Tips på "flyttmat"?
Vi ska flytta snart och allt är lite rörigt just nu, det står still i min hjärna! 
Jag skulle behöva tips på snabb, lättlagad mat man kan fixa i förväg och äta mitt under flyttröran? Varm eller kall!? Jag ska bjuda de som hjälper oss att flytta också och de äter inte lchf, så jag kan inte bara sätta fram kokta ägg och smör, utan det borde vara lite mer "normalt"! 
Sen, på kvällen, skulle jag vilja bjuda mannen och dottern på något lite extra gott för att fira nya lägenheten. Dessutom är det ju halloween då så dottern skulle nog vilja ha lite halloweenparty!? Men den maten måste ju också vara snabb- och lättlagad eftersom man är mitt i uppackningen!
All inspiration mottages med tacksamhet! 

Kallt är ju det festligt och gott med något baserat på räkor eller kräftstjärtar. Jag brukar blanda kräftstjärtar/ räkor med avocado och t ex skagenröra. Citronskiva på toppen?

Mat i ugnen är alltid smidigt…..
Min favvo…
- kassler i tunna skivor….steks lätt…ev. lite krydda…
- lägg kasslern i ugnsfast form med rätt hög kant….
- lök och champinjoner steks och smaksätt med lite soya…..
- vispa grädde hårt…..blanda den med champinjonkräm(finns färdig på burk)……
-bred grädd/champinjonblandningen över kasslern
- strö riven ost på….
- in i ugnen på 225-250 grader ca 20-30 min …..den ska bli väldigt mörk i färgen …..
- Servera Grönsallad och Ev. ris till…(till de som inte äter Lchf)…allt steks i smör….
Det Kan med fördel göras i förväg….när det är dags att äta blir kasslern klar på samma tid som riset….
Gillar man inte kassler så går det bra med fläskfile oxå….
Jag gör den här rätten ofta när vi är många som ska äta …och hittills så har det bara blivit kanongott….
Lycka till…..
nenna31

nenna31
Får tyvärr inte tag i varken kassler eller champinjonkräm i min lilla byhåla i Finland…
…men idéen var jättebra - en "färdig" låda som gratineras, och så sallad till!
Tusen tack!
Det brukar fungera att göra en rejäl gryta med köttfärssås/soppa. Den kan man värma och äta med sked i stora muggar om inte alla får sittplats och så kan man servera riven ost till att strö över och bröd till dem som så önskar. Till brödet smör som de som så önskar istället kan klicka i soppan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Finns kycklingben.. drumsticks? Jag brukar köpa två förpackningar, geggar in dem i kryddning och brer ut i pannkakaslåda. Grilla i ugn 225 grader i 20-25 min tror jag det var..
Sen tar man en bit hushållspapper och lindar runt "handtagen" på dem, gnager av köttet - kalla eller värmda. Dippas i nåt gott kryddat klet…! Eller bara i cr.fr..
Gulaschsoppa på köttfärs, lätt att göra och gott.

Jag lagade en chili med massa fett (både kokosfett och smör) i till mitt flyttlag. Serverade creme fraiche och extra starkt till, och bröd samt smör till de som ville.
Jag kan med stolthet säga att grytan rök, cf'en också, lite smör, men brödet var totalt orört!
:D

flytta utan att bjuda på flyttpizza, vad är det för fasoner? fyy.
Flygande Jacob, LCHF-style:
Grillad kyckling i en form, nötter o stekt bacon.
Vispa grädde med chillisås i.
Dofta lite curry över kycklingen som du lagt i en
ugnsfast form. Strö bacon och nötter över kycklingen, bred gräddblandningen över.
Hit kan du göra klart, sen bara förvara i kyl, tills det är dags att värma i ugn. Kycklingen är ju redan klar så det ska ju bara bli varmt. Servera med liten sallad eller klick creme fraiche=)
På kvällen kan ni ju äta hemgjord pizza, jättegoda recept här på sidan! Snabbt, gott och enkelt!

Smörgåstårta !!
Som lchf…med bottnar av oopsies…sen samma klägg emellan !!
Morots och gurkstavar att doppa i majonnäsdip. Det piggar upp om flyttfolket kan ta sig en stav då och då mellan bärningarna.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Annica38…….- du kan ta fläskfilé istället för kassler……har du kollat i affären….champinjonkräm står vid tex kantarellstuvning och olika svampkonserver…kolla om du hittar …inte alla som vet vad det är här i Sverige heller….
Kanske köttfärslimpa med ev fetaost mm. Gör flera stycken och frys in. Sedan kan du värma i ugn eller steka skivor. Funkar bra med olika tillbehör.

Oj, vad ni är kreativa! Tusen tack för alla idéer!
nenna31……. jag vet nog vad champinjonkräm är! Använde det ganska ofta när jag bodde i Sverige! Har letat här, men det finns inte!
Tror jag tar fläskfilé och dijonsenap kanske! 
#14 - Mmmm! När ska vi komma och bära?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#15 - Har du vägarna förbi södra Finland lördagen den 31.10 så hör av dig så ger jag dig adressen! All bärhjälp är välkommen! 

Annica38……..oki…..då tycker jag dijonsenap låter smarrigt…….ett tips ang. dijonsenap….skär små kuber av en fet ost ……sätt en tandpetare i…….dippa i senapen…..muuuumsigt…
Jag har kanske frågat förut …med var bor du…..????jag har mina rötter i Ekenäs……
nenna31

nenna31
Jag bor i Ingå! Min pappa är från Snappertuna och bodde några år i Ekenäs när han var liten under andra världskriget, sen flyttade de till Sverige 1949.

Aha…..ja mina föräldrar kom till Sverige -56 …pappa kommer från Ekenäs men min mamma kommer från österbotten….StMickkelli….(felstavat)….men nära ryska gränsen iallafall….
Tyvärr har vi inte haft någon kontakt på min mammas sida ….så det finska språket kan jag inte alls……Idag har jag min faster…..och en kusin kvar i Ekenäs…En farbror och en kusin i Åbo……och en kusin i H-fors…..
Jag tycker Ekenäs är en mycket vacker stad…..åker gärna dit …tyvärr blir det för sällan…..
Var bodde du i Sverige????

I stort sett hela livet i Norrköping, men också Söderköping, Kalmar och Växjö!
Jo Ekenäs är fint, men det är Ingå också! 

Annica38….tror säkert Ingo är fint…..
Jag bor i Finspång …har oxå bott i Norrköping i slutet på 70-talet…..Vi har ju nästan varit grannar …ler…
…kul

Världen är bra liten!