bröd
Oj vad jag sökt på saiten efter nötbrödreceptet. Det med 50 mg mald mandel samt 50 mg malda nötter, samt linfrö,kruskakli 6 ägg, cr.fr. keso mm mm. Nån som vet hur jag får fram det?
Vill man ha någon form av bröd kommer ett superrecept här:
200 g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel
50 g kruskakli
Mixa detta till mjöl. Rör i
1 dl creme fraishe gourmet
6 ägg
250 g keso
1½ Msk brödkryddor
2 tsk bakpulver
Ha smeten i baskplåtspappersklädd avlång form
Släta till ytan med vattensköljda händer
Grädda 200* i 1 tim. och 20 min
När det svalnat lite, skär i tunna skivor. Ca 30 st
Jag brukar torka skivorna på plåtpapper i ugnen 75* 3-3½ timme. Vänd efter halva tiden
Blir ett gott hårt bröd som ger ca
100 cal 6,25 protein 7,75 fett 1,15 kolhydrater/ skiva
200 g linfrö är inte det farligt att äta så pass mycket av det?

Jo, i ett svep, men fördelat på 30 skivor om man äter en eller två om dagen är det ingen fara.
Det borde inte bli mer än ca en till två matskedar linfrö per skiva, och det är en dagligt rekomenderad dos?
Fart på magen lär man få ialla fall om man nu har problem med det på denna kost;)
Oki då skall jag prova detta recept sen jag avslutat Fakir som jag skall försöka mig på en stund
Det här brödet är jättegott. Även sambon tycker det och hon kör inte ens LCHF. Enda nackdelen är väl att det är relativt dyrt att baka.
Det är dock onödigt krångligt. Största delen av smaken kommer från linfröna och brödkryddorna, och valet av exempelvis nötter spelar därmed mindre roll. Vi märker ingen skillnad om vi kör med både mandel och hasselnötter, bara mandel eller bara hasselnötter. Jag har därför bara använt mandel på sista tiden eftersom de innehåller aningen mindre kolisar än hasselnötter.
Sesamfröna kan man dessutom skippa, de tillför ingen smak. Sist prövade vi att ersätta dem med valnötsmjöl och inte heller det gjorde någon skillnad. Valnötskärnorna visade sig dock vara oerhört lätta att mala jämfört med mandel och dessutom innehålla ännu mindre kolhydrater så nästa gång skall jag skippa både mandel, hasselnötter och sesamfrön och köra med 150g valnötter och se om det blir någon skillnad.
Och Creme Fraiche kan ersättas med vanlig grädde som är betydligt lättare att mäta upp och blanda i.
Äh vafan… Jag testar att hoppa över kruskakliet också och bara köra med 200g valnötter och 200g linfrön. Kruskakli innehåller ju ganska ordentligt med kolhydrater (Kungsörnens verkar ligga lägst med sina 15g/100g).
Berätta hur det gick utan kruskakliet harfunderat på vad jag skall ersätta det med. Tog du mer av övriga torra då?

Glykosiderna som bildar cyanid i linfrön förstörs vi uppvärmning så det borde vara ofarligt med dessa i bakat bröd!??
Man kokar altså upp fröerna separat o slår av vattnet innan man använder det i maten!
"
Linfrö, fröet från växten lin som på grund av sin höga halt kostfiber och Omega 3-fettsyror (som också finns i fisk) används bl.a. i müsli-mix och bakning. Vid kallpressning till matolja erhålls en olja som rekommenderas att blandas med andra oljor pga smaken.
Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, vid intag av mer än 10 matskedar om dagen riskerar man att få vissa neurologiska symptom. [1]
I folkmedicinen anses linfrö vara bra som huskur mot s k trög mage.
Många ger sina hästar linfrö av samma anledning som de äter dem själva, men då måste linfröet kokas, så kallad stöpning. I linfröets skal finns blåsyra (vätecyanid) som frigörs vid upphettning eller krossning. För att detta inte ska förgifta hästen skall alltså linfröet kokas och det överflödiga vattnet hällas av. Utfodringsrekommendation; 1-2 dl stöpta linfrön per häst och dag. I handeln finns linfröpellets och linfrökaka att tillgå, denna behöver inte upphettas eller blötläggas före utfodring. Se även Betfor."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det låter ju bra ,slipper man oroa sig
Tack. det var just det brödet jag sökte. Tycker själv att baktiden är lång och sänker värmen mot slutet. Täcker också brödet för att inte bränna ytan . . också mot slutet. Undrar också hur det gick att ta bort kruskakliet. Köpt fiberhusk på apoteket. Kan det fungera tro?
Zapp, om giftet frigörs från skalet vid uppvärmning, är det inte risk att det sitter i brödet i stället, det har ju liksom ingenstans att ta vägen? Jag skulle koka linfrö innan jag bakar med det, precis som till hästarna, särskilt när det är såpass mycket frö i brödet.

