kolhydrat fundering.
Jag har för mig att jag läste någonstanns att det är kolhydraterna som "öppnar" något så att fettet lagras som fett på kroppen. Vad händer om man ENBART äter kolhydrater HELT utan fett? Är "de" kolhydraterna lika farliga för fettlagring?
Typ BARA äter potatis, eller havregrynsgröt ….

Jo, de konverteras till fett och lagras in. Men då man får i sig färre kalorier om man bara äter en tallrik pasta jämfört med halva tallriken pasta och resten t ex köttfärssås med massa grädde så lagras mindre fett in, eftersom måltiden innehöll färre kalorier. Därför brukar man säga att fett tillsammans med kolhydrater är sämst ur viktsynpunkt, då man får i sig mycket energi och samtidigt säger åt kroppen att lagra det och inte bränna det.

Kolhydrater höjer blodsockret och kroppen försvarar med insulin som är fettinlagrande, så har jag förstått det

Kolhydrater gör ju så att man äter mer. Samt att man inte står sig så länge. Så risken är stor att man får i sig mer kalorier ändå. Trots/därför att man bara äter tomma kalorier utan fett.
Insulin utsöndras för att "hantera" kolhydraterna. Många av oss hamnar då i "fettinlagringsläge". Kroppen kommer inte åt fettdepåerna även om den skulle behöva det. Grovt förenklat.

Både fett, protein och kolhydrater kan lagras som fett… är bara alkohol som inte kan lagras som fett.
Medarbeterare på Kost

Nej fett kan inte lagras som fett.
Alkohol lagras som fett i levern.

#5 kan det väl? Annars skulle det inte vara mer fettbildande att äta kolhydrater+fett?

#5,
Alkohol (etanol) förbränns i levern. Vi överskott omvandlas den så småning om till ättiksyra, och möjligen triglycerider. http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholmetabolisering
Om inte fett kunde lagras som fett skulle det vara livsfarligt med strikt LCHF (GI-Noll)… man skulle magra i all oändlighet, vilket man inte gör om man är frisk !
Har man underskott på insulin (obehandlad typ-1 diabetes) kan man dock fortsätta minska i vikt.
Via lymfsystemet hamnar huvuddelen av dietärt fett så småning om i http://sv.wikipedia.org/wiki/Chylomikron i blodbanan och används både som energi och för att lagras.
Medarbeterare på Kost

Alla kalorier från fett, protein och kolhydrater kan lagras in som fett under förutsättning att man har insulinutsöndring, det kan man inte få av fett, så fett i sig är inte det minsta fettinlagrande, men fett tillsammans med kolhydrater är det i högsta grad.

Wtn3,
Är du frisk har du alltid insulinutsöndring, även vid fasta (eller om du bara äter fett). Annars skenar blodsockret även utan kolhydrater
Är du insulinresistent har du dessutom extra höga insulinnivåer även vid fasta… vill man minska insulinnivåerna då är det bara regelbunden motion som gäller, för att öka insulinkänsligheten, och minimera kolhydraterna, som om man är insulinresistent, man producerar extra mycket insulin för att bli av med.
Medarbeterare på Kost

Så kanske det är, läste dock i Skaldemans bok att fett inte i sig är fettbildande utan bara blir det tillsammans med kolhydrater eller för stora mängder protein.

Japp, alla typer av makronäringsämnen (utom ketonkroppar) kan omvandlas och lagras in som fett mha antingen insulin eller asp, även om omvandling från aminosyra till till fett samt ättika* (från t ex alkohol) till längre fettsyra säkerligen är ovanlig.
Det farliga är inte själva inlagringen, utan spärrningen…dvs svårigheterna att få ut den inlagrade energin, vilket främst insulin står för.
Att bara äta kolhydrater innebär i förlängningen en stegrande insulinresistens och med detta ökad ökat insulin, ökad omvandling till fett, ökad inlagring….och mer svåråtkomliga fettlager.
*ättiksyra är egentligen en kort fettsyra, men jag tror inte den kan kristras in i en triglycerid, utan att först förlängas. Men jag kan ha fel.

Jag borde skrivit att äter du enbart fett så får man ingen insulinutsöndring och därmed ingen fettinlagring.
Man har inte alltid insulinutsöndring. Det beror på vad man ätit tidigare på dagen mm.
Enbart protein ger beroende på mängd insulinutsöndring.
Fettlever får man av alkohol och fruktos.

#13 Det finns fortfarande inga bevis för att fruktos orsakar fettlever.
I de svenska försöken med "skräpmat" resp fettlever hos kor, liksom hos gäss, så är det stärkelse och insulin som verkar vara boven.
Fett kan lagras in även med asp, insulin är inte nödvändigt för just det syftet. Dock spärrar insulinet fettförbränningen genom att det styr LPL, som i sin tur styr vart fettet tar vägen.

