Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 10656 ggr
JimmyLarsson
0

Förslag på LCHF-frukostar?

Hej

Jag behöver förslag på LCHF-frukostar. Hittills har jag växlat mellanTurkisk Yoghurt/Vispgrädde/hackade nötter och Bacon/ägg. Men jag gillar inte Yoghurt-alternativet då jag tycker att det är surt, alldeles för krämigt och jättetrist. Därför har det blivit Bacon o ägg (1/2 paket bacon, 2 ägg, en skvätt vispgrädde, salt o peppar samt ibland en slatt ost) men det börjar bli för enformigt.

Vad äter ni till frukost vardagar när ni hat 8 minuter på er att äta en bra frukost? :-)

Viktor-88
0

Scrambled eggs går fort som attans att göra, och smaksättningsvariationerna mynnar ut i evigheten.

Oftast blir det plain and simple med salt/peppar och kanske gurkmeja (ger en galet vacker RÖD färg efter stekning). Sprinkla gärna vinäger eller cintronextrakt på det efteråt, servera med ett par klickar extra smör. Sedan dippar du äggbitarna i smör/vinäger-såsen. 

Enjoy!

flikkan77
0

Dricker oftast äggmjölk. Går fort att göra och jag är mätt rätt länge på det. Sen kan man variera kryddning efter behov så man behöver inte dricka lika varje dag.

"You just have to belive…"

Mervi
0

Jag äter kokta ägg med smör på morgonen, men varför inte äta vanlig mat, biffar tex eller annat kött, det brukar smaka gott även kalla.

Mooniq
0

Gillar du sallad så kan det vara gott på morgonen med någon röra, till exempel tonfiskröra

2 burkar tonfisk - avrunna

10 cm purjo - finhackad

4 dl creme fraiche naturell

4-6 msk majonnäs

2-4 kokta kalla ägg - hackade

(1-3 krm cayennepeppar) jag gillar det lite kryddiga men du gör som du vill.

Rör ihop. klarars sig i kylen 3-4 dagar.

Själv börjar jag hoppa frukosten. Det blir 2 muggar med kaffe o grädde och då håller jag mig till lunch..

Monica

jättegod röra att ha till sallad eller på sesambröd

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Joula
0

Smält en klick smör i en kastrull, slå på lite grädde och keso. Låt keson bli lite varm, men koka inte så att bitarna smälter.

Smaksätt med kanel, bär, nötter…

Gott både som frukost och efterrätt!

alicia80
0

Gör en sats lembasbröd. Ha dem i frysen och ta fram till morgonmålet med ett gott pålägg.

magma
0

Jag dricker antingen äggmjölk- kall som varm, oftast gjord dagen innan- och ibland gör jag "pones", ett lchfbröd gjort på ägg och PO-fiber med kanske makrill på, ost eller skinka.

Ibland blir det räkomelett.

Två, tre ägg, lite grädde och lite vatten, torkad dill, salt, peppar. Skakas runt/vispas så det skummar och så steks på låg värme i en smörhög. På det läggs räkor och majjonäs innan den viks ihop.

Annars kan man ju äta vilken slags lagad mat som helst, om man har rester kvar i kylen.

Cheesus
0

Ostplättar

3 dl riven ost

3 msk majonäs

3 ägg

lite oregano

Ugnen på 250 grader.

Blanda ihop ingredienserna och klicka ut på bakplåtspapper. Grädda tills gyllenbruna.

Smakar supergott som de är. Jag äter de både till frukost och som tillbehör till soppor eller annan mat.

Ibland lägger jag en klick smör mellan två varma plättar och NJUTER!

mannepanne
0

Koka två ägg (löst), mosa med smör. Salt och peppar. Grymt gott och en riktig energibomb.

Omelett går fort. Här är en av mina favoriter:

http://tummyrumble.hultberg.org/2009/09/omelet-with-mackerel-in-tomato-sauce.html

Omelett med makrill i tomatsås. Må låta lustigt, men är otroligt gott.

