Sjukhusmat och inställning till kost
Hej,
Har legat hemma i 2 veckor + 1,5 veckor på sjukhus för svårdiagnostiserad feber. Haft samma sak tidigare för tre år sedan i samband med en allvarlig armbågsfraktur.
Vill ju gärna informera lite om problematiken ang maten. Ordentligt fettskrämda verkar de vara så jag åt det protein som serverades sen fick min mamma komma upp med gräddsås.
Tappade dock 5kg vilket jag gissar mera fett än muskelmassa.
Tyvärr hade en av sköterskorna en lite snedvriden syn på min kost och tyckte jag åt dåligt och kanske det var därför jag blivit sjuk.
Helt absurdt då jag egentligen aldrig mått bättre sen jag började med LCHF.
Dessutom försökte hon pracka på mig sjukdomen, att jag skullle äga den, identifiera mig med den osv vilket jag tycker är tråkigt. Ju mer man säger "min ryggvärk, min dåliga mage, min ditten, min datten" desto mer blir man sina sjukdomar. Tråkig inställning av dem.
Men många var positiva och gjorde vad de kunde, servade med ägg, fisk och kyckling, fick tom en burk med vispad grädde vid ett tilfälle, sötad förvisso men ändå.
Önskar verkligen att ingen här hamnar på sjukhus men ett litet tips OM det händer är att vara lite beredd med kosten eftersom de inte serverar något fett alls utom margarin och sån annan smörja.
/Monky

Var inlagd i 9 dagar i början av somras och hade superproblem med maten. Fick tilldelat mig en sköterska vid varje mål som såg till att jag åt upp det som var på tallriken. Med en himla massa tjafs så lyckades jag tillslut få kokta grönsaker istället för ris, pasta och potatis i alla fall.
Hemskt var vad det var. Dessutom så var de på mig att jag aldrig kommer att vare sig bli frisk eller gå ner i vikt om jag inte äter normalt.
Så sjukhus ska man nog låtabli…
"You just have to belive…"
Hoppas att slippa. Låter hemskt.
Hu! Vad hände med patientens autonomi som anses så central i sjukvården???? Gäller den allt utaom kosten eller??? Måtte man inte bli inlagd någon gång!

Verkligen tråkigt att läsa. Man blir lite orolig när det verkar så nyckfullt hur de förhåller sig till önskad kost.
Håller med dig om att det värsta som finns är folk som blir sina sjukdommar… De blir varken friskare eller gladare av det!

Ja, jag blev verkligen förskräckt (trots mitt ganska likgiltiga tillstånd) över kosten och attityden kring kost och hälsa.
Dessutom att man inte lyssnar på patienten alla gånger, men jag har haft tur med läkarna och en del sköterskor accepterade lågkolhydratkosten men problemet uppstod med köket och vad de hade att erbjuda.
Det bästa var ju att min mamma kunde komma förbi med feta såser, men jag blev en liten sparv ändå….
Äter med god aptit nu och försöker återhämta mig så gott det går. Fullproppad med mediciner som gör mig trött vilket gör att man drar sig för att göra annat än att sitta i soffan, men hellre det än att ligga ner och låta blodtrycket sjunka ännu mer.
Ironin var ju att jag var vältränad och skulle sprungit mitt debutlopp, dvs sthlm halvmaran den 12 sep. Istället låg jag på sjukhus och fick sms-uppdateringar om tiderna som min mamma, bror och syster gjorde.
Ja, att bli och identifiera sig med sina sjukdomar är det sista jag vill men jag ska utredas vidare i vilket fall.

