Stark sprit!?
De e klart man vill festa lite även fast man går på LCHF
Sökte lite på Finelis sida hur mycket kolhydrater de va i stark sprit och som jag tänke va de inga..
Då till min fråga..
Händer de något med min förbränning under intaget av starksprit, jag blandar med Loka päron och på då sätt så slipper jag ju få i mig andra onödiga kolhydrater.
Zandra

Ställde samma fråga för något halvår sedan och svaret från någon förståndig person var att kroppen prioriterar att ta hand om snappsen först och därmed hindras fettförbräningen något. Phu, det blev en jäkla lång mening.

Spriten omvandlas till fettsyran som kallas ättika. Den bränns på samma sätt, i bla mitokondrierna, som annat intaget fett.

Som jag har förstått så är kolhydraterna sekundära när det gäller sprit. Det är alkoholen som ställer till det, som bustas säjer. Därför är det bäst att låta bli sprit om man vill gå ner i vikt.
Hmm jag tänkte väl att de inte skulle vara fritt fram.
hur lång tid kan de ta innan förbränningen är återställd.. de kanske varierar ifrån person till person..??

2 cl sprit tar ca 1 timme att förbränna. Ett glas vin motsvarar ungefär 4 cl sprit.
Så en 6:a tar ca tre timmar, sen förbränner ju tjejer sämre än killar också…

I teorin stämmer det nog att fettförbränningen stannar av . Nu äter jag inte lchf för att gå ner i vikt men det jag har märkt av är att jag äter otroligt mycket mindre kalorier efter att ha intagit större mängder alkohol så jag tror detta går jämt ut i slutänden .
Men om det stämmer för andra vet jag inte , men det är väl bara att prova , förstör det för mycket så får man väl göra avvägningar nästa gång vad som är värt mest .
Alkoholen i sig höjer insulinet, och då…

#7 Hur skulle alkoholen i sig kunna höja insulinet?
-------------------------------------------------------------
Alkoholen hindrar värmeproduktionen från fett i levern…men i dessa dagar med uppvärmda hus och massa kläder är det inte många som använder sig av denna process i större utsträckning. Och om det är så så ger ju i allafall nedbrytningen av alkohol motsvarande värme.
I övrigt fungerar alkoholen i stort som intag av fett….dvs fettsyror skickas ut till cellerna för att brännas.
Jag har aldrig hittat nåt sätt som alkoholen skulle kunna hindra fettförbränningen i cellerna…annat än vad även intag av fett gör….dvs har du först ätit lite fett och sedan äter lite till så kan man se det som om det första fettet först måste förbrännas innan fett nr 2 kan gå samma väg.
Men visst har jag hört om vissa som anser att de inte går ner i vikt vid alkoholintag, och detta kan ju bero på att kaloriintaget blir så pass stort att viktminskningen hindras!?
Jag går upp i vikt efter alkoholintag, men högst tillfälligt och det beror väl på att man förstör salt/vätskebalansen i kroppen. Dagen efter är jag sugen på stora mängder både salt och vätska och det sugs direkt upp av kroppen och stannar där. Upp minst ett kilo, men ett par dagar senare trillar det av igen. Tror inte själva fetthalten i kroppen påverkas nämnvärt, om det inte är så att man dricker alkohol väldigt ofta eller dagligen.