// Manne

Fialotta
0

På vardagarna äter jag yougurt med lite linfrön/pumpakärnor/paranötter, typ muslie. Eller några hallon i, blir jättegott!

Och ett ägg eller två med lite majonnäs på. Eller bara salt, det är olika. På helgerna bacon och scrambled eggs.

Anne-
0

Jag äter sedan två veckor en "pones" Lchf bröd. Med flera ostskivor och ett ordentligt lager bregott. En kopp the med en gräddskvätt. Passar mig bra och går snabbt och enkelt att göra. Vill inte stå och steka på morgonen. En frukost som är ganska lik mina tidigare frukostar.

Sommarsvalan
0

Jag har väldigt svårt att äta på morgonen, men kokt kallt ägg från kylen som mosas med en rejäl klick Bregott (smör smakar för mycket…) funkar bra för mig.

lchfnorge
0

www.lchfnorge.blogg.no

ikke så stor.. ENDA..

men det skal komme mye godt der. :)

Wtn3
0

Ägg kan jag aldrig tröttna på, jag varierar bara hur jag gör dem, 50 gram smör och två ägg är alltid en standard, men i vilket format varierar, ibland kokta (har man inte tid att koka på morgonen kan man koka kvällen innan) ihopmosade med smöret, ibland stekta, ibland i form av äggröra och då och då även som äggmjölk. Sen vad jag har mer till frukost varierar, ibland ett halvt paket bacon, ibland en halv paprika fylld med leverpastej och ibland några ostskivor med bregott på.

mannepanne
0

Halv paprika med leverpastej, genius!

Svårt att hitta god leverpastej här i London dock.

// Manne

HerrKaos
0

I morse blev det parmaskinka, tomater och brieost…kaffemugg med grädde.

Ofta steker jag baconlindad ost Annars blir det turkisk yoghurt med grädde,

Joula
0

#15 gör din egen pastej! det gör jag och det slår allt vad köpepastej heter.

Anders-S
0

6 kokta ägg

200 g sill

lite gräddyoghurt på sillen

ost

paprika

kaffe

eller så gör jag en ostomelett av äggen och osten + lite vispgrädde.

Miyu
0

Sen finns det ju alltid Low carb bröd att köpa om man inte orkar göra eget.

HerrKaos
0

#19 vilket då?

kricko1
0

Jag har, efter ca tio månader på lchf-kost i lite olika tappningar, varierat mig mellan följande frukostalternativ:

• TY med 1 tsk hemkokt osockrat äppelmos, vaniljpulver samt kanel på toppen. Några oststavar till (tex. Svarta Sara eller Gamle Ole med lite mer smak och bra fetthalt)

• Keso+ lite Mascarpone, vaniljpulver och ev. ngr. frysta hallon. Ev. lite ost till (se ovan)

• Äggmjölk med halva frukostkoppen starkt ekologiskt pulverkaffe, samt en eller två skivor helstekt kall karré.

• Alernativt 2 kokta ägg med majonäs på toppen som tillbehör till någon av ovanstående huvudingrediens.

Något som jag än inte "vågat" prova är de berömda löskokta äggen mosade med smör. Det hela låter motbjudande på något diffust sätt, men då många verkar älska det så förstår jag förnuftsmässigt att det inte kan vara dåligt. Dessutom älskar jag ju själv ägg så jag vet inte vad det är som gör att jag drar mig för det. Men kanske är det som med den där välsignade "äggmjölken"… det lät så oaptitligt i mina öron att jag inte kom mig för att testa det förrän på semestern och då (naturligtvis *lol*) fann det vara helt oemotståndligt gott Skrattande

Mosade ägg med smör får alltså bli mitt "beting" som snabb måndagsfrukost i morgon. Återkommer om jag visade mig kapabel att äntligen ta tjuren vid hornen Flört

Trevlig söndag till Er allesammans! /K.

