Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5025 ggr
Andina
0

Bröd mättar för mycket!

Har den senaste veckan provat att leka lite med lchf-bröd - inspirerad av recepten här på KiF. Senast använde jag lite (!) av både kokosflingor, mandelflarn och krossat linfrö, tillsammans med pofiber o en gnutta bakpulver + ägg och lite keso, lite yoghurt o lite smör.

Bröden blev ok - inte helt lyckade ännu, smakmässigt, men ska testa Missaz bröd (Panos?) endera dagen.

Så härligt att äntligen kunna äta bröd igen!!!

Men brödet gav mig nya problem! Jag har fortfarande svårt att komma upp i vettiga kalori- och proteinmängder. Men bröden jag gjort blev jag stompmätt av! Mängden bröd jag ätit är motsvarande en limpskiva i storlek ungefär, men hälften så tjockt, max! 
Tyvärr åt jag detta bröd idag innan jag fått i mig något annat än lite äggmjölk och kaffe under dagen. Men jag har varit mätt på detta bröd i timmar och timmar och timmar… Tvingade i mig lite keso/yoghurtblandning för att få i mig något mer iaf.

Jag har lärt mig nu, att jag ska inte äta lchf-bröden innan jag ätit något annat! Men det kommer nog att bli för mycket att äta bröd också

Någon som vet om något av brödrecepten här inte är fullt så mättande??? För jag vill väldigt gärna kunna äta bröd igen. Men jag vill ju naturligtvis få i mig något annat än bröd då…

Annars får jag väl avstå bröd även fortsättningsvis - trist men kanske sant…
Gråter

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

mikaelj
0

Det kanske bara var en dag när du helt enkelt var mindre hungrig. Kroppens energibehov är inte konstant.

Tvillingsyster
0

Har du räknat hur mycket fett, protein och kolhydrater din bröd innehåller. Den kanske innehåller mycket mer fett än du anar. För några månader sedan så gjorde jag plättar enligt en LCHF-recept fast jag ändrade lite på det. Resultatet var att jag kunde äta bara ett par små plättar av det innan jag blev som du stompmätt.

Andina
0

Mikaelj - Åh, ja! Jag hoppas verkligen att du har rätt! Att jag både idag o häromdagen faktiskt bara var mindre hungrig. 
Tack - det ger mig lite mer framtidsförhopningar om bröd i mitt liv! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina
0

Tvillingsyster - Nej, det har jag faktiskt inte gjort… Kanske ska titta lite mer på så'nt. Men om jag utgår ifrån de 'feta ingredienserna' så kan jag normalt äta mycket mer än så - när jag inte har det i bröd.

Jag undrar om det inte har med de andra ingredienserna att göra som jag normalt inte äter… särskilt misstänker jag pofibern… Mandel har jag ätit i form av hela nötter och kokosflingor i kakao-godis jag gjort… Men denna stompmättnad har jag inte fått då.

Vad kom du fram till när du kollade upp dina plättar?

Kanske är det sammansättningen av alla ingredienser ihop?

Jag får hoppas att det är som Mikaelj säger - att mitt energibehov varit lågt - annars får jag börja räkna lite på't o se' vad jag får i mig… 
Men det var så liiiiite bröd ju…  Skrikandes

Tvillingsyster
0

Jag hade kokosflingor och paranötter i smeten. I energiprocent räknat hade jag protein 7E%, kolhydrater 2E% och fett 91E%. E% är ju samma som kcal. Ofta är ju verkligheten någonstans mittemellan.

chilisalsa
0

En del bröt som t.ex oopsies är ju väldigt kaloririka även utan pålägg…

Medarbeterare på Kost

Conquest
0

När man vant sig vid lchf blir man snabbt mätt av kosten. Vi hade kräftgille i helgen. Jag delade en skiva vanligt rostat bröd i två med hälfden kräftor och hälfden räkor, så många som fick plats, och högt belaggd och därtill en hel massa majonäs.

En skiva vanlig pap-franskbröd, tjockt med smör och med rätt pålägg och jag var stoppmätt till frukosten nästa morgon! Inte så kul att sitta där å glo på de andra som åt länge länge, men så var de inte heller lchf-are.

Men för att komma tillbaka till tråden så hade mättheten nog inte så mycket med brödet, som med smöret och pålägget att göra.

Mackor av vanlig svensk sirapslimpa kan man äta hur många som helst utan att bli riktig mätt, ett perfekt sätt att öka i vikt. De är dessutom svindyra jämförd med dansk rågbröd som dessutom mätter på ett helt annat sätt.

Andina
0

Ja, det var märkligt hur stompmätt jag blev av detta bröd, fast jag åt så lite av det. 
Kanske är så att den lilla mängden bröd jag åt innehåller mer fett än jag tror - jag måste försöka kolla lite mer på hur mycket de olika ingredienserna innehåller av vad. Samtidigt så är det långt ifrån den mängd fett jag numera normalt äter per dag (i regel…).

Jag undrar dock, om det inte handlar om fett i kombination med kolhydrater! Kolhydraterna i kokosflingorna, linfrökrosset, mandeln, yoghurten - även om det inte var några stora mängder - och framför allt i pofibern i kombination med ägg och smör o fettet i övriga ingredienser. Kan det inte vara så att Kombinationen gav denna 'stompmätthet'?!? 
Äter vi mkt kh blir vi ju mätta - även om det dock inte brukar ta så lång tid tills vi blir hungriga/sugna igen.
Äter vi mkt fett blir vi ju mätta - och det brukar ta lite längre tid innan vi blir hungriga igen…

Äter vi denna kombination av både kh och fett (o fibrer)** - låter inte det logiskt att det ger en rejäl "bukfylla" som kan kallas för STOMP???**

Eller är jag helt ute o seglar eller cyklar?

Andina
0

Conquest - Jag kan känna igen det du skriver om att man blir mätt 'lättare' efter ett tag med lchf. Det har jag också börjat märka. 
Men detta var så markant - från lite äggmjölk, till lite av detta bröd (med smör på, ja) och bli sååå stompmätt… Då är det nå't mer som har inverkan. Tror jag… ;)

Tvillingsyster
0

Andina - vanlig bröd brukar ju innehålla 40-70% kolhydrater och knapp 10% fett. Dessutom kallas insulinet för hungerhormon. Då är det väl inte så konstigt om man blir stompmätt av LCHF-bröd som innehåller mest fett.