Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 6600 ggr
missaz
0

Trafikolycka! Chockad! *OT*

Ojojoj… Imorse när jag körde barnen till dagis körde jag i diket och krockade med en lyktstolpe. Allt gick 100% bra med barnen och mig, men bilen blev ju inte så snygg. Fronten är intryckt och hur det ser ut under huven vet jag inte, bara att kylaren gått sönder för kylarvätska läckte ur fronten. Vår fina, nya V70 som vi köpte i somras! Gråter Jag vet själv inte vad som hände; jag körde på vägen och helt plötsligt small det.

När jag hämtat mig från chocken och började kunna tänka normalt (efter någon timme hemma) funderade jag över detta att jag faktiskt inte VET vad som hände! Det är inte normalt att köra på en fin väg som man kör vaje dag i ca 50km/h och helt plötsligt sitta i diket mot en stolpe utan att fatta vad som hänt!

Jag kom fram till att det enda nya i mitt liv är att jag sedan drygt 2 veckor äter Champix mot min rökning. I bipacksedeln står inget på trafikvarning, förutom att man inte ska köra de första dagarna för att vissa blir trötta/yra på medicinen. Något sådant har jag inte kännt och jag har ju dessutom ätit den i närmare 3 veckor.

När jag däremot googlade hittade jag mycket information om att det rapporterats om flera trafikolyckor i USA som antas ha samband med champix, där förarna fått medvetandeförlust och kört av vägen!

Jag ringde Läkemedelsverket, informerade om vad som hänt mig, att något liknande aldrig tidigare hänt och att jag satte detta i samband med Champix. Fick då veta att, jo, det var en ovanlig biverkan av medicinen det som hänt mig, men den fanns beskriven i Fass för utskrivare, dock inte i bipacksedeln.

Jag blir så ARG! Om denna livsfarliga biverkan finns. även om den är ovanlig, så bör det framgå att bilkörning inte är OK tillsammans med Champix! Tänk om detta hänt igår när jag körde 120km/h för att snabbt komma hem från en föreläsning i Sundsvall?? Då hade jag nog inte suttit här nu…. Eller tänk om det varit ett barn jag kört in i? Olyckan hände nära skolan.

Ska upp på HC kl. 15 för att ta Blodtryck, EKG, blodprov osv. Min läkare ville det. Men fortsätter med medicinen, det gör jag inte, även om den var helt underbart bra för att ta bort röksug och abstinens! Hur jag ska försöka tackla mitt rökstopp nu vet jag inte… Bara försöka stå ut och hoppas på det bästa antar jag. Gråter

En otrolig tur är det att det gick så bra som det gick ändå; ingen människa eller djur till skada, "bara" bilen… (med en självrisk på närmare 6000kr… AHHH! Det svider som bara den, ÄVEN om jag är tacksam över att ingen skadats)

nobban7
0

Skrikandes Ja, visst får du var glad över att det "bara" var bilen men oavsett hur ovanlig biverkan är borde det anges.

Hoppas ni mår bra igen. Och att du klarar rökningen utan Champix Glad

flikkan77
0

Men herregud!

Förstår att du är chockad! Vilken tur att det gick bra med er alla.

Blev nästan chockad av att läsa om det, att det kan bero på medicinen, det är ju hemskt att de inte skriver ut en sådan biverkning även om den är ovanlig.

Har ätit medicin med biverkningen "plötsligt oförklarligt dödsfall", och det var lite otäckt.

Hoppas att ni fortsätter att må bra! Man kan ju få ont efteråt, när chocken släppt med.

Tänker på er!

"You just have to belive…"

missaz
0

#1 Eller hur??? Fattar inte att jag inte fick veta om detta innan, det är ju helt livsfarligt!!! Tycker inte ett preparat som har en sådan biverkan ska få användas tillsammans med bilkörning alls!

