Rapsolja
Har jag fattat rätt är rapsoljan den olja jag bör använda när jag tex lagar egen majonäs
Är det skillnad på om jag köper dyra märket Zeta eller kan jag lika gärna köpa billiga Pride

Jag brukar använda kallpressad Svensk rapsolja när jag gör majonäs just för att få bästa kvalité på oljan. Blandar även numera med smält kokosfett, det blir en supermajonäs det! Ca 1/3 rapsolja och resten kokosfett (smaklöst, ekologiskt).
Fast rent praktiskt funkar vilken olja som helst. Det beror sen på vilken kvalité man vill ha, hur mkt den får kosta osv…

jag köper kallpressad från österlen (står så stort på etiketten), den är riktigt mörk, nästan lite brun, känns bra att veta att man får i sig lite extra vitaminer när man äter oljor, skadar inte att den är riktigt god heller

Provade med kallpressad Svensk rapsolja men tycker smaken från rapsoljan slog igenom ganska mycket. Nästa gång ska jag prova med macadamiaolja

#3 Håller med om smaken men med kokosolja blir det jättebra.
Ok tack för era svar
Fast det är alltså inte "farligt" att använda den billiga då?!
Vi är stor familj o barnen får majo-dressing dagligen.

#5 Oavsett är det förmodligen bättre att göra egen än att äta den köpta, tror jag. Du kan ju läsa på lite om vegetabiliskt fett kontra animaliskt. Det finns ju risk för ett överskott på Omega 6 i förhållande till Omega 3 om man äter mycket vegetabiliskt fett, men det gäller även om man använder kallpressad rapsolja.