Fan också!! Nu är jag sämre! Pratat med läkaren och de vill lägga in mig igen!
Blev gråtfärdig, inte över att läggas in och allt som har med det att göra utan över KOSTEN!! HA HA!
Och min mamma ska resa bort men det löser sig på nåt sätt…blev bara tvungen att få skriva av mig lite…

Verkligen tråkigt, men kan du inte köpa med dig majonnäs. Det finns på flaksa och innehåller inte alls mkt kolisar. De tål att stå i rumstemperatur och smakar bra med. Jag brukar ta med en flaska när jag vet att det kommer att serveras fettsnål mat. Smör kanske du kan få ta med dig och ha i deras kylskåp. Det går att ta till den mesta maten. Babybelostar är ett bra alternativ till frukosten osv.
Lycke till och jag hoppas verkligen de hittar orsaken till febern.
Smör behöver ju inte ens stå i kylskåp…
Har du en vattenkokare så kanske du kan ta med dig den och en binge ägg (som inte heller behöver förvaras i kylskåp) - då kan du koka dina egna ägg!!!
Trist att du behöver åka in i "omsorgens kolhydratträsk" igen - förhoppningsvis slipper du ut därifrån snabbt igen!
Lycka till!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Stackare! Styrkekramar! Krya på dig fort!

Hoppas du blir bättre fort!
*styrkekramar*

Ja, nu visade det sig att det inte fanns nån plats på den avd jag ska in på så jag får vänta nån dag.
#7 Så majonäs klarar sig bra i rumstemp! Funderat på att ta med eller låta nån komma upp med Lallerstedst beasås, den är i princip kolhydratfri. Den kan jag hälla på allt!!
Kruxet är att på Sös så sa de att de inte vill förvara patienters mat, men jag ska se om jag kan tjata lite, dessutom kanske det är annorlunda på Huddinge…dit jag ska in nu…
#8 Frukosten löste jag sist, två kokta ägg på beställning, funkade bra, ett par ostskivor också, dessvärre fick jag inte veta fetthalten på osten men jag jobbar själv inom (psyk)vården så det är nog samma ost som jag brukar tulla på där.
Tack för alla kryisar!!

Ja som sagt ar redan,; du far ha ett paket smor i vaskan !!!
( fran en gammal fd syrra pa sos i enannanvarld, )

Fick veta att de har en kyl för pateinterna!!! Det är ju en gudagåva!!
Läggs in idag och bunkrar med fett!
Adjöken på ett tag!

Krya på dig !
Jag har arbetat på sjukhus sedan 1962 och kan se hur kosten blivit allt magrare och kolhydratrikare.Synd om alla sjuka, med dålig aptit, kanske dåligt tandstatus, påverkade av mediciner som ger muntorrhet mm. Maten tycks vara för friska människor liksom dietisters kostråd. Särskilt diabeteskosten kan man gråta över- ingen har tagit till sig senare års rön, tex Karlshamnsstudien, utan det är gröt, bröd och andra kolhydrater som gäller.Magrast möjliga.Som personal kan man erbjuda patienterna önskekost . Händer inte så ofta. Eller näringsdrycker, fast de besår nästan uteslutande av socker.Man kan även beställa E-kost, energiberikad. Då får patienten bl a 3 sorters pålägg till den smörgås de inte orkar äta. Jag skulle önska att varje patient fick rejält med smör till maten samt 1-2 dl vispgrädde fördelad över dagen på gröt(!), grönsaker, i kaffet eller teet. Personalen är helt indoktrinerade med dagens kostråd. När jag försöker ta upp LCHF biten, så blir det: "börjar hon nu igen"!. Anhöriga kan ta dit mat, som förvaras i särskilda patientkylskåp. Men ska det vara nödvändigt. Det är Livsmedelsverkets kostråd som styr sjukhusmaten.
Krya på dig! Från en som läggs in för operation på måndag! Jag har också gruvat mig för just matfrågan. Majonästipset och smör var bra.
Vilken tur för dej att du får tillgång till kylskåp.
Jag ska ta bort halsmandlarna och kommer inte kunna äta maten på lasarettet, så jag har väll tur.
Väl hemma så blir det äggmjölk, näringsriktigt och lättsvalt.

Kommit åt nåt sorts bra trådlöst internet här….kul
så nu är jag med igen.
Laddat kylen här med majonäs, babybel, lallerstedts såser, och grädde! Betsällt två kokta ägg som frukost. Här var de bekanta med LCHF, i alla fall en av sköterskorna. Dessutom blev en av undersköterskorna intresserade och ville själv pröva för viktnedgång. Jag sålde in hela konceptet!
Nu väntar provtagningar och ultraljud av hjärtat i morgon, samt förändring av behandlingspreparat.
Alla var så tillmötesgående och trevliga!
#17 hoppas det går bra med mandlarna!