Jag hoppas verkligen att jag fixar rökstoppet utan champix, men jag är nervös!

missaz
0

#2 Tack! Ja, jag fick en hemsk huvudvärk efteråt, men det är nog bara blodtrycket och chocken. Har inget mer ont någon annan stans och slog ju inte huvudet på något vis.

flikkan77
0

Tror nog du kommer att klara av ditt rökstopp. Det har ju faktiskt gått en hel vecka! Glad

Tänkte lite på typ wiplashskador som kan dyka upp senare. Hoppas ni klarar er från sånt med. Hur gick det med barnen blev de mycket rädda?

missaz
0

#5 Nej, barnen, de blev såklart lite chockade direkt, frågade "vad hände mamma???" flera gånger innan jag lyckades svara. Men de var inte ledsna eller så. Inget ont alls, heeelt oskadda!

När ambulans, brandkår och polis kom blev allt bara spännande! De fick varsitt gosedjur av ambulanskillarna och skjuts på dagis i ambulansen, och då var det nästan fest för barnen! Ungar; de tar inte så hårt på saker och ting…. De kan se det goda mitt i skiten! (och ambulansfärd; det var superkul!) Glad

Andina
0

Tack och lov gick det bra - efter omständigheterna!!! Du hade nog änglavakt med dig i alla fall! 
Men där gick en hel del pengar upp i rök… - du får ta det från cigg-kontot…

Jag skulle anmäla detta någonstans… vet alltså inte till vem eller vad! Om det finns nämnt i Fass för utskrivande läkare - och denne inte informerar dig och det inte heller finns omnämnt i bipacksedeln, då anser jag att både läkare och ansvariga för information (fass m m) är ansvariga för trafikolyckorna och konsekvenserna av dem. Kanske är det inte så juridiskt, antagligen inte (för då skulle informationen antagligen vara tydligare), men jag anser att ansvaret vilar på dem som 'vet - men inte informerar'…

Ja, jag blir också fly förbannad!Skrikandes

Kanske kan du fortsätta med Champix trots allt, men inte köra bil - under förutsättning att du får information om alla eventuella biverkningar som de känner till eller kan misstänkas…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

flikkan77
0

#6 Ja, med lite ambulans på det hela så förstår jag att ungarna tyckte det var till och med roligt! Glad Skönt att det gick så bra, trots allt. Tänk vad de har att prata om på dagis nu med! Flört

Förstår dock att det var en skräckupplevelse för dig…

missaz
0

#7 Ja, änglavakt hade vi helt klart. Det hade kunnat gå hur som hellst annars! Jag känner också att jag vill anmäla detta, men vet inte heller vart och till vem! Jag har inte fått information om en livsfarlig biverkan; varför????

#8 Jo, de var glada över att de hade något väldigt spännande att berätta för dagiskompisar och fröknar! Skrattande För mig var det inte roligt alls att berätta för andra… Och skräck att det alls hände, ja!

Floydian
0

Skönt att allt gick bra med er iaf… *tröst & peppkramar*

det sägs ju att boten aldrig får vara värre än sjukdomen, det är väl inte helt applicerbart här, men ändå…. det krävs starka grejjor för att bli av med ett rökbehov…

Hang in there!

Anne-
0

Vad otäckt! Tur i oturen att allt gick så bra. Läskigt med blackout så där av medicinen. Förr fanns det ju trafiktrianglar på medicin när man inte skulle köra bil, men den regeln är nu bortagen och föraren ska själv kunna känna om han/hon kan köra bil utan fara. Det var bättre med trianglarna tycker jag!

Lycka till nu med att sluta röka!

Kram Anne

LatMask
0

Kära nås, Missaz, sån tur att det inte blev värre än plåtskador iallafall!

Så här står det i FASS (för förskrivare) om trafik:

"CHAMPIX kan ha mindre eller måttlig påverkan på förmågan att framföra fordon och använda maskiner. CHAMPIX kan orsaka yrsel och somnolens, och därmed påverka förmågan att framföra fordon och använda maskiner. Patienterna ska rådas att inte framföra fordon, använda avancerade maskiner eller delta i andra eventuellt riskfyllda aktiviteter förrän de vet om detta läkemedel påverkar deras förmåga att utföra dessa aktiviteter. "

Det står också, ändrat så sent som den 14/8, detta:

"Efter marknadsintroduktionen har fall av Depression, självmordstankar och förändrat beteende (såsom aggression och irrationellt beteende) rapporterats hos patienter som behandlas med vareniklin (se avsnitt Varningar och försiktighet). Fall av hjärtinfarkt, hallucinationer och överkänslighetsreaktioner (såsom angioödem och ansiktssvullnad) har också rapporterats."

