Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2110 ggr
Ealina
0

Ny

Hej!

Jag är relativt ny här inne. Har spanat lite i ett par veckor och tänkte att det är dags för en presentation nu när jag registrerat mig..

Jag kallar mig för Ealina här inne, men heter någonting annat.

Jag har nyss fyllt 30.

Jag har 2 barn. Sonen är 4 år, dottern är 3.

Jag är gift och bor i bostadsrätt i Göteborgstrakten.

Jag har några gravidkilon kvar. Eller, ja, jag hade nog några av dem redan innan jag blev gravid, men det "känns bra" att kalla dem gravidkilon, hehe.

Jag är föräldraledig så jag har lugna dagar hemma och samtidigt fullt upp.

Jag ramlade över det här med LCHF via Ola Lauritsson (eller vad han nu heter i efternamn, orkar inte kolla upp det just nu) där han nämnde att hans fas1 liknar LCHF. Jag hade nämligen en liten (läs:stor) svacka i mitt vikt-självförtroende för 5 veckor sedan och köpte hans bok. Men istället för hans fas1, valde jag att anamma LCHF istället.

Jahapp.

Så nu är jag här. Startade mitt nya liv för lite drygt fem veckor sedan. Jag rasade ner 4 kg på två veckor, men har sedan stått still viktmässigt. Ingen aning om vad måttband skulle säga då jag inte mätt mig, hehe. Fast helt stilla har jag inte stått. Faktiskt har jag nog gått upp ett kilo igen. Som tjej är det väl inte ovanligt att det sker naturligt under cykeln. Så jag väntar och ser vad som händer om en vecka eller två.

Oj, detta blev längre än jag tänkt.

Fråga om ni undrar något mer om mig.

Köpte förresten kokosfett idag. Tänkte att jag kanske stannat i vikten för att jag äter för lite fett. Så nu ska jag ta en kopp kvällste och se en film. Mannen är iväg ikväll, så jag har soffan och teven för mig själv :)

LatMask
0

Hej och välkommen! Ditt viktras i början + att det står stilla just nu, är väldigt vanligt när man börjar äta LCHF.

Fortsätt att äta bra och ta det lugnt och dina bebiskilon kommer att försvinna så småningom!

babybel
0

Hej Ealina, välkommen i gänget!

Det låter som att du har fått en riktigt bra start på ditt LCHF:ande. Ta det lugnt och fint och låt din kropp vänja sig så ska du se att du trivs bra med detta!

Håll oss uppdaterade, och lycka till!  Skrattande

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

LatMask
0

Hur känns det , Ealina?

Tisdag
0

Välkommen och lycka till! Glad

Ealina
0

Tack för era välkomnanden!

Jo, det känns väl rät så bra hittills :) Den senaste veckan har jag varit väldigt dålig på att laga mat. Det är så lätt att bara ta någonting kallt (tonfisk, ost&skinkrullar) eller bara snabbfräsa nåt (grönsaker, nån köttbit) så det är inte jättebra. Resten av familjen vill ha "vanlig" mat, sånt jag brukade laga tidigare, så de är inte riktigt nöjda med detta. Kanske får jag skärpa mig. Men man har ju trötta veckor.

Äter just nu en variant på min gamla tonfisksås som jag brukade ha till pasta. Då brukade jag ha maaaassor med pasta och en liten klick av såsen/röran, så ni kan ju tänka er att detta är ett stort, annorlunda, steg för mig! Men jag trivs super! Och äntligen, äntligen, är mitt sötsug borta, det jag haft så länge jag kan minnas! Det försvann redan efter ett par dagar utan! *imponerad*

Inkanyezi
0

Jag hade lust på något liknande lasagne häromdagen, och då bytte jag ut pastaplattorna mot skivor av rättika, och det var faktiskt riktigt gott. Man ska ju klassiskt ha bechamel också, men jag hade i lite fiber bara för konsistensen, eftersom såsen blev ganska lös, för jag använde extra fet köttfärs.

Men det funkade bra. Man kan ofta byta potatisen mot olika varianter av kål, och rättikan innehåller inte mycket kolhydrater. Jag skulle gissa att dom så småningom vänjer sig om du gör mat som innehåller både det ena och det andra, men du behöver ju inte peta i dig det andra.

