Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3448 ggr
maxiq
0

Hälsomyten i AB

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aftonbladet har en avdelning som heter Hälsomyten och där ska de syna aktuella hälsofrågor. Har du någon hälsofråga eller -myt som du tycker att de ska ta upp så är det bara att maila!

Pasi
0

Skulle vara intressant om de kunde publicera en objektiv bedömning om myten runt mättat fett.Glad

maxiq
0

Objektiv? Aftonbladet? Förvånad

Trollpyret
0

Sara Milstead? Var det inte hon som skrev en artikel i "Allt om Mat" i somras som någon länkade till här och som var så dåligt skriven att man blev mörkrädd? Artikeln handlade såklart om att det var farligt med mättat fett och att man skulle tokäta frukt, lättmargarin och fullkornsprodukter och blablabla. Eller blandar jag ihop saker och ting här nu? Någon som kommer ihåg?

maxiq
0

Det enda jag hittade när jag sökte på hennes namn här på KiF var att hon var kontaktperson för detta:

Efterlysning
Mejla: Kvinna, vill du gå ner med Annika Dahlqvists metod, LCHF?

Så hon borde känna till LCHF ganska väl vid det här laget.

Mooniq
0

hälsomyter - syna livsfarliga verket.. Det är ju en enda stor myt Skrattande

Men AF har noll förtroende i mina ögon….

Monica Hansson

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Trollpyret
0

Jaha, då kommer jag nog ihåg fel. Vilket tur! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
maxiq
0

Skicka ett mail ändå Monica!

Mooniq
0

Ok…Maxiq, då gör jag det…

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Emea67
0

Trollpyret jag kommer också ihåg den tråden men om det var Sara Milstead som vr involverad kommer jag inte ihåg.

maxiq
0

Det blev tyvärr lite som jag trodde med Hälsomyten, att de cementerar myter istället för att krossa dem. Under rubriken:

Är det sant att vissa människor kan äta "allt" utan att gå upp i vikt?

så skrivs det:

"Men – det betyder inte att du kan skylla på dina gener för att du går upp vikt. Oavsett vilken uppsättning du har, är det omöjligt att bli fet om du inte äter för mycket"

*suck*

Kalle-B
0

Sista ordet i meningen har väl antagligen fallit bort. Det ska säkert stå:

"Men - det betyder inte att du kan skylla på dina gener för att du går upp vikt. Oavsett vilken uppsättning du har, är det omöjligt att bli fet om du inte äter för mycket kolhydrater"

Säkert bara ett tryckfel alltså..Cool

raphanus
0

På en middag i somras hamnade jag mitt emot f.d. chefen för AB:s sportbilaga m.m. (Han hade haft flera befattningar på samma tidning, och var fortfarande kvar i verksamheten.) Han förkunnade högtidligen att nyhetsredaktionen vid nämnda tidning arbetar under ledordet "Sant och Relevant".

Det var med nöd och näppe jag kunde hålla mig för skratt.

Gunnell
0

#14 Där var förnekelsen total, eller hur? Glad

raphanus
0

#14 - Jag ifrågasatte aldrig min bordskamrats högtidlighet och utsatte inte hans kommentar för vidare diskussion, utan fnissade bara i mjugg, men det verkade i alla fall som att min bordskamrat trodde på vad han själv sa. Men, man biter ju inte den hand som föder en.

[akaron]
0

-Myten om att margarin är nyttigt och bättre för hjärta och kärl än vad smör och bregott är. Den borde de titta närmare på.
-Myten om att ägg ger högt kolesterol och därför är skadligt att äta för dem som har det redan.
-Myten om att man måste motionera för att gå ned i vikt, annars tappar man bara muskler.
-Myten om att dietister alltid är experter och att man bör lyssna på dem om man vill vara smal och hälsosam istället för sjuk och fet.

Finns säkert fler…

maxiq
0

Skicka iväg dina förslag till Sara på Aftonbladet akaron! Glad