Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6161 ggr
julia61
0

Sötningsmedel, lightdricka osv

Hur kan lightdricka, sötningsmedel göra så det går dåligt att gå ned i vikt. Vad är det som gör vad i kroppen så det inte fungerar?

Jag funderar över det för att jag på helgen ibland tar en eller två glas light dricka, soda stream gjort. Jag har någon gång när jag haft för stressigt och nervigt fått sötsug och inte klarat av att vara utan tagit malitol sötade karameller, två tre stycken (annars får man lös mage). Så tur att det finns annars hade jag nog fallit hårt i kolhydratsvängen!!

Kan någon förklara för mig???

Snälla

chocolatina
0

Förklara kan jag inte, men har hört samma som du. Fast jag använder sötningsmedel både i min äggmjölk och i mitt te som jag dricker ganska mycket av.

Jag försöker  minska det söta succesivt, innan hade jag t ex i 3 sötningstabletter per mugg, nu är jag nere i två.

Och jag går ner, hittils 3,4 kg. Visserligen började jag med lchf bara för lite mer en tre veckor sedan och de första kilorna var väl vätska, men fortsätter neråt sakta men säkert.

Mojjan73
0

Sötningsmedel i sig är ju inte direkt nyttigt men jag har ibland druckig lightcola för att jag vill helt enkelt och det har inte påverkat min vikt. Men andra säger att dom har märkt att viktnedgången avstannat så det är nog ganska individuellt som allt annat.

Floydian
0

Vill man bli av med ett sötsug så är det dumt att äta sötningsmedel i någon större utsträckning eller regelbundet. Det kan underhålla sötsuget.

katumama
0

För mig har det handlat om att undvika sötningsmedel helt och hållet. Det är socker!!! Och en del sötningsmedel är sötare än socker. Det finns en intressant jämförelse om sötningsmedel på www.viktvagvisaren.se Jag har också märkt att när jag trillat dit på för mycket kolhydrater så kommer sötsuget, så min fråga är om du har någon teori om varför du blir sötsugen - förutom stress. Har du ätit "dåligt"?

magma
0
julia61
0

Nja, inte dåligt ätet inte….men stressfaktorn är nog den närmaste förklaringen.

Äter ägg o bacon på morgonen, lunch blir det inte så mycket på är inte hungrig så mycket då. Kan bli en tsk jordnötssmör eller en liten bit bra korv….ost m smör ibland.

Middag mest då kött,fisk eller kyckling m lite broccoli/blomkålsmos o bea sås….

kväll, ostkaka bit m grädde.

Fast har dragit ned på det.

kaffe dricker jag ju….

Har svårt m pms besvär, då har det blivit mer "gott" fast lchf gjort då…

Är nog en sötråtta  bara, får nog fundera på att skippa det för gott…..

Är bara rädd för pms tillfällen som går överstyr, fast det är ju bara några dagar i  månaden..hmm

katumama
0

Det intressanta är ju att när man lyckas avhållas sig någon dag försvinner sötsuget. Risken är väl att man eldar på med någon lightdricka av gammal vana och sedan är suget igång igen. Och som sagt - sötningsmedlena är 'evil'. Prova salt istället - nötter, oliver, osttärningar eller nåt sånt - har iallafall hjälpt mig bort från suget.

Bullisxxx
0

Läste någonstans att när man äter sötningsmedel lurar man kroppen att tro att det ska komma socker och då håller den igen på fettet… fast jag äter det ändå. Handlar ibland om att äta ersättning eller socker så enkelt är det bara. Om man räknar kalorier är det ju ganska mycket bättre att äta sötningsmedel än socker - eller hur men jag blir inte klok på detta heller - hur ska man göra egentligen för sötsuget kommer vare sig man vill eller ej, ffa vissa perioder i månaden ni tjejer nog har märkt?!

julia61
0

Jag tror inte det sitter i pallet i alla fall, har fått höra från flera, inte här. Att jag bara har det i huvudet…..

Nja, när jag åt kolhydrater i stor omfattning då kunde jag nog gnaga mig in genom väggen till kiosken om det var stängt då jag hade SUG!!

Det är som om en utomjording tar över ens medvetande och styr. Men det är lite lättare nu med lchf.

Just nu börjar min värsta stund i månaden, veckan före. Äter mer jordnötter, letar efterrätts recept. Gör chokladbollar, lchf. Deppar ihop och känner mig ensammast på jorden.

Det är fysiskt kämpigt och ganska lätt att få för sig att sluta med lchf o börja äta obehindrat av alla "goa" kolhydrater. Läs socker…

Jag får kämpa varje månad, det är ett rent h-v ursäkta språket.

Det är så lätt att få råd av andra om hur man ska göra men det är svårt att förstå om man inte är drabbad själv. Går inte att skylla på någon annan än sig själv, fastän man inte riktig är sig själv.

Men om jag inte åt lite sötningsmedelssötat gotta eller dricke en eller två soda streamdricka m sötningsmedel, ja då skulle jag nog ramla hårdare…

Konstigt nog så var det lättare i början av min lchf start…vintern kanske, livets besvärligheter, vem vet…

Men jag har svåra skuldkänslor när jag äter sötningsmedel, vare sig det är sukrin, stevia eller malitol…

kricko1
0

Julia - Då är det ju en helt perfekt tid i månaden just nu att prova att äta mer mat, istället för ostkaka med grädde och diverse andra efterrätter och snacks på kvällskvisten!

Ät rejäl frukost som du redan gör, men ät absolut lunch också!

Jag tror att du har fått i dig för lite mat när det blir kväll och då blir du sugen på allt mellan himmel och jord. Teskeden med jordnötssmör som "lunch" är väl något du borde ta bort direkt. Ät mat istället.