Mnja.. jag har för mig att glykosiderna förstörs.. du skall altid koka upp linfröerna innan du tar dem i degen.. det vet varje husmor..! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ett tips till detta bröd är att ha i ca 2 msk husk, det gör att det håller ihop bättre och smular mindre. Man kan skippa keson också, jag gjorde en variant med mer C-F och malen sesam och lite soja mjöl, blev gott!
Beklagar, men det blev inte som jag hade tänkt. Sambon trodde inte alls på idén att ersätta kruskakliet med valnötter utan var övertygad om att kliet behövdes. Vi var dessutom helt utan bröd och jag ville inte riskera att förstöra hela satsen och bli utan till frukost dagen efter, så jag gav med mig. Jag testar nästa gång istället.
Men jag använde i alla fall 150 g valnötter istället för 50g mandel, 50g hasselnötter och 50g sesamfrön. Slutsresultatet blev detsamma som vanligt. Det smakar exakt likadant oavsett vilka nötter man använder. En stor fördel i och med att valnötterna är så otroligt lätta att mala.
Jag har testat att ersätta kruskakliet med nötter och det gick alldeles utmärkt. Smeten blev dock mycket lösare och brödet var inte alls färdiggräddat när jag tagit ut det. Detta trots att jag faktiskt inte hörde klockan ringa och råkade ha det inne 10 minuter för länge.
Brödet var aningen kladdigt när jag skar upp det men när skivorna legat och torkat några minuter såg de ut precis som de skulle. Antar att de var så varma att de på något vis eftergräddades och torkade lite samtidigt.
Nåväl, jag kan knappt känna någon skillnad på denna sats och det "vanliga" receptet. Jag hade ingen skiva kvar av det gamla att jämföra med så jag kanske lurar mig själv när jag kommer fram till att det faktiskt blev aningen godare denna gång. Det blev i vilket fall som helst bra.
Sen vet jag inte om det var p.g.a. avsakaden av kruskakli som det blev så blaskigt. Keson kan ha varit rinnigare och jag kan ha glömt ett ägg eller någonting. Eller så binder kliet vätska och kanske det är därför det togs med i receptet från första början? I sådana fall kanske lite fiberhusk kan lösa problemet.

gjorde detta bröd idag, men jag är ju gluten allergiker så jag tog havrekli istället och hade sedan i solroskärnor hela.
mitt var absolut inte kladdigt. Dottern står och mumsar med mycket bregott på nu..
det var ju när kliet uteslöts det blev kladdigt som ajg fattade. Jag vill inte ha spannmål i och bakar alltid utan. Dock inte detta recept, men jag använder lin- och sesamfrö och tycker det blir väldigt bra. Inte skållar jag nåt linfrö heller utan maler det. Har inte känt av några som helst hälsobekymmer av det.
ja i detta recept var ju också linfröna malda… vet inte varför diskussionen om att skålla kom upp då det är inte så lätt attt skålla om man ska mala… förstörs inde det där giftiga lika lätt i ugnen som om man skållar före?
Gjorde detta bröd på ett ungefär i går! Fast jag hade inte keso hemma så det blev enligt följande: 400 gram linfrö + sesamfrö och lite hasselnötter (hade nog ca 60gram sesamfrö och lika mycket nötter) 4 stora ägg, 2 tsk bakpulver creme fraishe, TY, riven ost (höftade, kanske 100 gram ost ) anis, fänkål samt lite malda pomeransskal.
Det blev jättebra! Lätt att skära i tunna skivor sen det svalnat, fast 30 skivor fick jag inte ut, kanske 20. Torkade hälften. Tyvärr åt just Stella, Grand danoisen, upp allt det torkade så resten har åkt in för torkning nu också. Vi föredrar hårt bröd nu för tiden!
Tror inte det är sant!!
Bakade en limpa till och torkade hälften. Glömde i morse kvar andra halvan på köksbänken inlindad i en handduk. Och nyss åt Stella upp den också… begärligt och gott bröd, såväl för hundar som för LCHF:are!!