Min fru äter ris till, jag tar inget ris. Det är ganska enkelt.

Ealina
0

Ja, lasagne har vi ätit. Fast vi körde med zucchini istället. Fast istället för bechamel hällde jag över en hel del grädde (när allt var varvat i formen) och öste över ost och sen lite grovmalen svartpeppar. Smakade super! Och faktiskt nästan godare än standardlasagne :)

Normalt brukar jag laga mat till alla. Det var bara nu det senaste jag liksom inte orkat. Men visst är det bara att koka lite ris/bulgur eller quinoa till de andra :) Tyvärr är sonen lite väl kräsen just nu och bara vill ha makaroner och frysköttbullar. Det går väl över såsmåningom, hoppas jag, hehe.

LatMask
0

Du kommer att upptäcka massor av smaskiga recept så småningom!

Jag har aldrig tillagat så god mat som nu! (Lägg på lite extra sås på fyraåringens köttbullar, vetja!)

Ealina
0

(han äter ingen sås. alls.)

Visst kommer jag hitta massa recept! Egentligen är det ju ungefär samma recept, bara utan pasta/ris/potatis. Så det ska nog inte bli några problem i framtiden. Och 4åringen har nog bara en fas då han bara vill äta en enda sak (eller ingenting alls) och då får jag väl bara vänta ut det hela, hihi.

MyzanJ
0

du behöver införskaffa ett måttband!

blev sj jättelessen över att mitt viktras har stannat.. 6 kg på ca i månad nu still ett tag, det som håller mej uppe, är att se att trots att jag inte gått ner mer, har jag minskat 2 cm i midjan, 2 cm över magen ,        och 2 cm över stussen!!! känns bra att se för det blir jobbigt när man inte blir belönad i början :) 

LYCKA TILL Skrattande

Inkanyezi
0

Min erfarenhet av fyraåringar och yngre är att de helst inte vill ha saker blandade, utan att det går att plocka åt sig det man vill äta från tallriken. Alltså makaronerna på ett ställe, köttet på ett annat, och grönsakerna var för sig på sin egen plats. Mina var rätt petiga med det, men jag fick det att funka. Då var jag ju inte inne på LCHF, men jag gissar att det är ungefär samma grej. Barn är rätt noga med att se vad de sätter i sig. Mina åt gärna det som jag hade lagt på min tallrik men som inte låg på deras, och det knepet använde jag för att få dem att äta nya grejer.

Ealina
0

MyzanJ: Japp! Jag ska nog ta och mäta lite. Hoppas att det visar en positiv förändring om några veckor :) Vad roligt att det går så bra för dig!

Inkanyezi: Det är nog vanligt att barn vill äta "rena" saker, skulle jag tro. Men i det här fallet har vi testat aaallt känns det som, och han vill helt enkelt inte ha någonting. Inte ens lördagsgodis äter han (bra iofs), fast kanelbullar och yoghurt funkar ibland. Nä, en fas tror jag. Det går nog över. För tilfället är det enda jag är bestämd med är att han bara får mat när det är matdags. Lite svårt att vara konsekvent där ibland bara när han är hungrig vid läggdags, så det har vi fixat om och äter nu middag klockan 15:30 och ett lättare kvällsmål (typ yoghurt/smörgås/gröt) en timma innan läggdags istället. Well, mycket prat om hans matvanor nu, hehe.  Tjejen däremot äter allting, inget att oroa sig över där inte! ;)

Idag blir det gräddig köttfärssås här. Med riven ost uppepå *mums* Och lite pasta till barnen, förstås.

kmf79
0

Hej! Vad roligt med en till ny från Göteborg. Jag har också nyss fyllt 30 och är mammaledig, skrev nyss en presentation om mig själv i tidigare inlägg i ny från Göteborg  med…

Känner igen det där med familjen, det är ju inte alltid helt lätt att få ihop maten så att det passar alla men det är en konst också att lära sig det. Min son på 2 år och 4 mån tycker ju om mycket grädde i maten men nu till problemet att jag vill ju inte att min man ska gå upp i vikt p.g.a min diet, han vill inte släppa kolhydraterna så det här med att hälla grädde på lasangen jag vet inte. Hur har det fungerat hos er?

//Karin