MimLan
0

Jag äter mat. Idag blev det beuf bourguignon. Tog c:a 90 sek att värma upp i mikron.

Att anse att frukostar bara kan vara vissa rätter är onödigt begränsande i livet.

kreativika
0

just nu är jag inne i en äta-lite-grönsaker-period. Min stekpanna ser ut såhär på morgonen:

40gr tärnad tomat

40gr championer

35gr äggula (2 st ägg)

25gr smör

25 gr hemmalagad majonnäs

+ peppar till kryddning.

NOMNOM! Går ganska snabbt oxå, gillar när championerna, tomaterna och äggulorna är välstekta, sätter plattan på 6an och steker tills det ser bra ut, sedan är det klart! (vänder inte på äggulan utan gillar att den är rinnig) Men du får ju göra som du vill ;)

MimLan
0

#23 Men du? Du kompenserar väl rejält med protein i övrigt? 6 gram förslår inte långt som måltid.

illernettan
0

Måste erkänna att äggen står mig upp i halsen. Eller så är det fettet som gör det. Jag har ju lite problem med illamående vissa mornar (och nej, jag är inte gravid Glad). Idag blev det 3 ägg, en slatt med CF smaksatt Cafe de Paris, 2 ostskivor med smör på, en stor balja med te med smör och grädde. Efteråt mådde jag lite illa så det blev lite vitkål till efterrätt. Grejen är ju den att jag äter så här men jag blir mätt för stunden. Jag äter frukost, middag och kvällsmat, eventuellt någon fika under dagen.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

kricko1
0

Alltså vitsen med att äta är ju att både överleva och må bra. Att äta sånt man mår illa av, bara för att man ska enligt diverse kostdirektiv, det är ju ingen höjdare som jag ser det.

För mycket fett får även mig att må illa (och finns det nåt värre än att tvingas jobba och vara illamående) och diverse vanlig stabbig varm mat som funkar till lunch/middag skulle inte heller funka till frukost för mig… inte med bibehållet välmående iaf. Speciellt inte om man ska till jobbet och tvingas jäkta tidigt på morgonen. De dagar man är hemma och kan äta "frukost" när det nästan är jobb-dags-lunchtid och därefter får rå sin dag/tid helt svälvsvåldigt är det möjligen annorlunda. Men tidigt på morgonen när man är trött och stressad så anser jag det vara viktigt för välmåendet i stort att äta något som får en att må bra, på alla sätt. Men alla är olika och man får anpassa sig efter vad som fungerar bäst för en själv och ffa. efter det som får en att må så bra som möjligt Glad

VH!/K.

illernettan
0

#26 Det har du rätt i Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

flikkan77
0

#26 Just det där ger mig alltid lite problem. Tycker inte om kött av något slag och mår ofta illa när jag äter det och ibland kommer det upp igen.

Men kroppen behöver ju sitt protein och jag klarar inte av att äta så många ägg som jag skulle behöva om jag bara skulle leva på det. Får tvinga i mig en måltid kött varje dag och hoppas på att jag vänjer mig.

Hade dock varit lättare att följa en diet med bara pulver, fast det vet jag inte är så nyttigt.

kricko1
0

Mmm.. flikkan77, just du har (med reservation för att jag har förstått det rätt) ett eller flera dilemman som jag inte är personligt bekant med. Dvs. när det rör mat och ätande i största allmänhet.

Jag har inget att bidra med i frågan som på minsta vis rör det som är just dina besvär kring maten och ätandet… men, något annat som jag definitivt också lagt märke till är att DU alltid verkar vara så vettig, sansad och förnuftig när du (be)skriver dina problem och strategier. Så jag både tror och hoppas att det kommer att gå jättebra för dig… hur du nu än exakt väljer att göra och tackla din specifika problematik Glad

Önskar Dig all lycka till framöver! /K.

flikkan77
0

Tack, kricko! Det var mycket berömm på en gång. Glad

Jo, jag har ju diverse ät- och matproblem som jag försöker komma runt på något sätt. Det hade ju varit så mycket lättare att bara äta det som går ner lätt, och sen stannar nere, men den maten är inte lika nyttig. Försöker lura i mig den nyttiga maten med och det fungerar rätt bra. Men massor av stöd från en mång människor här inne!