Lycka till med allt Monky och vad kul att dom är positivare till lchf på detta sjukhuset och vad kul att du har tillgång till nätet där du befinner dig just nu. Hoppas det går bra!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#1 Det där låter ju fruktansvärt. Känns som att det inte riktigt kan vara lagligt att göra så….
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#20 Tror att attityden när jag låg på sjukhus delvis berodde på att jag låg på psyk och sen har en historia av anorexia. Så min motvilja mot kolydrater betraktas som en tvångstanke och måste botas. Hade jag inte ätit så hade det blivit tvångsmatning och det är nog inte så roligt…
Men visst var det hemskt kan jag säga. Vara tvingad att äta sånt som jag vet inte är riktigt bra för mig samtidigt som jag mådde dåligt på grund av min sjukdom.
Även psykiatrisjukskäterskan som jag träffar varannan vecka nu är på mig om att jag måste äta kolhydrater. Annars slutar synapserna i hjärnan att fungera. Har dock slutat prata mat med henne. Orkar inte med någon som ska motarbeta mig.
#1 Det är ju inte klokt, personalbrist på sjukhusen är det och man har alltså möjlighet att vakta en som verkligen vill bli frisk! SKANDAL! Snacka om att att felfördela arbetsuppgifter, det är så mycket som verkligen behöver göras. Blir mörkrädd.

#22 Ja, det är väl bara att inse att personalen på sjukhusen inte tänker likadant som vi när det gäller mat. Hade jag fått äta det jag sa att jag ville äta så hade det inte varit något problem. Men nä, alla måste äta kolhydrater.

En liten kylbox för 230 V eller 12V med 230V trafo går säkert att ta med och ställa någonstans i rummet fylld med smör, vispgrädde, gräddyoghurt, keso, hemlagad leverpastej och köttfärssås utan E-n, kålpudding, stekt sill, paprika och blåbär samt citroner eller citronvatten istället för söta saften.

Anders, risken blir överhängande att man får sina rumskompisar som kommer och tigger "god" mat av en som har detta!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#25 Ett ypperligt tillfälle att kunna göra en god gärning då.

Liten rapport;
Det går utmärkt så långt! Har med mig egna såser som jag nämnde även om det står "Specialkost -kolhydrater + fett + rött kött" på mig så vet jag inte vad det är för fett i såserna eller vad de mer kan innehålla….
Sköterskorna frågar om min kost och de verkar intresserade och tycker det låter logiskt med hur kroppen faktiskt fungerar, kul!!
Hittat min favvokeso på Pressbyrån här nere så det ska jag unna mig när min syster dyker upp med några skivor kalkon på lördag.
Känner att proteinintaget är viktgt just nu så jag inte förlorar mer muskelmassa, och de snålar med köttet i köket…idag lyckades jag dock flirta till mig lite extra kyckling efter jag ätit upp minna tunna skivor kassler.
#24 Egen kyl är ju smart också så klart!

Så bra att dom var lite mera förstående nu. 
Man får se till att man tar med sig lchf-foldern överallt och dela ut så vi sprider vår kunskap. Så kanske så småningom all mat blir lchf-inriktad i framtiden.
Eller hur är Lallerstedts bearnisesås guds gåva till alla LCHF:are? Min mamma ringde mig och berättade om denna underbar röra. Tur att jag prövade för jag har inte varit så förtjust i bearaisesåser innan. Hamnar jag på sjukhus ska jag se till att mina nära och kära förser mig med flera burkar.

#28 Ja de där såserna är ju som sända från ovan! Har både bearnaise och hollandaise med mig!
Jag bad de ta mina kolesterolvärden vid nästkommande provtagningar och det var inga som helst problem så nu väntar jag på provsvar och ska försöka sätta mig in i den världen. Man får passa på i såna här lägen! 
Har ätit LCHF i över 6 månader nu så det är väl dags att se hur sånt där ligger till. Har ingen aning om hur mina värden var innan men jag tycker det kan vara intressant att veta, och ha som ett litet argument i bakfickan..