Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2521 ggr
E-cattan
0

vill inte äta kött ikväll!

Jag har lite vitkål, vitlök,purjolök, squash och broccoli i ugnen- till det tänkte jag servera köttfärsbiffar. Men känner mig så kött trött ikväll. Förstör jag allt om jag bara äter grönsakerna eller ska jag tvinga i mig åtminstone en biff?

cream
0

det låter väl väldigt dumt att tvinga i sig något.

Frågan är varför du är kött-trött? Själv har jag inte ätit annat än kött/ägg/smör/ost i 2 år och varje måltid är lika underbar som den första.

Zepp
0

Kött är bra men det är fettet som är det viktiga!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

E-cattan
0

äh, det blidde biffar ändå…

E-cattan
0

#1 Jag har aldrig varit någon köttälskare! jag försöker verkligen att tugga i mig, men det är jobbigt! Tycker visserligen att det är gott men kroppen är kanske ovan efter flera år som vegetarian! :)

#2 Mycket smör blir det!Cool

cacao
0

Fisk, skaldjur, fågel mm att varva med :)

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Lasselars
0

kan alltid göra en proteinshake och äta gratinerade grönsaker för sig, det måste inte alltid vara "tallriksmodellen" dvs kött smör och grönsaker Flört

Om man inte har ett proteinpulver hemma (eller undviker dem) så kan man ta 4 äggulor och 2 vitor, en slurk grädde, sockerfritt vaniljpulver (ev sockerfri sötning för de som gillar det) och skaka/vispa/mixa och njut iskall. Smakar väldigt mycket som gammeldags vanlijsås/gräddglass, även utan sötningsmedel eftersom grädden och vaniljen är lite söt.

Eller bara dunka på extra mycket ost över grönsakerna/ostsås på ost, peppar grädde/cf.

E-cattan
0

Bra ideer! Ska man ha äggvitan rå också?

Fisk och skaldjur gillar jag väldigt mycket så det blir det i morgon!

Wtn3
0

Rå äggvita ska man inte äta, åtminstone inte ofta, den innehåller avidin som leder till att kroppen inte tar upp biotin. När jag mixar ner ägg för att göra t ex äggmjölk steker jag vitorna några minuter, kör man med stavmixer ett bra tag blir de såpass krossade att man inte märker av några klumpar ändå, samma princip går nog bra med proteindrink.

Lasselars
0

Tja om man är orolig över antinutrienter så skippa vitorna o kompensera med fler gulor vid behov, själv slänger jag dom oftast eftersom det är mest vatten…

Om man tar det ett steg längre kan det vara bra att man ser till att man har nog med magsyra om man äter rå animalisk föda. Brukar själv ta Helhetshälsas digest när jag äter råa ägg, rå fisk eller rått kött. Inte bara bra för att man tar upp näringen bättre, det mördar eventuella bakterier/parasiter i maten och så slipper man ju magsår och halsbränna.

Ofelia
0

Men om man häller kokande vatten över äggen när man gör äggmjölk borde ju vitan bli "kokt". Jag gör så och inbillar mig att det fungerar….säg att jag har rätt!?

Pasi
0

#10 Jorå - En stor del av avidinet förstörs om du har tillräcklig temperatur på äggmjölken….ju högre desto mindre "aktivt" avidin.Glad

Wtn3
0

För att döda avidinet skall äggvitan utsättas för en temperatur av minst 72 grader celcius i minst en minut, det är vad jag läst någonstans, kan inte säga att det är objektivt fastslaget. Det är mycket möjligt att det kokande vattnet man häller på äggen medans man mixar uppfyller de kraven, men en del på detta forum har betvivlat det och menat att blandningen inte blir varm nog för att döda allt avidin, så jag har valt att ta det säkra före det osäkra och steka äggvitorna separat innan då jag konsumerar äggmjölk som frukost de flesta dagar numera.

E-cattan
0

Okej vad bra! Ska tssta den där mjölken ikväll! Tack för alla  svar!

[Pennylane1]
0

det är ju bara om äggvitan vida överstiger mängden äggula man behöver oroa sig om jag förstått det hela rätt? I äggmjölken alltså.

cokolada
0

åå vad gott det verkade vara.. blanda i ett par ägg och in i ugnen, ät som gratäng/gryta

[Pennylane1]
0

Obestämd vilket inlägg hänvisar du till?

cokolada
0

huvudinlägget..dvs #0, fast det kanske jag borde ha påpekatGlad