Laga och ta med en rejäl lunch och ät sedan ordentlig middag på samma sätt som vanligt. Möjligen förskjut middagen till lite senare så du inte hinner bli hungrig igen.

Jag håller själv på och provar mig fram (en dryg vecka hittills) med att minska på energiintaget (dragit ner på både fett och protein). Hittills har det lett till en blygsam (men dock) viktminskning, vilket är första gången som det händer sedan tidig vårvinter. Man får försöka anpassa och kalibrera sig själv, hela tiden mot det resultat som man vill ha. Min egen upplevelse är att det är bättre att äta jämnt fördelat på dygnets vakna timmar och inte så mycket varje gång, samt att hellre få i sig merparten energi under dagtid för att ha lättare att hålla kvällarna fria från tuggande.

Lycka till! /K.

PS: Gör ett försök och ta bort grädden från ostkakan (både i och till) och rör istället i Ricotta eller Kesella. Kolla sedan hur mycket sug du egentligen har efter själva ostkakan. Jag misstänker att det huvudsakligen är grädden du vill åt där på kvällskvisten ;-) och den gör dig både rund samt ökar ditt begär efter ännu mer sötsaker, det tror jag iaf.

julia61
0

Har slutat m ostkakan o grädden. Funderar på rostbiff i stället. Men är för tillfället så nedstämd att jag inte har orken att fungera helt o hållet….

Minska energiintaget…ja du menar energiintaget från grädde osv…eller?

Fett skulle man ju öka vid viktminskning och proteinet skulle vara en viss balans mellan vikt och önskad vikt. Fast jag har dålig koll på det…

Tuggandet är inte det viktigaste just nu, mest bara tidsfördriv. Ska tänka på hunger eller inte hunger och ta en kopp java m lite grädde i.

Har minskat i omfång m grädde ändå!! Konstigt men sant. Däremot så känner jag att jag tillåter mig äta grädde mycket för ledan i vardagen….

Tack jag kämpar vidare med motståndGråter

Roarkish
0

julia: Jag har märkt att grädde påverkar min viktnedgång, så jag har dragit ner på den. Eftersom jag mest drack det i kaffe och te så var det lätt att ersätta med äggmjölk. När det gäller sötningsmedel, så äter jag det, men inte varje dag.

Jag tror att det är viktigt att inte tvinga sig till något som kan få en att trampa riktigt fel. Jag tror också det är viktigt att göra sig av med skuldkänslorna.

Vad jag har märkt är att i början så åt jag mycket mer sötningsmedel än vad jag gör nu. Jag var helt enkelt van vid att äta mycket socker, så behövde smaken. Allt eftersom så har detta minskat "automatiskt" utan att jag behövt tvinga mig till något. Jag drack minst en liter cola light om dagen förut, medan jag kanske dricker 1-2 glas i veckan nu (var nog 2 veckor sedan jag hade ett glas nu!). Jag dricker när jag vill ha det helt enkelt.

Jag tvekar inte heller att ta sukrin i min äggmjölk som jag dricker ibland. Har absolut inga skuldkänslor över det. Jag lever 10 ggr mer hälsosamt än förut och är 15kg lättare, så varför ska jag må dåligt över det jag gör?

Så, min åsikt här är att unna dig det du behöver. Men när du unnar dig, så njut! Vad är poängen med att unna sig, och må dåligt av det? Jag tror att efter tid, utan känslor av tvång och skuld att du kommer kräva mindre sött. Så har det varit för mig iaf.

Eftersom jag har älskat chips, och verkligen hade det kämpigt att inte äta chips i början, och annan mat ersatte inte det, så åt jag helt enkelt chips. Jag gjorde detta 2 gånger de första 6 veckorna eller så, och var tillbaks på vägen morgonen efter. Jag tror det var bra att göra det faktiskt. Nu har det gått länge sedan dess, och suget blir mindre och mindre. Jag tror det hade varit svårare för mig (eller mindre lätt borde jag säga) om jag inte ätit chipsen. Jag fick det jag hade tvångstankar om, jag märkte att det inte var så märkvärdigt som hjärnan sa till mig och nu lever jag utan tvångstankarna och drömmer inte om chips längre!

julia61
0

Tack Roarkish!

Ja jag lever mycket, mycket mer hälsosammare nu än i januari i år, jag började i februari med lchf, januari var den månad då jag från den 6 i samma månad helt slutade med godis!!

Jag är ganska stolt över att jag inte äter godis mera!! Jag som åt varje dag, flera gånger per dag ibland!! Dricka har jag inte smakat som är sockrad, sötningsmedels dricka i sällsynta fall.

Det här med socker fria gottor har kommit sista månaden, maliton sötat, tror det var okey!!

Har inte drömt om gotta, mer längtat efter den falska tröst som godisätningen gav….

[Pennylane1]
0

malito,l stevia och sukrin äter jag utan minsta skuldkänslor! För mig är de helt tillåtna! Äter inte av det var dag, men då och då. Och inte för att jag har sug efter det heller utan bara för att jag gillar att äta nåt sött ibland och ska jag leva med denna kost hela livet så ingår det söta smaker för min del. Kan inte begripa varför det är ett sånt stort no no för många här inne även när det gäller sådana som inte är sockerberoende. Man kan inte dra alla över en kam, vissa klarar det och då är det fullständigt OK i MIN bok!!

julia61
0

Pennylane, jag tror att man ska ha en guldkant i tillvaron, så jag håller med om att det söta, godkända, är att föredra i stället för att kanske ge upp lchf och äta socker!

Jag klara av det och får inget mersug efter några malitolsötade kolor eller wingums…jag känner mig nöjd o kan fortsätta med lchf utan att falla!