Fniss, jag trodde aldrig......
……att jag skulle sitta och slicka på en sked fyllld med smör eller att dricka ren grädde
.
Smöret och jag är väl ännu inte så bra kompisar men det stillar oron och småsuget. Jag har också smaksatt det med cafe de paris kryddor. Det blir lättare då.
Grädden, mmmmmm, så gott. Jag säger som farfar "det lägger sig som bomull kring hjärtat", sagt på ren värmlänska.
Jag är väl fortfarande lite fettskrämd men jag jobbar på det
.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Smörrullar är också gott! 

Själv tycker jag att smält smör är godare och det kan jag äta med sked
Tror att jag ska smälta lite till efterätt efter lunch köttet 
Jag gillar också smör och grädde, men jag ber dig verkligen att se upp, för det kan definitivt vara en trigger för mig ibland, med det menar jag, att jag äter mer än jag behöver och kanske överdoserar som tillbehör eller i mina recept. Lycka till!
Grädde är så gott! Ett annat godistips är 10% feta turkiska yoghurten med lite kokosflingor på:)
Jag brukar bland den yoghurten med lite vispgrädde.
Smör är jag inte överförtjust i… kan inte äta det rakt upp och ner med sked eller ha i kaffet. Smakar bara.. fett. *fniss*
Grädde däremot försöker jag hålla i strama tyglar för det triggar mig till överätning, precis som #3 skrev kan hända med smör. Men nu har jag iaf lärt mig vad som triggar mig till överätning och inte.
Nja, överätning vet jag väl inte och så gott är det inte. Jag äter förmodligen för lite fett till maten. Blir lätt hungrig efter en stund. Därför tänkte jag öka på fettet mellan måltiderna och just nu är det bara en tesked smör/dag extra
.
Har börjat göra såser på grädde OCH SMÖR. Mums
jag tar några klickar bregott ibland för det är gött!
Är det vanligt att folk blir triggade av smör!? 

Själv sitter jag nu med en påse Mr Chips fläsksvålar (stora) och lägger smör på som mellanmål. Trodde inte det skulle vara gott när jag läste om tipset men det är gudomligt gott!!!
#10 Förlåt, men den kombinationen…….
men jag ska inte säga något. Skulle inte förvåna mig ett dugg om jag själv sitter och moffar snart 

illernettan
För någon månad sedan hade det lika gärna kunnat vara jag som kommentera som du gör nu. 
#12 Då vet jag vad jag har att se fram emot. Grejen är bara…..fläsksvålar och jag………urk……förlåt 
#13 Om du är en sådan som gillar goda mjuka ostar är större bitar av just fläsksvål en riktigt bra ersättning för kex…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Läste tråden och blev sugen på fläskisar…hade en oöppnad påse i skafferiet….knapriga och "färska".
Jag har skrivit i flera trådar om allt man kan ha fläskisar till….men just nu…..
:
-Fläskisar med bara Bregott och lite krydda…salt&peppar, örtsalt eller kanske Aromat
Fettig "snabbmat i brist på matlåda":
En 3:a gräddfil rört med 1/2dl grädde och gärna 1 sked linfrön….Mums!! ….Läbbigt fett, men ack så gott, mättande, knastrigt och samtidigt lent för magen

Nej, smör och grädde för sig självt kan jag inte konsumera, det smakar f-n. Samma sak med hårt smör rent generellt, så på ostskivorna blir det bregott. Smält smör på äggen eller köttet och grädde i matlagningen däremot lyfter vilken måltid som helst.
Brukar sörpla i mig smöret efteråt när jag steker hamburgare, utsökt! 

Kom precis på att min morfar (är död sedan några år) OFTA skar någon eller några skivor smör och stoppade i sig direkt och sa alltid; "Mmmm..riktig mat." Dessutom åt han alltid grädde med fruktsallad till efterrätt eller grädde med bär om vi hade det någon gång på kalas. Aldrig bär med grädde. Man fick vara på hugget om grädden när man var med honom annars så tog den slut!
Han dog 85 år gammal av hjärtsvikt. Vet inte varför han fick just hjärtsvikt.
Kanske var lite OT men jag kom bara på det precis när jag läste om smör!

Jag blir oftast sugen på nåt gott ett par timmar efter jag ätit på eftermiddagen/kvällen.
Då brukar jag vispa 1 dl grädde med vaniljpulver och någon jotdgubbe, hallon eller annat bär i, beroende på hur mitt kolis-intag är den dagen.
Så var det suget borta. 
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
#3 Hur kan smör vara en trigger när det inte höjer insulinet något? Det är ju bara fett?
Alltså, frukostarna numera är ju guld. Först steker jag ett paket Tulip-bacon, och strax innan jag plockar upp skivorna ur pannan, häller jag över en rejäl skvätt GRÄDDE. Sen, i det som blir kvar i pannan när baconet är upplockat, steker jag några kravägg.
Inga trigganden här, inte. Jag halsar GRÄDDE för glatta livet!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus