Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8795 ggr
Nova66
4

Kolestrolvärde

Hej!

Jag har tagit blodprov på bl.a kolestrolvärde och blev idag akut kallad till läkaren.Mitt kolestorlvärde var för högt(8,8). Han skrev ut medicin till mej för han sa att detta var farligt med så höga värden. Vad gör man? Har ätit LCHF sedan 16 juni gått ner 10 kg hade tänkt 5 kg till. Kan jag dra ner på fet och fortfarande undvika kolhydraterna? Finns det någon som vet hur man gör. Man vill ju inte bli smal för att sedan dö.

Tacksam om någon kan ge mej ett råd.

Evy

Mervi
0

Läs boken "Fett och kolesterol är häslosamt", om gamla och nya kolesterolmyter av med.dr. docent Uffe Ravsnkov.

Jag tror inte du behöver oroa dig ditt kolesterolvärde.

Vilka prover togs, eller är det totalkolesterolet som ligger på 8,8.

PerH
0

Hej Nova66

Jag säger som Mervi, värdet du anger var det det sammanslagna ?

Läs punkt 3. om kolesterol Vanliga frågor & svar

här  kostdoktorn.Snabbkurs i kolesterol (blodfetter)

Voltaire
0

Kolla

Typ 1, kolesterol, äggvita i urinen?

Jag hade 9,7 i januari, men lever och har hälsan! Min läkare avvaktar, det har gått upp och ner. Jag tror det beror på stress, för övrigt säger jag som Mervi läs Ravnskovs böcker. Han menar att kroppen skyddar sig bla genom ett högt kolesterolvärde.

Mooniq
0

Nova66

på kostdoktorn.se så finns kolesterol att läsa om.. Han säger att det finns ett annat mät-sätt som kallas apo-kvoter.. gå dit o läs

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig..Glad

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Hanveden
1

Läs den här skriften av Göran Petersson skriv gärna ut den och ge din läkare också…

Med LCHF hälsningar  Skrattande .

WilliamJ
0

Även om det inte gör något med högre så brukar det ju gå ner efter runt 6 månader på LCHF.

sigyn
0

#5 Otroligt spännande läsning. Fick många aha-upplevelser och inser nu hur jag tidigare har misshandlat min kropp. Jag har högt kolesterol och har fått kostråd av en läkare och det var definitivt inte LCHF. Dessutom är jag insulinresistent och har ett lätt förhöjt blodsocker. Och då känns det bra att läsa en liten förklaring till varför kolesterolet är för högt.

För som Göran Peterson skrivar så "Skadeeffekterna av höga halter av blodglukos vid insulinresistens och särskilt vid diabetes kompenseras delvis av högre kolesterol och LDL. Grundreceptet mot diabetes och övervikt är därför mindre av snabba kolhydrater och inte sänkning av kolesterol."

Frågan är då: hur högt var mitt kolesterol innan jag började med LCHF för ett år sedan och då hade jag väl antagligen ätit statiner med alla de biverkningar som de har.

Spännande det här!!!

Walnewra
0

Hej o håå…jag kan bara kort berätta om mitt val…tog kolesteroltesterna för en månad sedan och det hade fördubblats från det dom var innan..Minns inte siffrorna…och min läkare tyckte att jag ska äta tabletter för det..men jag sa nej, låt oss avvakta ett halvt år till och ser vad som händer..och hon tyckte att det var en bra ide..så om 5 månader så får vi se igen vad proverna säger Glad Jag har svårt att tänka mig att dom skulle höjts ännu mer..men som sagt var..jag avvaktar och ser…

matsmurfen
0

Skippa statinerna och ät dig istället frisk!  Ett förhöjt kolesterolvärde betyder ju att något inte riktigt är som det ska. Förmodligen inget särskilt att oroa sig för, som sagt kanske det går ner efter en längre tid med LCHF när kroppen har "lagat till sig" en aning.

PatrikHagglund
0

#0 Kolesterol är ett mycket komplext ämne, och att bara titta på totalvärdet inte meningsfullt. Enligt blogsfären är följande dåligt:

• högt antal "small dense LDL" (sdLDL)
  • lågt HDL (särskilt avsaknad av stora HDL-partiklar), vilket ofta hänger samman med höga triglycerider (TG)
  • mycket lipoprotein(a) (Lp(a))

Tyvärr brukar den svenska sjukvården inte mäta något som är lätt att matcha mot denna lista. Ibland kan man numera få en sk apo-kvot som ungefär motsvarar en kvot mellan antalet LDL och HDL-partiklar. Detta säger mera än andra vanliga kolesterolvärden (som mäter totalkolesterol, HDL och TG i vikt), men är fortfarande inte idealiskt om man vill matcha mot listan ovan.

Istället får man ha förtröstan med att i alla fall det två första punkterna ovan ofta förbättras med minskad andel kolhydrater och ökad andel mättat fett i kosten.

PatrikHagglund
0

Jag såg nu att det gick att beställa ett kolesteroltest som verkar bra från Genova Diagnostics i England på nätet. Här kan man se en exempelrapport. Dock så kostar det en bra slant: £230 (2600 kronor), men jag blir ändå sugen på att beställa för egen del.

Zepp
0

Han skrev väl inte ut kolesterolsänkande bara på ett högt totalkolesterol??

Om du nu gått ner såpass i vikt så måste en hel del fett passera genom dina blodådror.. såvida du inte tappat i muskelvikt!!

Det som är intressant i vanliga kolesterolprov är själva fördelningen av blodfetterna.. tex är det bra med ett lågt triglyceridväde och/eller en bra kvot mellan HDL/LDL.. men allra bäst är att mäta APOkvot!!

Man skall inte helt negligera kolesterolvädena.. men de är ofta ett symptom på något som är fel.. eller bra.. i ditt fall tror jag mer på något bra.. du har rasat i vikt.. ditt fettlager åker ut i blodet o förbrukas som energi!!

Det vore väl märkligt om vi inte fick mer fett i blodet med ändrad kost och snabbt sjunkande fettdepåer.. det intressanta är väl när du slutar minska i vikt.. vilka värden du får då!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nova66
0

Hej!

Så här såg hela listan ut.

fkp-Glukos. 5,5

S-Kolestrol

fs Triglycerider: 2,8

fs- HDL-Kolestrol 1,2

fs LDL- Kolestrol: 6,3

fs-LDL-/HDL-Kolestrol: 5,3 ratio

S-Kreatinin: 47

Man blir ju lite skraj när man får en akuttid då tror man ju att nu är det allvar. Tack för svaren.

Evy

WilliamJ
0

Nova, jag är ingen expert men på LCHF brukar triglyceriderna bli lägre än 2,8, själv hade jag 0,5. HDL brukar bli högre än 1,2 (lite osäker där). Det kommer att förändras om du bara tar det lugnt, inte stressar och fortsätter med LCHF.

PatrikHagglund
0

#11 Hittade ytterligare ett kolesteroltest som tom verkar snäppet bättre (dock troligtvis bara tillgängligt i USA). När sådana tester når den svenska sjukvården (vilket nog tyvärr dröjer ett antal år) så är det nog bara en tidsfråga innan lågfettsdogmat försvinner.