Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1717 ggr
PavelR
0

Nybörjare

Hej,

Jag är en kille på 29 år. Har tidigare gått ner runt 30 kilo med ganska hårt GI. Sedan dess börjat träna mer, var lite missnöjd med muskeltillväxten och fick rådet av en 'expert' att äta riktig frukost(innan åt jag ingen frukost alls), dvs müsli/havregrynsgröt. 3 veckor och 3 kilo på midjan senare kom jag fram till att jag inte vågar fortsätta tillräckligt länge för att vara säker på att det är feltänkt då jag slängt alla mina gamla kläder. Ungefär samtidigt hittade jag kostdoktorns sida, kom fram till att det lät vettigt och ganska enkelt så bestämde mig för att testa.

Har nu kört LCHF i knappt en vecka och är ganska nöjd. Inga större övergångsbesvär och känner mig piggare och gladare och så har jag gått ner lite i fett runt midjan. Men jag har fortfarande ett par frågor:

• Min kost i dess naturliga tillstånd (dvs om jag inte börjar fundera på att stoppa i mig nått extra för att få bättre balans) ligger på ungefär lika mycket fett och protein i massa. Är det tillräckligt bra, eller skall jag försöka öka fettintaget(mer sås till biffen:))? Som jag skrev ovan så tränar jag ganska mycket(5-6 dagar i veckan, minst 1 timme varje gång)
  • Jag dricker mycket kaffe(svart). Är detta problematiskt? Kaffe har ju samma effekt som socker på hur pigg man är…
  • Kolhydrater efter träning(typ ett par frukter inom 10 minuter), är det nåt man slipper räkna eller är det bara mindre dåligt. Läste i FAQen om detta, men kändes lite otydligt.
  • Öl… Är all öl lika illa eller är det olika för stout/ale/lager? Är ganska stor öldrickare och inte alls sugen på att ge upp denna vana.
  • Läste om kokosfett här och rent spontant känns det som mindre dålig margarin… Är det bara ett billigt smöralternativ som jag kan hoppa över eller finns det någon poäng med den?

Någon som känner för att upplysa en nybörjare?

rylandes
0

Om du tränar så bör du väl ligga mellan 1-2 gram rent protein per kg kroppsvikt. Så äter du lite grönsaker. Resten (över 60%) bör då vara fett.

Kaffe kan påverka vissa genom att störa viktnedgången. Det måste du prova fram hur det är för dig.

Effekterna av träning är inte min grej, där finns andra som kan svara bättre. Möjligen är det ok att måttligt fylla glukogen depåerna efter träning med tex något äpple.

Tyvärr, alla är i stort lika illa. Själv har jag gått över till vatten, vin och enstaka whisky.

Nej. Kokosfett är ett mycket bra fett. Sen är det ju ofta ett problem i början att överhuvudtaget få i sig fett. Eftersom vi har varit så indoktrinerade under många år. Man får ju prova sig fram till vilket som fungerar för dig. Men som vegetabiliskt fett är kokos ett av de bästa. Studier visar att det ökar motståndskraften, sänker triglycerider, VLDL och höjer HDL. Samt sänker oxidationsgraden av LDL mm. Allt detta bör vara positivt för hjärtat.