Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3886 ggr
TinaH
0

Paleoetisk kost

Hej

jag var hos en läkare i går.
Han undrade vad jag åt fr något, och jag sa rkat ut som det var "LCHF". Givetvis fick man sitta hålla ett litet föredrag för han visste inte nått om LCHF.

Så sa han det efter en stund, "är detta som GI" …nja sa jag….det är som GI fast ändå inte, vi äter inte nått under jord, vi äter inte nått i spannmål, inga frukter för fruktsockrets skull och inget vanligt socker eller Aspartam för kolhydraternas skull, svarade jag.

Jag nämde både annika D och hennes kämpande för denna kost, och givetvs så nämnde jag Sten-Sture och hans fantastika bok och vad han har hittat på via denna kost.

men så sa läkaren.
Det finns en kille till som håller på med Paloetisk kost, med namn staffan lindberg.
Jaha svarade jag. Han kunde inte så mycket om det så, men detta skulle vara bra.

Jag hittade en sida om det, jag har inte läst på den ännu, men tänkte sätta mig ner och göra det, enbart för nyfikenhetens skull.

Men är det nån här inne som vet nått om Staffan Lindberg och hans Paleolitisk kost-program?

Fördelar  kontra nackdelar??

nån som har kött på benen och kan försklara lite och kontra LCH med detnna typen och kanske rent av har prövat., så vore jag tafckasam föra alla svar jag kan få.

Detta lät intressant.
Jag hittade en sida om honom och hans tänkande. Paleolitisk kost.

Tack på förhand!

och gof fortsättning!

//Tina

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Pasi
0

Han har utfört ganska mycket forskning runt Kitavabornas goda hälsa…dvs de av Kitavaborna som äter ursprunglig kost.
Han är väl främst motståndare till spannmål och mjölk, de två troligen största bovarna till våra folksjukdomar.
Tyvärr är han lite fettskrämd…han nämner inuiternas (och andras) goda hälsa trots fet kost men verkar inte vilja föra nån diskussion runt den.

Hans alster är väl värda att läsa. Han citeras mycket i böckerna "Den fulländade människan" o "Det ofullkomliga djuret".

[Saiva]
0

Jag åt "paleolitisk" kost i 1-2 år innan jag började med SSS(9månader) och jag tycker mig märka att jag mår bättre på SSS. Inget sockersug, inga blodsockersvängningar. Fast största misstaget(på paleo) jag gjorde var att bara ersätta spannmålen med grönsaker och skära bort mjölkprodukterna. Det är MKT mindre kolhydrater i grönsaker än i spannmål så jag mer eller mindre tog bort kolhydrater utan att ersätta dem med ngt. Inte smart! Men jag visste inte bättre.

Lindeberg nämner i boken att Kitavaborna äter mkt kokosnötter. Och att "trots" det stora intaget av mättat fett från kokosnötter så hade de fina blodvärden Flört Han började prata om att kanske det vegetabiliska mättade fettet inte var lika farligt som det animaliska mättade fettet. Cool

navarro
0

Nu heter sidan www.manniskofoda.se och verkar ha bra information.

navarro
0

Nu har jag last lite mer och ser att han foresprakar att inte ata mejeriprodukter. Da verkar ju hela iden falla till ingenting. Atminstoner jag behover mjolkprodukter, det marker jag nu efter manga ar som vegetarian och annu mer ar utan mjolkprodukter. Hur skulle jag kunna bli battre av astma och eksem genom att ata alla mjolkprodukter jag har lust om inte det vore nodvandigt. Gott och vad jag forstar aven lakande.

Vargalyster
0

Saiva: Jag gjorde exakt samma misstag som du! Tog bort kolhydraterna utan att ersätta dem med fett. Min tarm blev helkaiko och jag tappade jättemycket i vikt (svält) och frös hela tiden och var kostant hungrig. Nu har jag dragit ner på grönsakerna och ökat fettmängden rejält och mår mycket bättre på alla sätt.

Lindberg har nog hjärtat på rätt ställe men är lite populistisk av sig. Han vågar inte vara politiskt okorrekt och förespråka mättat fett. Lätt att förstå ioförsig, Annika Dalquist fick ju lämna sin tjänst när hon började ge ickepolitisk korrekta lowcarbkostråd till sina patienter.

www.manniskofoda.se är skitbra. Jag har hängt på forumet där i två år snart.

[Saiva]
0

Vargalyster: Jag misstänker att du följde Cordains råd? Fundersam Det var den första boken jag läste om paleokost. Cool

Känner igen dig från manniskofoda-forumet. Det är jag som är Luna. Glad

Vargalyster
0

Jepps, Cordain var inkörsporten. På ett sätt en lysande start på min nya livsstil på ett annat sätt inte alls bra. Men men… det finns ju inga böcker från Weston A Price på biblioteket och även om det funnits så hade jag nog inte lånat hem dem. Stenålderskost är ju en rätt lockande titel faktiskt. En sådan bok lånar man ju bara för att låna den liksom. Jag gjorde det iallafall.

Aha, amen då är vi ju gamla bekanta. :)

[Saiva]
0

Jomen precis, man måste ju börja nånstans! Utan Cordains bok hade jag nog fortfarande ätit Svenssonkost och undrat varför jag mådde så dåligt Oskyldig

Vargalyster
0

Jepps, önskar bara att det fanns böcker som hans som inte gnällde om det mättade fettet.