Miyu
0

#20 carbzone. finns på vissa hälsokost butiker och www.carbzone.se

Skaldeman
0

Jag äter för det mesta rester som dagens första mål. När det nu inträffar. Har entrecote, lammfärsbiffar med ost, en massa kokta ägg och lite annat smått och gott i kylen. Där finns många tänkbara frukostar. Fast idag lyxade jag till det och lagade Lever Anglais. Det gick dock inte på 8 minuter…

/SSS

Puhlo
0

Jag köper gärna spillbitar av skinka, rostbiff och liknande. Tärnar, och antingen steker med lite lök och har på omelettsmet, eller gojsar ihop med cf och majo + kryddor och eventuella grönsaker till en röra. Sjukt lätt att variera, bra med protein och fett.

Man kan även göra en större sats av den kalla röran och ha till mellis eller frulle dagen efter. Den blir nästan godare då, eftersom smakerna får blomma ut lite.

Min absoluta favvofrukost är dock ostomelett med ICA's soppmix (blandsvamp), stekt med lite lök och bacon. Serveras med en stor klutt CF. :9

lc-solkatt
0

Omellett: 2 ägg, god krydda, salt och lite vatten. Toppas med god ost.

Branneli
0

Två kokta ägg, creme fraiche , kött sen kvällsmaten & vatten !!

ambery
0

Om du har ont om tid, eller som jag, inte gillar att stressa på morgonen så är mitt tips att förbereda så mkt som det bara går på kvällen. Koka o skala äggen, skala räkorna.

Lägg upp de rester på tallriken som ska micras på morgonen.

Mät upp smöret till äggmjölken, plocka fram mixer o tillbringare osv. Detta funkar bra för mig o jag slipper känna mig stressad!

Sen finns det ju mycket att äta, men nu fick du det mesta av vad jag brukar äta men jag undviker mjölkprodukter.

kricko1
0

Puhlo - nu blir jag lite nyfiken, hur exakt använder du soppmixen i din omelett?

Blandar du ner den i omelettsmeten… för det är väl pulversoppbas du menar… eller???

Tack på förhand! /K.

Puhlo
0

kricko1: Gods nej. :) ICA selection har en fryspåse med svampar, som jag steker i rikligt med fett från baconstekning.. :)

umbra55
0

hårdkokt ägg från dagen före, en rejäl klick keso och ca tre centimeter Kalles kaviar på toppen. (sockret till trots)

Det funkar för mig.

seitoho
0

Brukar strunta i frukost, äter några skivor ost med smör på och en kopp kaffe. Står mig bra fram till lunchen vid 11-tiden.

Är jag inte hungrig så äter jag inte frukost bara för att man brukar :-)

//Tomas -22

emmaostlind
0

Åh jag älskar yoghurtalternativet! Men skulle jag bara ha 8 minuter på mig, skulle jag ta två oopsies med mig på vägen till jobbet med massa ost och smör på!

Iansmamma
0

Jag brukar äta två skivor sesambröd med mycket smör och skinka på. Ibland ett löskokt ägg till det. Å så kaffe med äggmjölk i. Står mig från 7 till 12 på detta utan besvär.

Förresten undrar jag en sak: Förut tyckte jag att bacon till frukost var jättegott, men nu tycker jag bara att det är på tok för salt. Har någon annan märkt något sådant efter en tid med LCHF?

alicia80
0

har hör flera som blivit känsliga för salt. själv är jag forfarande saltoman. undrar om jag görnåt fel?

kmf79
0

En fråga bara. Vad är en oopsie. Jag är ju ny här på sajten och vet inte vad det är.