Så här ser det ut i patient-FASS (sorry får inte bort fetstilen)

Det har förekommit rapporter om Depression, självmordstankar och förändrat beteende (såsom aggression och oförnuftigt beteende). Det har också förekommit rapporter om hjärtinfarkt, hallucinationer och överkänslighetsreaktioner (såsom svullnad av ansikte eller tunga) hos patienter som försöker sluta röka med CHAMPIX.

korseett
0

frutkansvärt tråkigt och jobbigt men tur i oturen att det hände så lite ändå. Jag har inte läst tidigare inlägg men kan tipsa dig om öronakupunktur som fungerar mycket bra vid beroendeavvänjning. Eftersom du nu varit utan i tre veckor kanske hjärnan redan har fattat galoppen.

Medlem
0

Men vad hemskt! Jag förstår att du är chockad, har själv varit med om två bilolyckor tidigare och vet hur det känns. Vilken tur att ni klarat er!

Kram

Luccy
0

Men va skönt att du klarade dig, o inte körde på nån eller nån blev skadad. Ta nu inte bara en cigg o trösta dig, det hjälper inte.

Kram Luccy

[Marja-Liisa]
0

Hej Missaz

Vilken tur att Du klarade Dig så bra! Jag får dålig samvete om att jag berättade att jag lyckats med Champix, jag hade faktiskt inga andra biverkningar än nikotinsuget/saknaden och hade inte noterat att det kunde bli så! Då vet man nästa gång när man pratar om rökslut att inte nämna detta utan varning i alla fall.

Men - Du har redan upplevt att det går överleva utan cigaretter, så fortsätt att kämpa.

missaz
0

Tack alla för medkänsla och pepp! Jag är fortfarande lite i chock, men det känns bättre och bättre. Jag har nu varit på HC och kollat EKG, Blodtryck och blodprov för att se så att det inte var något annat kroppsligt som kan ha gett mig medvetandeförlust. Allt ser fint ut (blodproverna vet vi iofs inte ännu).

Läkaren och sköterskan var mycket skärrade och sa till mig flera gånger att jag och barnen hade änglavakt, att de tyckte detta var MYCKET otäckt och oroande. Läkaren skulle skicka in en anmälan om biverkning till läkemedelsverket och hon sa att jag naturligtvis genast skulle sluta med tabletterna och inte köra på iaf 5 dagar så att medicinen hinner gå helt ur kroppen.

Marja-Liisa; Känn absolut inte så! Hur skulle du någonsin kunna tro att något sånt här skulle hända…? De som ska känna dåligt samvete är Pfizer (som inte varit öppna med alla skaderapporter om detta läkemedel) och läkemedelsverket (som inte förbjudit bilkörning i samband med användandet av Champix)

[Pennylane1]
0

Det är ju inte klokt att det inte är obligatorisk informationsplikt! Vilken lycka att det ändå gick som det gick!

Maia
0

Oj, Missaz, jag läste detta just nu. Stor kram på dig! Bra att du kollat upp de andra sakerna och att läkaren skrev en rapport.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

#18 Nej, det är sannerligen inte klokt! Hade jag vetat att detta kunde hända hade jag aldrig börjat med medicinen. Sån otrolig lycka att det inte blev värre! Självrisk på bilen svider, likaså att vi inte kommer att ha bilen under lång tid. Men vi klarade oss alla utan minsta skråma! Det är änglavakt…

#19 Tack och kram tillbax! Ja, det känns bra att detta kommer fram, är faktiskt sugen på att ringa den lokala pressen och berätta för dem också…

nobban7
0

#20 eller tipsa kvällstidningarna med foto på bilen - kanske får du ihop till självrisken

missaz
0

#21 Hmm… kanske skulle kunna vara något! Tål att tänka på, tack för tips!

