Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 8047 ggr
Andina
0

Nödvändigt? Ersättning för potatis/ris/pasta

Så mycket energi läggs ner på att hitta substitut för potatis, ris och pasta. Tråd upp och tråd ner, det vimlar av förslag till matvaror som ska ersätta (och helst smaka likadant).

Många gånger är det kul och spännande - jag njuter t ex av att experimentera med maten numera, sedan jag 'tvingades' att gå utanför de gamla (vane-)ramarna. En gratäng på nå't annat än potatis, en "falsk potatissallad" t ex kan vara jättekul och gott att äta.

Men jag kan också uppleva att så många istället blir stressade av denna jakt på "ersättning för t ex potatisen" - att användas som ett tillbehör på tallriken istället för potatisen, precis som vi är vana vid. Vi äter alltså vanemässigt. Vi är så 'hjärntvättade' med att vi måste ha ris/potatis/pasta som tillbehör till köttbiten/fisken och grönsakerna.

Eftersom vi nu gått utanför våra gamla 'ramar' genom att börja äta lchf - kanske vi ibland också borde ta ett steg utanför våra "vane-ramar"?
Måste frukosten påminna om våra 'forna frukostar'? Nej, många har ju upptäckt att det går alldeles utmärkt att äta gårdagens lchf-middag till frukost också - kanske bättre t o m.

Att hitta en balans i näringsinnehållet i maten är viktigt och att det smakar gott - annars vill vi snart hoppa av LCHF-banan.
Men kanske kan det också vara en idé att stanna upp en stund och ställa sig frågan: Måste jag ha substitut för potatisen/pastan/riset??? (Och i så fall varför? Bara för att jag alltid ätit så…?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

E-cattan
0

Jag tycker att det är svårt att få det att smaka som substitut, tycker inte att de jag smakat är i närheten av "orginalet" tex blomkålsris som är mycket godare en ris.

Jag använder dessa som mattillbehör precis som vanligt och inte som någon kopia till ris posta potatis!

När jag var vegeterian så förundrades jag över alla dessa sojakorvar och bullar osv. Varför vill man äta korvom man inte vill äta kött?

Jag håller med dig, och precis som du tycker jag att det är roligt att exprimentera.

Jennix
0

Jag funkar precis som du, försöker inte hitta substitut alls utan hellre prova nya saker. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Gunnell
0

Jag använder inga substitut, varken för bröd, potatis, ris eller pasta. Det går så bra ändå! Jag har ju valt att plocka bort dessa födoämnen ur kosten, inte jobbar jag då livet ur mig för att hitta substitut!

Om jag är sugen på bröd då äter jag Flatbröd eller Finn crisp, men det suget har i princip försvunnit. Om jag är sugen på potatis då äter jag en potatis… fast det händer heller aldrig numera. Har ätit potatis några ggr sen jag la om till LCHF men jag tycker inte att det är så gott längre och klarar mig så bra utan. Pasta och ris saknar jag inte alls.

marialan
0

Hålller med dig till 100 % Andina!

Vem saknar potatis när man kommit igång med LCHF? Jag gör det alldrig.

När jag ser den goda maten jag äter varje dag så känns det nästan som om det är fest hela tiden. En köttbit med god sås eller smörklick + något grönt duger långt för mig.

I dieter (detta är ju en kost) så betalar man alltid med en uppoffring som mindre fett, mer motion eller bara tråkig mat. Ibland med LCHF känns det som att man bara får det bättre än tidigare.

Jag har bara hittat en nackdel med kosten och det är att den ställer till det lite i vissa sociala sammanhang och evenemang. Hoppas det är en tidsfråga tills vi blir så många att det blir ett minne blott ;-)

ebet
0

Jag har också funderat på samma sak, och frågat folk varför de tycker att man måste ha potatis eller potatisliknande tex. Ingen har lyckats förklara för mig, de har inte tänkt på det, utan jag tror att man är van och har man en gång vant sig då ska det alltid vara så.

Vi är kanske en annorlunda gren av mänskligheten, vi kan välja vanor efter vad vi anser vara smartast och inte för att det alltid varit så.

Jag pratade men en 86 åring, i hennes hem har det alltid funnits margarin, alltså kan man inte sluta med det.

Dessutom skall maten vara allsidig, vilket har ingen heller har kunnat specifisera för mig. På frågan de vad de äter för frukost så faller naturligtvis allsidigheten, men frukost äter man alltid samma för att det är så gott.

Så jag förundras också

ToFat
0

Fast för den som vill attt hela familjen ska äta samman är det ju smidigt med substitut.

Andina
0

Varför ToFat?

När jag övergick till vegetarisk kost åt jag detsamma som de övriga - men inte djuren. Ville jag inte bara ha sås, potatis/pasta/ris och grönsaker som serverades kunde jag äta nå'n vegetarisk biff e d.

När jag övergick till lchf åt jag detsamma som de övriga - utom potatis/pasta/ris… och djuren… fast nu "tränar" jag på att äta djur igen - för att få i mig tillräcklig näring.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

ToFat
0

Jag menar bara att för en del är det en grej att hela familjen ska äta samma sorts mat.

Brödsubstitut t ex är ju ursmidigt ha med sig med massa pålägg på (typs oopsies eller ostmaränger)

Sen kan det ju vara i början innan man vågar släppa 'det gamla invanda', när man är mer van tänker man inte ens på att man saknar potatis/pastan etc eftersom man inte gör det.

ToFat
0

Dessutom, Kanske man har någon in sin närhet som skulle må bra av att äta LCHF men som inte vill pga de är rädda överge potatis/pasta etc och då kan ju substituten hjälpa till.

Andina
0

Du har en poäng i att en "lchf-rädd" kanske lättare vågar testa om det finns tips på "substitut"….

Betr bröd - så finns det lchf-bröd som är goda och jag anser att de är bröd, inte substitut, bakade utan vanligt mjöl bara. Ett hårdstekt ägg, eller salladsblad istället för en skiva bröd, det är för mig ett substitut (men som iofs inte ens i närheten smakar bröd).
(Och just nu har jag fått pippi på bröd à la lchf.;)) …

Men fortfarande hänger ju fortfarande allt på att jag är inne i gamla invanda vanor… Ibland kanske det kan vara idé att bryta dem…

MatsL
0

Det går faktiskt att äta en potatis då och då också. Det blir kanske 15g kolhydrater. Inte hela världen.

DesK
0

I Sydafrika är potatis ett tillbehör precis som alla andra grönsaker, därför serveras potatis i beytdligt mindre portioner än här hemma i Sverige.

Personligen tycker jag att övergång till LCHF-kost snarare gav ett större utbud och mer variation på maten. Förr var det ofta kött och potatis + sås, nu är det kött med broccoli, blomkål, vitkål, savojkål, endiver, fänkål, svamp, ägg + bearnaise eller annan god sås. Säkert har jag glömt något  Flört

Att våga kasta loss från gamla vanor är ofta att vinna något  Glad

/Désirée