Visst varierar insulinet med vad du äter. Men du har insulinutsöndring, även om du inte äter någonting på några dagar.
Proteinomsättningen även om du inte äter något alls, är någonstans runt 2hg per dygn, som dessutom kräver insulin. Faktum är att det i längden skulle vara livshotande annars, insulinbrist + inga kolhydrater leder till ketoacidos… inget bra tillstånd ! 
Medarbeterare på Kost

Jag vet inte om du sett filmen"Super size me" men han fick fettlever att bara äta Mc Donalds och det var så pass allvarligt att fara för livet uppstod

Det är nog ingen som egentligen betvivlar att fruktos i överdos orsakar NAFLD lixom alkohol i överdos orsakar fettlever. Men fettet i en fettlever är inte en del i vår normala fettomsättning som sker hela tiden, om man inte trycker ner den med för mycket kolhydrater.
Nu var det nog inte fettlever han fick på så kort tid utan taskiga levervärden. I skräpmatsstudien Fredrik Nyström gjorde var det ju någon som på samma sätt fick dåliga värden och fick avbryta. Efter ett par veckor var värdena ganska normala igen.
Medarbeterare på Kost

http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE
väldigt pedagogisk video om hur insulin fungerar

Har du sett filmen?

Jadå även om det var bra länge sedan. Morsan och flickvännen blev väl en aning bekymrade. Läkarna var såklart orolig över värdeutvecklingen. I Nyströms studie var det ju uppenbart att olika personer reagerade väldigt olika på överätandet. Han som fick hoppa av pga kraftigt försämrade värden verkade Nyström subjektivt tycka att han byggde mest muskler… men det mätte dom aldrig pga att han plockades av banan.
Medarbeterare på Kost

Jag blir bara inte klok på …. då jag gick ner mina 30kg så åt jag:
Frukost: havregrynsgröt (gjort på vatten och utan fett) med pylisumfrö
Lunchen på jobb: fiberpasta eller proteinpasta med en köttfärssås med MASSOR av röda + gröna linser
Middag/kväll: kycklingfile + pulver beainäs + grönsaker i ugn (broccoli + tomat + fänkål + paprika + lök)
Jag åt inte efter kl 19.00. Jag jobbade dagtid, gick från ett ganska stilla sittande jobb till ett aktivt jobb (men inte en aktiv fritid) + bröt ett negativt förhållande. Jag har sedan dess stått stilla.
Nu har jag provat LCHF, INGET INGET INGET händer! Jag har bytt jobb, jobbar nu natt men har en aktiv fritid vilket jag inte hade innan.
Varför gick jag ner så mycket på den maten med så mycket kolhydrater??? Ska jag gå tillbaka till min tidigare diet? Ska jag testa att begränsa mina proteiner. Eller VAD ska jag göra för att gå ner mina sista 20-25 kg????

#21 Det är ju svårt att veta varför du inte går ner på LCHF. Det kan även ha med ålder att göra - lättare att gå ner i vikt när man är yngre. Jag är 50+ och det är jättetrögt med viktminskningen, men eftersom jag mår så bra på LCHF så tänker jag inte prova nåt annat. LCHF är min livsstil numera och ska så förbli oavsett jag går ner i vikt eller inte.
OM du enbart är ute efter viktminskning kanske du ska återgå till din tidigare diet, som funkade. Hur länge har du ätit enl LCHF?

Just nu har jag ett litet uppehåll - men jag har innan ätit i ca 3 månader. Det ändå jag kände som skillnad var att jag var mättare och något mindre sötsugen. Men nu under mitt uppehåll (som inte är SÅ illa utsvävat) så är jag inte så farligt sötsugen ändå.
Det är inte så längesedan jag gick ner mina 30kg - bara typ 5 år sedan. Tycker inte jag blivit SÅ gammal sedan dess 
OCh JA, det är viktminskningen jag är ute efter - vist hälso-vinster och sånt men framförallt viktminskning.

I Supersize me blev han fet av tillbehören. Bröd, dressing, pommes och 2-liters bägare med cola! Inte av köttet så klart, men det framgår ju inte av filmen, så vad är egentligen budskapet med den?

Kan det vara så att då man kombinerar fett och kolhydrater att DET ger en fettinlagring medans om man äter antingen eller så blir det inte på samma sätt.
Kan det vara därför GI fungerar på många just för att man INTE äter "snabba" kolhydrater tillsammans med fettet??
På mig så verkar LCHF inte fungera så bra - men kanske är det som jkag läste i en annan tråd att jag äter för mycket proteiner. Jag kan bara inte fatta varför och hur jag lyckades gå ner 30kg då jag åt mera kolhydrater än vad jag gör nu….

#24 Budskapet är att vegetarisk kost är nyttigare än en baserad på skräpmat gjord på kött och mättat fett.
Filmen kanske bara är "propagande" då kaloriintaget inte stämde… och produktionsbolaget vägrar att släppa matsedeln eller ge ett vettigt svar till varför inte kaloriintaget stämmer mot det han påstods äta (Ref klipp från fatheadmovie).

#24, Det nog de flesta kan vara med på är att kombination av fett och snabba kolhydrater samtidigt som man överäter, nästan garanterat ger viktuppgång.
Du vet väl att att om du gått ner 30kg så drar du mindre energi i allmänhet. Det man frågar sig är hur mycket energi du åt då du gick ner och hur mycket du äter med LCHF. Ska man jämföra dietupplägg så ska det såklart vara lika mycket.
Medarbeterare på Kost

Problemet är att jag inte vet hur mycket jag åt då eftersom jag då inte mätte utan åt "allt jag vill och vad jag ville" från en GI tabell. Dessutom är det så att jag inte EXAKT minns vad jag åt bara att jag åt från GItabellen. SKulle önskat att jag skrivit ner det…