Mervi
0

Sådan tur i oturen att alla i blien var oskadda. De materiella skadorna går ju åtgärda.

Lycka till med rökstoppet ändå, hoppas du fortsätter med det.

missaz
0

#23 Jo, det är en otrolig tur vi har haft, jag är säker på att det var änglavakt.

Rökstoppet ska jag kämpa vidare på och hoppas verkligen det sk agå utan medicin, men det lär bli tufft! Jag är väldigt nervös faktiskt….

missaz
0

Nu har jag ringt aftonbladet om denna snuskiga biverkan som drabbat mig. Får se om de hör av sig och vill skriva om det, men hon som tog emot tipset tyckte det lär väldigt intressant.

nobban7
0

#25 Glad

Floydian
0

#25 bra, lite press kan ju kanske varna andra och förhindra fler och kanske värre olyckor…

blackeyes
0

Skönt att det gick bra för er….men skyll inte enbart på Champix.

DU genomgår en process i livet, LCHF (om jag förstår dig rätt), sluta röka/snusa osv. Skyll inte det som hände på ett läkemedel….även om det ligger nära till hands med all skrämselpropaganda som förekommer.

DU väljer att ändra ditt liv, och du gör tydligen två val samtidigt, att sluta röka OCH gå över till LCHF.

Vad händer i din kropp när du gör två stora omstruktureringar? Blir allt bara kanonbra, eller kan det bli katastrofer?

Skönt att det slutade väl för dig och barnen…

[Pennylane1]
0

missaz har väl ätit LCHF rätt länge, minst ett år , vad får du att hon skulle ha börjat nu ifrån?

rapu
0

Huuu, missaz hur det kan bli!

Tycker lite som Marja-Liisa att jag varit medskyldig som uppmuntrat dig att använda Champix. Fast jag trodde ju nog att det som står på bipacksedeln är just det som står i FASS?  Varför stämmer dom inte överens?

När jag använde Champix skjutsade jag barnbarnet i fem veckor till Lekskolan dagligen. Jag tackar alla högre makter att inget hände.

Nu hoppas jag bara att alla högre makter hjälper dig att motstå röksuget fastän du nu valt att avbryta Champix-kuren!!!!

missaz
0

blackeyes; Jag har ätit LCHF från april 2008, så att kosten skulle påverka mig är rent nonsens. Jag undrar detsamma som Pennylane; vart har du fått det ifrån att jag nyss bytt kost…??

Jag skyller helt klart på Champix och kallar inte rapporter om olyckor för "skrämselpropaganda" då jag (och även tillverkaren Phizer och läkemedelsverket) ser att samband finns. Det ÄR en känd biverkan jag fått och INGET ANNAT i mitt liv är annorlunda, bara Champix! Dessutom verkar inget annat i min kropp vara fel då jag har bra värden! Vad ska man då tro…?

Jag vet i alla fall att både jag, min sköterska och min läkare helt klart tror att det som hände mig beror på medicinen. Du kan ju tro vad DU vill, men kör inte bil på Champix och rekommendera det inte till andra, man riskerar fler liv än sitt eget om man tuppar av bakom ratten….

missaz
0

#26 och #27 Ja, jag hoppas ju på att andra ska tänka sig för en gång till om de får läsa om detta!

missaz
0

#30 Man kan inte vara skyldig till det man inte vet. När medicinen fungerat bra för er är det väl bara naturligt att ni rekommenderat den! Jag kommer inte att rekommendera den till andra igen, men det hade jag nog gjort om inte detta hänt….

Jag hoppas och tror att det ska gå bra att låta bli ciggen även utan Champix!

LatMask
0

Snörvel! Ja, det handlar inte alls om den uppskakande biverkningsfrågar vad gäller Champix - det är förstås mycket intressant, men det här som du skrev i förmiddags, Missaz:

"När ambulans, brandkår och polis kom blev allt bara spännande! De fick varsitt gosedjur av ambulanskillarna och skjuts på dagis i ambulansen, och då var det nästan fest för barnen!"

