju beslutats att Läkemedelsverket ska arbeta på det här sättet. Däremot kan det mycket väl vara så att samhället i helhet förlorar på att melatonin inte är tillgängligt längre. Förskrivning av narkotika kan tänkas öka samt de högst problematiska biverkningarna av tillfälliga och kroniska sömnproblem. Dessutom stödjs indirekt inte bara seriösa Internetapotek utan även oseriösa.
En möjlighet inför framtiden kunde emellertid vara att fler studier görs och att melatonin sedan kan säljas receptfritt. Här borde Läkemedelsverket driva på. Läkemedelsverket har också efterlyst fler studier. I Sverige finns någon inneboende ovilja mot preparat som hjälper mot sömnproblem, men det är så oerhört många personer som lider av det idag att ett effektivt receptfritt läkemedel behövs._"
#5 Marla S
Visst är det viktigt att veta att tillverkaren är ok. Jag tex aktar mig för produkter från Merck & Co efter Vioxx skandalen samt nu Pfizer som får böta 2,3 mrd USD för marknadsföringsfel samt har i Nigeria orsakat 11 barns död , böter 75 milj USD.
Man kunde också oroa sig för de som äter Alli som nu är "laglig", hur får man sig D3 vitamin som immunförsvaret behöver?

#16: Jag fick Melatonin. De är vad som står på burken. Circadin skrivs enbart ut för personer över 55, om inte i yttersta "nödfall".
Dock är Melatonin (1mg) licenspreparat, så min neuropsykiatriker fick skriva ut det åt mig.
Sen är det väldigt individuellt vilken dos som fungerar för en. Jag har hört om folk som har tagit uppemot 15mg per dag, och som absolut inte tagit skada av det. Dock har jag tyvärr inga källor till det, utan det var vad min kompis doktor sade till henne.
Jag blir också ibland bekymrad över att man här tar tillskott till höger och vänster, och ibland bara för att någon annan säger att "det är så bra"…
Sen är det ju så att bara för att en sak är naturlig i kroppen så innebär det inte automatiskt att det är bra att ta extra av det, och som dessutom är tillverkat på konstgjord väg…
håller med..
kosten är nyckeln. men ibland kan det behövas tillskott av olika anledningar.
Men just melatonin är enbart till för att ställa om biologiska klockan.. inte för att använda som sömntablett
propavan ska man absolut inte använda! har man tillfälliga sömnproblem kan du äta melatonin.
Men har man bestående måste man kolla efter andra problem.

Har Circadin här hemma men tycker inte att dem hjälper så mkt..

#24; hur stor dos tar du , och vilka hjälpämnen är det i tabletten?

#25 Jag tar dom inte längre för har inte sömnproblem tack och lov längre :) men när jag tog dom hjälpte dom nästan inte alls.. jag har tyvärr släng innehållsförteckningen men det är ju Melatonin det ska vara i iaf. Jag tog bara en tablett åt gången för det var vad läkaren sa, vågade inte testa med fler på en gång.

#26: du missförstod mig. :) Det verksamma ämnet är såklart melatonin, men sen finns det alltid hjälpämnen i tabletterna som fyller ut det som inte är det verksamma ämnet. :)
Enligt amerikanska sidor så bör man starta med en låg dos. 0,3-5mg, för att sedan öka till önskad effekt. Självklart är det nånting man bör ta upp med sin läkare, men funkar det inte, kanske man ska höja dosen (under inrådan, of course).
JAUS:
Antagligen är det inte bättre. Jag vet inget om den medicinen… Men något som är naturligt kan ju vara precis lika farligt som något "onaturligt"… Just melatonin vet jag inget om.
Och ja, jag är långt ifrån övertygad om d-vitaminet som lösning på alla världsproblem… Visserligen säger viss forskning att det är bra, men forskningen säger så mycket hela tiden. Jag tar visserligen numer lite d-vitamin, men jag är skeptisk…
Ok, så du är kritisk till något du inte ens vet någonting om? Ta reda på saker ting och backa sedan upp dina argument med fakta, gärna länkar till studier, innan, du kommer med påståenden. Dina personliga övertygelser ger jag inte mycket för då jag anser mig kunna mer än vad du gör i frågan.
Grundskepsis är bra men det blir larvigt när man inte har något att basera den på mer än sin personliga åsikt.
Vad anser du dig veta då? Hur mycket kan vi faktiskt veta i den här frågan, är vad jag undrar då…
(Alltså inte i fråga om melatoninet, vilket jag aldrig har haft någon åsikt om, som jag sa… Utan om diverse "naturliga" tillskott)
forskning är ju olika hela tiden. idag är det nytiggt med A men om några år är det inte det.
Melatonin har jag ätit hundratals tabletter av och inte märkt av några biverkningar.
Jag pratade med min läkare om melatonin innan det fanns på svenska marknaden.. jag sa att jag köpte dom från usa. 100 st för 8 kronor..nice price :) och dom funkar.. hon sa att det bara va att köra på om det fungerade för mig för inga stora biverkningar finns och bättre att jag tog det än propavan som jag då åt och hade biverknignar av.
Hade jag fått bestämma så skulle man kuna få marijuana utskrivet om man har sömnproblem.

