hårdstekt och bränt
En "sanning" bland många andra är ju att hårdstekt eller bränt kött är cancerframkallande. Men hårdstekt fett är ju så gott. Någon som vet hur det ligger till med det?
Hittade detta på Annikas blogg:
"Mutagener är cancerframkallande ämnen. Om man hårdsteker för länge tror man att det blidas ämnen som är cancerframkallande.
Jag tror inte heller att hårdstekt mat är nyttigt. Lättstekt är bättre.
Stora mängder salt och nitrit är inte heller bra, men naturligt mättat fett är bra.
Skrivet av Annika D den 17 juni, 2008 kl. 20:36 #"

Knaperstekt bacon…

Jag har inget som helst vetenskapligt belägg för vad jag kommer att påstå nu… men:
Människor har suttit runt eldar och grillat kött i 10-tusentals år. Vi har också suttit och andats in eldrök från eldarna. Men det är först det senaste seklet som vi har börjat få cancer i större omfattning.
Jag är övertygad om att vi har en egen förmåga att hantera eventuella cancerogena ämnen som kommer in i kroppen och att den förmågan är naturlig - och naturlig blir den om vi äter som vi är skapta att äta, och till det hör grillat kött/fisk etc.
Så långt helt mina egna åsikter utan något vetenskapligt belägg (vad jag vet i alla fall).
Något som dock är belagt i studier är ju sambandet mellan industriell mat och cancer (bland annat). Ständigt högt blodsocker i kombination med dåliga fettsyror och mängder med tillsatsämnen är det som gör oss sjuka…

hittade den när jag googlade lite, fast står faktiskt inget om bränt där, bara "processed meat", någon som har något mer om den studien?
hittade det här med http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b011fb17-2ebf-4569-85d7-a29a0b3e0c29
om inte annat borde det tolkas som att man inte ska äta friterad mat, tror ju tiden det har varit upphettat spelar större roll. vad tar det att steka bacon, 2 minuter? fritera pommes? minst 5 minuter i olja som är 190 grader varm och används flera gånger
#3 mycket tänkvärt!

Jag tror man menar att det bildas AGE vid hårdstekning.. och det är ämnen som ställer till det i kroppen!
"AGEs may be formed external to the body (exogenously) by heating (e.g., cooking) sugars with fats or proteins[2]; or inside the body (endogenously) through normal metabolism and aging. Under certain pathologic conditions (e.g., oxidative stress due to hyperglycemia in patients with diabetes), AGE formation can be increased beyond normal levels. AGEs are now known to play a role as proinflammatory mediators in gestational diabetes as well.!
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_endproduct
Det är glykoliserat fett eller protein.. altså en förening mellan sockret i kött eller smör och fett eller proteinet!
Modernt saltat stekfläsk har man tillsatt mjölksyrabakterier som käkar upp glykogenet på ytan så det går nästan inte att få någon stekyta.. ungefär som när man steker i cocosfett väldigt svårt att få en stekyta, det är Laktosen i smöret som gör det bruna!
Det är altså det där bruna i stekytan som gör att det smakar gott.. hualigen.. allt gott är farligt!!!
Men jag misstänker att det är en vådlig tankevurpa.. för kroppen kan mig veterligen inte ta upp hela proteiner, eller glykolyserat fett.. det spjälkas först till aminosyror, glukos och fettsyror!
Det farliga är när det bildas AGE i kroppen.. och detta beror på höga glukosnivåer!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#6 Ditt resonemang stödjer min åsikt att om vi låter bli att proppa oss fulla med sockerarter och håller oss till naturlig animalisk mat, kokt, stekt, grillat, rå - så håller vi oss friska!
Då har vi alltså en vetenskaplig härledning på denna åsikt också!
Till helgen fyller dottern 21 - hon har sen 6 månaders ålder varit en stor köttälskare - så nu blir det grillat entrecote!! Över HET glöd så att stekytan blir bränd men köttet RÖTT inuti… Nån mer än jag som blir sugen? :-)
nä inte det minsta! brrrrrrrrrrrrrr

Nä, jag blir inte det minsta sugen, rått kött är bland det värstigaste
jag vet!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Problemet som jag ser det är att rött kött på isnidan så snabbt blir kallt!!
Jag blir sugen, Johan.
J
ag tycker att knaprig mat kan bli en trigger ibland, lite beroende på vad jag utsatt mig för under dagen… Blir lite som chips.
hur lyckades du skriva med osynlig text nu då! (markerade och då fanns de ett budskap där!)

cattan….håller med Pennylane1…….har sett dig göra det på fler ställen …hur gör du …????

Det går ju bra att läsa när man vet om att cattan skriver osynligt!
Att jag skriver osynligt kan bero på, att jag har en speciell anpassad dator, eftersom jag är blind och har ett särskilt skärmläsarprogram som visar texten i punktskrift (som jag läser med fingrarna), och ett program som läser upp datorskärmens text med en syntetisk röst - tack för at
t ni berättade att det krånglar. Om jag markerar texten från min dator - ser ni att läsa då? Kanske kan Margareta eller henens make komma med tips till mig?
nu syns det!!
men vad spännande att kunnaläsa med punktskrift på datorn! Hur sjutton går det till? Det kan väl inte bli knottror på skärmen!?

#6 så coca cola färgen, colorit etc är ett big no, no?
Ok, då markerar jag all text i fortsättningen så ni kan läsa vad jag skriver … Punktskriften visas i en särskild display som är placerad framför tangentbordet så själva skärmen ser ut precis som en vanlig skärm och är en vanlig skärm… Det finns en extra skärmläsarprogramvara som är inkopplad i en vanlig dator så nu vet ni lite mer. Nu loggar jag ut och går hem för dagen…

Va bra att du kan göra din röst hörd trots din synskada cattan ,din osynliga text var bara skoj!
Men nog är det väl bättre om det syns? Kanske inte alla kommer på att man kan markera och då missar de ju cattans inlägg!? Eller vad menar du?

#11 Joo… det är ju en utmaning att köttet blir kallt fortare. Lösningen:
- Värmda tallrikar
- Alla andra tilbehör framme på bordet
- Köttet direkt från grillen till tallriken
Jag pratar inte med ögonen, klart jag kan göra min röst hörd
men nu till min egentliga fråga som jag började med, jag tycker knaprig och stekt mat med knaper kan vara en trigger vad har ni för erfarenheter? (passar på att marekra texten så ni kan läsa) 

har tyvärr inget svar på det, känner inte något ditåt själv.
Bra att du upprepade frågan, kanske inte så många såg den innan!