Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6943 ggr
JAUS
0

Low-carbmjöl?

Finns det något low-carbmjöl som är OK smakmässigt och som inte höjer blodsockret?

Carbalose verkar intressant finns det någon som har testat?

Iansmamma
0

Det undrar jag med. Jag köpte hasselnötsmjöl på Lidl idag. Är det likvärdigt med mandelmjöl , tro?

storost
0

De har bara en annan smak men är ungefär likvärdigt. Kolhydrater är en sak, en skriver så en annan så.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Taktur
0

Har testat och tycker att det blev en bismak. Är på jakt efter Vetegluten mjöl . innehåller 11 kh / 100 g mjöl. Jämfört med vanligt vetemjöl som innehåller ca 75 kh så vore det nå´t att satsa på.

JAUS
0

Vad var det för bismak? Tänkte använda mjölet till att göra baguetter.

[Pennylane1]
0

# 3 du menar vetegluten? Inte veteglutenmjöl väl? Eller vad är det i så fall, har inte hört talas om!

edit: hittat! Det är visst samma sak… kallas nog oftast bara vetegluten ser man vid googling på de bda.

JAUS
0

Någon som använt Hi-maize?

[vaargen]
0

#6 Nej, tycker det är för mycket kolhydrater i det

Kolhydrater 90g/100

varav fibrer 60g

Näringsvärde

JAUS
0

Ok, jag hittade ingen innehållsförteckning. 30g nettokolhydrater är ju på tok för mycket.

Hamka
0

Någon som vet hur det är med kastanjemjöl ? ;o Gryningens hälsokost i Stockholm har det och det måste väll endå vara ganska kolhydratssnålt kan man tycka?

[Pennylane1]
0

tja… kastanjer har 36.6 % kolisar enligt fineli så det undrar jag ju…

Conquest
0

MammaIrene på Matklubben.se har gjort detta recept. Jättegott!

Lchf inspirerat bröd! Riktigt smaskigt

1 bröd

Inspirerat skriver jag eftersom det är lcfh tänkande i skapandet av detta receptet, men eftersom det tvistas om huruvida kruskakli verkligen är tillräckligt låg på kolhydrater för att ingå i lcfh, tycker jag det är bäst att skriva så…
Detta skall inte vara svårt alls att lyckas med har jag hört…
Har nu prövat själv och har här lagt upp kort på de skivade brödet. Det blev 25 brödskivor av limpan och det var faktiskt som ett vanligt bröd både till konsistens och smak = fantastiskt!

Ingredienser
200 g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel
50 g kruska kli
2 tsk bakpulver
1 msk brödkryddor
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Gör så här
Mixa först alla de övre ingredienserna till ett mjöl
Vispa sedan i hop de undre ingredienserna

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175-200 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1 kolhydrat

Länk här, men jag vet inte om den fungerar om man inte är medlem på matklubben.

http://www.matklubben.se/recept/lchf_inspirerat_broed_riktigt_smaskigt_64622.html

[Pennylane1]
0

det brödet finns i en egen tråd härinna, ja, jag har bakat det två gånger , fast jag kör med vanlig riven ost och TY ist. för keso, och så har jag inte i nåt spannmål, ingen kruskakli alltså. Och kör mer linfrö  och sesamfrö och bara lite nötmjöl (idag tog jag valnötter) smöret glömde jag helt? Stod kanske inte med i det andra receptet…  blir iallafall jättebra! Speciellt gillar vi att torka det till knäckebröd!

JAUS
0

Vet någon var man kan köpa veteglutenmjöl? har googlat men inte hittat något ställe här i landet.

[Pennylane1]
0

bagerier kan man testa med, om de vill sälja.

Roarkish
0

Jag såg att någon länkade till mindresocker.com. Jag har köpt av dem en gång. De skickade fel varor värde mycket mindre än de jag beställde, och de vägrade att skicka de rätta varorna eller ge mig pengarna tillbaks. Efter några email så slutade de svara.

Jag varnar för att köpa av dem.

[Pennylane1]
0

jag har handlat där flera gånger, det har varit perfekt! En gång blev det nåt datakrångel så rabatten som skulle vart blev inte registrerad, vilket jag inte märkte, men en trevlig norrman ringde bara några minuter senare och talade om att det blivit fel samt hur jag skulle göra, det har aldrig varit minsta bekymmer. Otur måste du haft!

Roarkish
0

Kan du be dem ersätta min tusenlapp då? Dom svarar ej på emails längre. :)

Taktur
0

# 13 jag hittade mitt vetglutenmjöl på ett ställe som heter Gryningen i Sthlm. 83:- för 500 g . Tel. till Gryningen 08-6412712

Malin123
0

för några år sen åt jag atkins-diet. då hade de ett mjöl i sitt eget märke, någon som vet nåt om det? det borde ju funka eftersom även atkins vill undvika kolhydrater.. ska kolla upp det där!

JAUS
1

Hittade ett glutenmjöl med hela 94% protein Wheat Protein Isolate 8000. 1g kolhydrat per kopp (ca 2,4 dl) låter lovande. Glad Hoppas någon börjar sälja produkten här i landet också.

Taktur
0

JAUS har du eller någon annan  testat och skickat efter därifrån? jag har aldrig skickat efter från utlandet så man är ju lite osäker på hur det fungerar

JAUS
0

Jag ska tipsa  lowcarbshop.se om produkten. Om ni andra gör det också ökar sannolikheten att de tar in den i sortimentet.