Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2892 ggr
Tisdag
0

Hjordnära mejeri

Jag har hittat ett nytt favorit mejeri, Hjordnära. Ekologiskt och närproducerat (transportsträckan till butik låter jag vara osagt). Deras gammeldags mjölk är favoriten, fet, ohomogeniserad, lågpastöriserad och faktisk det lägsta kolhydrats innehållet jag har hittat (4,8%), en aningen högre proteinhalt än Arlas motsvarande produkt också…

Vet inte hur det ser ut med utbudet i resten av landet men jag har hittat den i Lund.

Floydian
0

Vilken/vilka butiker i Lund?

Tisdag
0

Citygross och Hemköp.

JAUS
0

Om det hade varit opastöriserad mjölk så hade jag varit riktigt intresserad.

Tisdag
0

#3 Det får väl inte säljas i Sverige? Om man inte har någon bondkontakt Tungan ute.

Sugiyama
0

Bönder får inte heller sälja eller ens bjuda opastöriserat. Fikade hos min kusin som har gård och hon tog fram köpemjölk till kaffet. Jag som alltid drack deras mjölk som barn men hon berätta att hon kan få stänga gården om vi blev sjuka av att dricka hennes mjölk.

JAUS
0

Citat från wikipedia: "I Sverige är det lag på att all mjölk – med ett undantag – som säljs till allmänheten skall vara pastöriserad. Undantaget är mjölk från s k reaktionsfri besättning, d v s hela besättningen har vid tuberkulinprov visat sig fri från tuberkelbaciller (bovin tuberkulos )."

Tyvärr verkar inget mejeri våga att satsa på opastöriserat. Rynkar på näsan Jag är beredd att betala minst dubbla priset för det i alla fall.

mazen
0

Synd att de inte vågar göra som i Finland. Där säljs opastoriserad mjölk för utvärtes bruk

sofiecoe
0

Det kan också hittas i en det coop butiker i Malmö, men var försiktiga, det finns också en med lägre fettinnehåll….på 3%.

Transportsträckan den färdas är väl kanske inte den kortaste, men det är ekologisk, lågpastöriserad och ohomogeniserad. Min dotter har börjat specificera vilken mjölk hon vill att jag ska köpa. och hon är bara 4.

Hon kallar den "den goda mjölken"

Malusen
0

I Skara kan man köpa Hjordnära :)

lundsabin
0

Här i Skåne är det väl skånemejerier som distribuerar den? Har bara sett den 3%-iga, men i alla fall hittat den även på coop vid mårtenstorget i Lund. TROR den finns i större ica-affärer här också, men blev lite osäker nu….