Sötningmedel okej?
Hej! Jag undrar vad ni anser om sötningsmedel t. ex om man vill ha en kopp varm choklad? Tror ni det är hälsovådligt eller okej?

Kör som du vill.
Jag är av åsikten att alla ska bestämma själv - utan att få dåligt samvete över vad de väljer.
Sen så har ju många sötningsmedel grejer i sig som inte är bra, konstgjordheter och skit, men en liten mängd då och då anser inte jag är hälsovådligt.

En del klarar av sötningsmedel väldigt bra, för andra räcker det med imitationen av sött för att viktminskningen ska utebli, vilken kategori man tillhör får man helt enkelt prova. Och välja naturligare sötningsmedel snarare än t ex aspartam.

troligen inte farligt i måttliga mängder.
är du inte sockerberoende så går det väl fint.
annars så rekommenderar jag äggmjölk med kakao istället. Toppa med vispgrädde… 
Måste säga att äggmjölk låter verkligen inte gott men man kanske ska prova ändå..hur gör man?
Föresten så har jag alltid undrat över hur sötningmedel utan kalorier skulle kunna hindra viktnedgång? jag förstår inte hur det går ihop om det inte påverkar blodsockret :S

Att det inte påverkar blodsockret är uppenbarligen en sanning med modifikation, i alla fall för de som är känsliga.

detta är mitt recept, finns flera varianter, går bra att googla oxå.
2 ägg
2 dl vatten
50 osaltat smör
2 strukna tsk kakao (ungefär)
Koka upp vatten, smör och kakao i en kastrull
Mixa äggen med mixerstav.
Häll vatten-, smör- & kakaoblandningen över äggen under fortsatt mixning.
Jag håller med, det låter inte gott, men nu dricker jag det till frukost nästan varje dag. Man kan även testa att krydda med nymalen kardemumma istället för kakaon. Då häller jag det i en dubbel espresso… inte dumt alls! 
#5 Kalorier har inget med saken att göra alls. Du kanske menar kolhydrater?
Svaret är att vi faktiskt inte vet hur eller varför, men att vissa påverkas av även sötningsmedel som sägs vara säkert, med viktuppgång eller stillestånd.
Sen finns det sockersug och ökad aptit och annat som ger dålig hälsa.
Men självklart bestämmer alla själva vad som ska äta…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Personligen använder jag hellre socker eller honung än kemiskt sötningsmedel vid dom tillfällen lite sötma ändå krävs.
Strävar man istället efter att minimera det söta ställer smaklökarna snart om sig och väldigt små mängder krävs egentligen för att man ska bli nöjd.
En risk med sötningsmedel är alltså att man fortsätter underhålla sitt sötbegär på samma nivå som tidigare.
Då har man troligen också lättare att frestas av sött och kolhydrater i långa loppet så kanske blir avstegen fler än de blivit annars.
Vill man ändå använda sötningsmedel finns det bättre och sämre alternativ.
Aspartan är väldigt suspekt med många rapporterade biverkningar.
Sockeralkoholerna är något mindre dåliga och de bättre alternativen är Sukrin och framför allt Stevia som är en naturprodukt..

Nu påverkar inte det mig det här med sötningsmedel. Jag har alltid hermesetas i mitt kaffe, och sötar ex.vis frukost yoghurten med canderel. Men om jag förstått det rätt så är teorin att kroppen luras av den söta smaken och att insulinnivån går upp. Vet inte om det är en vetenskaplig förklaring eller bara en hypotes bland de som reagerar på sötningsmedel.