#28 D-vitamin är varken lösningen på alla problem eller nåt undermedel…utan helt enkelt ett essentiellt ämne precis som vatten, syre, omega3 osv.
Brist på essentiella ämnen får konsekvenser som t ex sjukdom eller i värsta fall död.
#30 så man ska dra den värsta slutsatsen när man inte vet? Löjligt. D-vitaminbrist är mycket vanligt i nordliga länder speciellt hos människor med mycket pigment i huden, det är ingen hemlighet. Du kan ju googla lite så hittar du information om D-vitamin och varför det är nödvändigt för kroppen.
Vill man inte ta tillskott så får man göra som man gjorde förr, äta sill varje dag. Drygt 300g sill per dag ger ca 50µm D-vitamin.
En ljusväckarklocka kan också användas för att skonsamt ställa om dygnsrytmen, om man måste vakna när det är mörkt. Den simulerar soluppgång under en halvtimme före väckningstiden. Man blir då inte tvärväckt av en ringsignal. En bra uppfinning tycker jag.
JAUS:
Nej, det sa jag inte… Jag har googlat om d-vitamin tidigare. Det är därför jag faktiskt tar tillskott, som jag sa tidigare. Men jag är ändå skeptisk av flera anledningar.
Forskningen om det verkar inte vara tillräckligt gammal för att jag ska lita helt på den. Dessutom är det väl inte alls säkert att vi i längden kommer att reagera på samma sätt på syntetiskt tillverkade ämnen, som inte alls behöver vara av samma slag som de kroppen tillverkar själv… Lite mer långsiktiga studier skulle inte sitta fel…
Så medans man väntar på dessa studier som aldrig kommer, så ska man inte göra någonting? 
Ok, så ju äldre forskningar desto trovärdigare enligt dig? Det är väl snarare tvärtom att nyare forskning reviderar gammal felaktig. Förut var man ju livrädda för D-vitamin förgiftning men nu har det visat sig att det var kraftigt överdriven rädsla.

JAUS: Med tanke på att jag blev tipsad om melatonin av min neuropsykolog, och att de hade haft föredrag om det på neuropsykiatriska enheten i stockholm, tror inte JAG att det är några problem. Det finns alltid folk som snackar ner mediciner, och kosttillskott.
Eftersom det inte finns några påvisade biverkningar; och folk har använt melatonin i minst 10 år, så tycker jag inte att det är nånting att snacka om. Testa dem. De är ju till för kortvarigt bruk. Testa.
#37 Jag har redan bestallt.
Kommer att få dem i början av nästa vecka tror jag.
JAUS:
Nej, man får göra vad man vill med sig själv… Men jag tycker inte att man ska rekommendera det till andra som ett undermedel så länge man faktiskt inte vet.
Det kan ju komma forkning i morgon som säger att d-vitamin-tillskott visserligen är bra mot det ena, men däremot ger ökad risk för något annat. Och det är det jag menar med "äldre forskning". Att man ska ha hållit på och forskat ett tag, och kunnat göra långsiktiga studier på hur vi faktiskt reagerar i längden.
Vem har sagt att D-vitamin är ett undermedel? Det är ett livsviktigt hormon vi nordbor har brist på pga vårat geografiska läge. Ännu värre är det för människor från sydligare länder med mörkare hud som flyttar hit. De har inte den anpassning som vi har, och har ökad risk för D-vitaminbrist. Som jag sa tidigare åt man betydligt mer fisk förr i tiden (sill framförallt) och kunde genom kosten få tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret. Om man nu inte vill äta över 300 gram sill varje dag så är tillskott ett utmärkt alternativ. D-vitamin i kapslarna brukar komma från ullfett vilket jag knappast kallar syntetiskt.
Ok, jag uttryckte mig kanske lite fel med syntetiskt… Jag menade väl snarare främmande. Alltså av ett annat slag än det kroppen själv producerar.
Jag tycker att många uttrycker sig på det viset så det låter som att d-vitamin är ett undermedel. Och det verkar dyka upp i alla diskussioner förr eller senare, oavsett vilka krämpor som diskuteras.
(Och är det ett hormon finns det ju ännu större skäl till försiktighet tills man vet mer… Tillägg av andra hormoner brukar ju ha bieffekter som inte är så trevliga… Trots att de också är naturliga.)