Det är en sån där liten vinkling som gör att jag tycker väldigt mycket om det svenska samhället trots allt - räddningspersonal som kommer på att det kan vara uppskakande för en liten unge med blåljus mm, och som därför plockar fram en liten mjukisapa med brandsoldatshjälm eller liknande så  att ungarna ska kunna klara av chocken vid en olycka!

Ursäkta…snörf…

missaz
0

#34 Jag håller med; jag gillar den trygghet vi har och måste säga att det var helt underbar personal som kom! Det gick otroligt fort att de kom; de såg barnen på riktigt och gav dem nalle och åktur med ambulans fast de inte alls var fysiskt skadade. Så otroligt gulliga killar och så glada barn trots vad som hänt!

magma
0

Oj, såg detta nu! Vilken änglavakt ni hade, och vad skönt att ni klarade er med hälsan i behåll! Ni hade ju lika gärna kunnat frontalkrockat med en annan bil, och skadat eller dödat både er själva och andra! Hoppas du kan hålla upp med rökningen ändå, trots att du slutat med Champix.

missaz
0

#36 Ja, änglavakt hade vi verkligen. Det hade kunnat bli sååå mycket värre detta! Jag ska absolut försöka hålla upp rökningen, det ska nog gå!

missaz
0

Efter en natts sömn känner jag mig lite lugnare. Gårdagen var egentligen en enda röra i min skalle; stressnivån låg väl på topp hela tiden. Vilopulsen låg iaf på 105 när jag var på HC på eftermiddagen…. Nåja, ny dag, nya tag. Ska ringa på verkstaden idag och höra om de hunnit skaffa sig en uppfattning om hur lång tid det kan ta att fixa bilen. Antar att jag kanske borde ringa polisen också och berätta om medicinen och allt det…

Karen
0

Oskyldig Far forestalla din egen Angel Glad Du behover nog vila nu i nagra dagar,tror jag,och ''landa'' igen.

Det finns verkligen manga bovar ute i samhallet, Livsmedelsproducenter, lakemedelsproducenter,som for det mesta bara har sin egen halsa i atanke!!Det ar verkligen mycket skumrask business pa gang som vi inte har en aning om. Allt serveras oss i en 'vacker forpackning med tjusig text'' bor svaljas helt !!! grrrr

missaz
0

#39 Tack för ängeln! Glad Jo, det känns som att producenterna av läkemedlet helt enkelt anser att man kan köpa några dödsfall för "den goda sakens skull" när de inte framför en farlig biverkan som denna. Självklart skulle inte medicinen gå lika bra om det var förbjudet att köra när man använde den! Det vill de ju inte såklart… Skrikandes Vinsten framför allt….

LatMask
0

Bra att denna förfärliga biverknig kommer in i registret - tänk hur illa det hade kunnat gå…

missaz
0

#41 Ja, detta måste bli något som folk känner till! Jag blir rädd när jag tänker på vad som skulle kunnat hända. Tyst

missaz
0

Fick samtal från bilverkstaden idag. Bilen hade  skador för närmare 162 tusen kronor. Helt otroligt…. Förvånad

[Pennylane1]
0

va!!! det var det grövsta!!!! Fantastiskt att ni inga skador hade!!!

missaz
0

Pennylane; eller hur! Det är ofattbart mycket pengar… men bilen var ju också ganska mycket förstörd. Helt otroligt att jag och barnen inte hade en skråma! Det var helt klart änglar med oss i bilen.

Jennix
0

Det låter riktigt läskigt, och skönt att höra att ni alla mår bra efter händelsen.

*skickar en kram*

Väldigt viktigt att alltid meddela om man får biverkningar av ett läkemedel, eftersom dom inte skriver ut sånt om de inte måste… Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

missaz
0

Tack! Kram tillbax… Jo, det var nog det läskigaste jag varit med om. Min läkare tog ju också väldigt allvarligt på detta och gjorde omgående en biverkansanmälan till läkemedelsverket, så det känns bra att det kommer fram.