//Karin

matvraket-se
0

En liten skvätt filmjölk, en matsked hela linfrön, två matskedar solrosfrön, cocosflingor i en driva, fyra mandlar. Om jag tror att lunchen blir fördröjd kompletterar jag med ett par stekta ägg. Till fikat vid 10 blir det ost och några oliver.

alicia80
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oopsie är ett slags lchf-bröd man kan baka själv. Jättelätt! Gjorde jag tills jag upptäckte lembasbröd. Du som gillar ost kommer älska dem. Äter dem ofta till frukost med smör och pålägg. eller så byter jag ut hamburgerbrödet på macdonalds.

alicia80
0

nej nu blandade jag i hop dig med en annan tråd. men dukanske me gillar ost?? Tungan ute

respten kan du söka på här eller google.

HerrKaos
0

I morse blev det lembasbröd med philadelphiaost och en balja thé

Icegirl
0

I början av mitt LCHF-liv åt jag ägg och bacon varje morgon. Tröttnade och det blev några veckor med TY och nötter. Sedan nötbröd med rikligt med fett och pålätt. NU: Varm äggmjölk med kanel och en skiva nötbröd eller finncrisp med smör och ost. Jag är mätt hur länge som helst på det. På helgerna blir det oftast någon slags omelett.

LindaV-norr
0

Jag har också tröttnat lite på ägg så för tillfället ser min frukost ut så här: Kaffe med äggmjölk eller grädde och hårdost eller Brieost att tugga på till. Glad

nenna31
0

Jag äter för det mesta …nästan alltid omelett….den varierar jag med tex. salami, skinka, bacon, räkor, ost……mm mm……för mig är det den perfekta frukosten ….står mig länge på den….till lunch blir det något snabbt och enkelt…TY+grädde+ någon smaksättning….gärna vanilj….För mig är det kvällsmålet jag lägger min energi på …..

Lycka till…..Glad

lchfnorge
0

(LCHF)brød med (GULLPOSTEI)leverposter er en klasiker som er god!

HerrKaos
0

I dag blir det baconlindad ost med ett glas mjölk. En stor mugg med kaffe och grädde.

Medlem
0

Nu består mina frukostar av low carb bröd gjord av gluten och mandelmjöl med en massa smör och ost på.

kmf79
0

Imorse provade jag att göra Lembasbröden som ni rekommenderat och LCHF sesambröd. De blev båda jättegoda till frukost. Lembasbröden var goda med en rejäl klick smör. De tunna Sesambröden la jag på smör, skivat kokt ägg med tonfiskpastej. Tonfiskpastejen från Arla kan varmt rekommenderas, den är jättegod. Smakar som kaviar men endast 4 kh och 49% fett. Mums. Till detta dricker jag några koppar av mitt obligatoriska te, antingen grönt te eller mynta te.

Detta var en av de godaste frukostarna jag ätit sedan jag började med LCHF dieten. Och jag stod mig länge!!

//Karin

MissMullig
0

Low carb bröd finns även på Ica och Coop iaf här i Sthlm

magma
0

Tror det bara finns i större städer, finns inte där jag bor eller i närmaste staden Örebro. Tyvärr!

MissMullig
0

magma

Det förataget är rätt litet och det sköts visst rätt dåligt med

Bibban
0

Strålande tråd. Tack för alla tips - variation och förnyelse, ni vetGlad

magma
0

Jimmy Larsson, hur går det?! Du fick en lång tråd med svar, det vore roligt att höra om du blivit hjälpt eller ej:)

kmf79
0

Har börjat göra en lembasvariant i micron 2-3 min och sen smör och ostskivor på det. Se tråd lembasbröd. Och så teet med kokosfett i såklart. Står mig bra på det och gott är det.

//Karin