haneit - Vad man hittills vet om D-vit är att det är helt essentiellt…man vet många mekanismer i kroppen där D är helt nödvändigt.
D har tom varit så viktigt att t ex europas invånare tappat det mesta av sin pigmentering under evolutionens gång.
Brist på D ger sämre motorik, prestationsförmåga, ökar cancerrisk och risken för autoimmuna sjukdomar, försämrar kvoten muskel/fett samt ger sämre immunförsvar.
Det har bedrivits en hel del forskning runt D sedan 70-talet (OBS finns forskning ända från 40-tal), vilket är betydligt längre än forskningen runt omega3, som också varit i ropet det senaste deceniet. Läkemedel etc har betydligt kortare tid på sig att gå igenom kontrollerna.
Långtidsbehandling med D-vitamin kan studeras i alla länder på lägre breddgrad, där D-vitaminet fås på naturlig väg redan från barnsben. Så tror man inte på evolutionsteorin så kan man kika på vad dessa högdoserande individer får för besvär av sina D-vitaminintag.
Detta har givetvis studerats och resultatet är att de drabbas svårt av mindre cancerfrekvens. Andra biverkningar som t ex betydligt lägre frekvens av diabetes typ1 resp bristen på MS har observerats.
Det man möjligen kan diskutera är om oralt intag ger samma effekt som hudens producerade D-vitamin.
Vad jag vet har man ännu inte hittat någon skillnad i verkning (man har försökt hitta skillnader!)… men upptaget från tarmen är något sämre än från huden vilket gör att doseringen måste ökas något.
Med ditt resonemang om vad man bör rekommendera så faller LCHF, omega3….ja, det mesta bort.
Fick burken igår och testade den i natt, funkade men det tog längre tid än jag trodde innan den verkade. Kan bero på att jag var ganska pigg när jag tog den.
Det märke jag testat (det jag länkade till) är gjort så man ska ta det 1 timme innan sänggående. Jag antog att det delvis styrs av kapselns upplösningtid och provade att hälla ut pulvret. Det verkar mycket snabbare då, vilket passar mig med mina oregelbundna vanor bättre. Äckligt som sjutton - massor med talk - men man kan försöka gegga in det i en sked fil eller liknande och svälja allt på en gång.
För mig funkar det inte alls mot "jet lag", d.v.s. det måste vara dags att sova för att det ska funka.
Jag köpte Melatonin från USA och det stoppades i tullen men det enda de gjorde var att de bröt upp plastsigillet på burken för att se så inte förpackningen var öppnad sedan innan. Sedan fick jag burkarna och jag behövde inte heller betala tull av någon anledning. Kostade $1.89 för en burk med 100 tabl. Fungerar jättebra för mig som ibland arbetar nätter och har svårt för att komma in i den normala rytmen igen.

JAUS: Hur går det för dig med sömnen?
Det har gått bra förutom just denna vecka, som varit en av de stressigaste jag haft hittills. Idag fick sova ut ordentligt men jag känner mig fortfarande trött så jag behöver nog vila hela helgen.