Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2669 ggr
kmf79
0

Några matfunderingar!!

Hej! Några frågor bara

Ang. nötter. Hur kan det skilja så otroligt mycket på kolhydratvärdet mellan olika nötleverantörer? ICA:s valnötter innehåller t.ex 3,5 % kolhydrater medans de på andra förpackningar samt på kolhydrattabeller på nätet står 13%. Kan det verkligen stämma, jag vågar knappt äta dessa valnötter p.g.a rädsla att de skrivit fel.

Varför säger de att man inte ska äta rotfrukter när kålrot och rotselleri endast innehåller 4,6 kolisar, finns det någon annan anledning?

Bregott eller smör, någon skillnad?

//Karin

Wtn3
0

Det är inte ovanligt att det skiljer så mycket i nötter mellan olika märken nej, personligen tror jag dock att deklarationen på de enskilda produkterna stämmer rätt bra.

Rotfrukter som innehåller såpass lite är okej i måttliga mängder, att välja livsmedel med under 5% kolhydrater är en bra måttstock men ju närmare fem de ligger desto mindre kan man äta utav dem, i alla fall om man har tänkt sig hålla sig runt 20 gram om dagen totalt.

Smör är smör, bregott är en blandning av smör och rapsolja. Jag lagar mat i smör och har ekologiskt bregott på ostskivor eller LCHF-bröd, tycker det smakar bättre än vad smör gör i fast form.