Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7138 ggr
[tililili]
0

alger?

någon som har koll på näringsinnehåll i alger?

olika sorter?

protein, fett och kolgydrater?

[tililili]
0

ingen som vet ngt?

puffar lite:D

[Pennylane1]
0

har du googlat? Om man googlar alger näringsinnehåll kommer massor upp bl. a. denna

Andina
0

Det verkar inte vara så många som har en aning om det. Det enda jag hört är, att alger procentuellt innehåller en stor del kolhydrater, jag tror 50-60 %. Men det är bara vad jag hört vid något tillfälle, ingenting jag vet… Om det stämmer kan alltså fett-andelen inte vara så stor.
Jag vet inte heller om det handlade om färska alger eller torkade…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

kanske inte säger hur mycket det är, hinner inte leta mer nu, men ett tips är ju att googla!

Andina
0

Googlade lite och hittade denna pdf

Det verkar stämma med 60 procent - men här verkar det vara proteiner…
Kh 12 %
Fett 4 %

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[tililili]
0

har försökt att googla, men det enda som jag fått fram är att de är näringsrika:P

Andina
0

I pdf'en som jag länkade till i inlägg #5 visar på näringsinnehållet inkl kolhydrater, fett och protein

[Pennylane1]
0

well done!

[tililili]
0

ja, tack #5

det var ngt pulver det va?

tror ni det gäller torkade? och ungefär på andra sorter?

arame alger?

Andina
0

Jag kan inte svara på frågan (#9) egentligen men jag gissar att det inte skiljer så jättemycket. Alg-pulver är ju också torkade alger - och pulveriserade…

Dessutom - alger i torkat tillstånd, oavsett det rör sig om pulver eller inte, väger ju inte mycket alls. Så kolla hur många gram du äter - så kommer du att se att du totalt inte får i dig nästan några kolhydrater alls. Hur mycket väger de alger du äter per "portion"? Per dag? Är det 10 gram?

Låt säga att du äter t ex
5 gram alger =
3 gram protein
0,6 gram kolhydrater 
2 gram fett

10 gram alger=
6 gram protein
1,2 gram kolhydrater
4 gram fett

Conquest
0

Jag ätit Alger från Alg-Börje i flera år.

Hans algmjöl och algtabletter består av knöltång (Ascophyllum nodosum) skördade i det än så länge opåverkade havet utanför Islands nordvästra kust, samt Spirulina växtplankton. Knöltången innehåller cirka 100 olika mineraler och spårämnen, ett tjugotal olika aminosyror, riklig mängd av Omega-3 fetterna, samtliga vitaminer m.m. Fortfarande naturlig balans som är så viktig för att människokroppen skall kunna tillgodogöra dessa ämnen.

Algerna innehåller två till tre procent kalk - denna mängd är oftast för liten för täcka kroppens behov. Kompletteras algerna med kalktabletter eller korallkalk ökas kroppens förmåga att tillgodogöra sig alla de näringsämnen algerna innehåller. Havsalger är av ökande betydelse inom medicinen, kosten och kosmetiken. Det är speciellt s.k. brunalger som är mycket vitamin- och mineralrika. Till brunalgerna räknas bl.a. knöltången (ascophyllum nodosum) och blåstången (fucus vesiculosus).

Algerna innehåller ca 18 % mineraler och spårelement (magnesium, kalk, kalium, natrium, järn, jod, silicium, krom, mangan, zink, selen m.m.), 20 olika aminosyror samt flera polysackarider (sockerarter) mestadels bundna som natriumsalter (alginater). Natrium i alginaterna kan lätt bytas ut mot tungmetaller som elimineras via tarmen då alginater inte resorberas via tarmslemhinnan.

Detta gör att havsalger med fördel kan användas vid tungmetallförgiftning t.ex. i samband med sanering av kvicksilverhaltiga tandfyllningar. Även som kosttillskott för extra tillskott av vitaminer, mineraler och spårämnen kan havsalger användas och tillföra bl.a. jod och selen som ofta är bristämnen i normalkosten.

Man ska ha 1 tablett pr 10 kg man väger om dagen, eller motsvarande i pulver. 1000 tabletter kostar 298:-, pulver mycket billigare.

Det är löjligt att diskutera kolhydratinnehållet i alger. Varje tablett väger 0,5 g!

[tililili]
0

ok, bra information,

men jag är nog egentligen mer intresserad av att äta dem som tillbehör till maten, än som pulver och tabletter.

Conquest
0

Tilda

Då ska du bo vid havet och plocka tång och tillbereda. Faktisk var det ett tv-program på dansk tv om det igår i samband med världsmiljökonferensen nu till december i Köpenhamn. Alger/tång är miljöneutral mat. Ingen CO2 påverkan alls.