Ella the dog is back but she's fat!
Efter elva bedrövelser och arton sorger har vi ÄNTLIGEN fått tillbaka vår hovawart-tik, Ella, som vi lämnade ifrån oss innan vi flyttade till Au.
Vi håller på att organisera att få hit henne men vi vill att hon ska vara i så bra form som möjligt innan resan. Problemet är att hon har blivit fet. Hon var en liten nätt flicka när vi lämnade henne och nu är hon en tjockis där man inte ens känner höftkammen på henne 
Vad ska vi ge henne för att hon ska bli slank igen? Motion får hon i massvis, det är kosten som är det viktiga. Hon bor med mina föräldrar och son och det är lite begränsat i vad min mamma (för det är hon som bestämmer) har lust att engagera sig i. Hon är dessutom glad i att ge matrester, naturligtvis okey så länge det är kött, men jag är rädd att det ïnte bara blir det..
Goda råd imottages tacksamt!
aswedishsmorgasbord.com

Har inte hund själv(tyvärr), men jobbat lite inom branchen. Om du kan varför inte prova barf? Lite som lchf för hundar har jag hört 
Annars köp ett bra kvalitets foder som innehåller mycket protein, men med så lite spannmål,ris eller majs som möjligt. Går nog inte att får tag på i en vanlig livsmedelsaffär…dom brukar vara alldeles utspädda med spannmål…
Nä nu behöver jag hjälp av lite erfarna hundägare… var är ni?
Jag hade gärna provat barf, men tror inte att morsan har lust att eller ork att ta tag idet..Dessutom vet jag för lite om hur och vad man ska ge hunden för att kunna berätta för henne.
Innan vi gav bort henne fick hon ett specialfoder som inte finns i vanliga butiker. Men jag kommer inte ihåg vad det innehöll.
Tack för att du försöker iallafall 
aswedishsmorgasbord.com

Bravo ox fryst färskfoder är suverän, hemkörning ingår. Inga kolhydrater, bara kött till lilla feta rovdjuret :) Vill man ha pellets så tycker jag att Orijen är bäst, med bara runt 30 % kolisar. Foderbilen hemkörning för 19:-
Hej aussiemia, jag tyckte väl att jag kände igen det där med Ella - från Grrringo!
Kul att ha fler LCHF:are på listan…
Helena fd Staines numera Devon
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
kolla på Orijens hemsida. kolla upp återförsäljare. jag köpte det gröna paketet… 70% protein, inga spannmål, ingen majs….som finns i de flesta torrfoder. Testar detta på min lilla tjockis… gillar det.
Bravo Ox är inget helfoder. Endast rent kött. Man kan inte ge endast muskelkött, men det är en bra bas för att blanda eget foder.
Jag barfar mina hundar och min ena tjockis kan nu äta sig mätt och ändå vara i lagom vikt. Men jag förstår om inte din mamma vill göra det, eftersom det är lite besvärligare än att bara ge färdigt foder.
Jag funderar på om inte Orijen skulle vara ett foder till din hund. Det är inget spannmål i. Har hört att katter som äter detta foder går ner i vikt.
Sedan finns det ju ett foder som inte är av ngn hög kvalite, men som hundarna brukar gå mer i vikt av, och det är Axess. Men det är massor med spannmål i :-(
Såg nu att det är flera månader sedan du skrev frågan. Hur har det gått?
Ella kommer till Au första veckan i september! Hon är i fin form och hon har tydligen blivit betraktligt slankare. 
Hon håller på att burtränas och att lära sig att dricka ur flaska, en sån som som marsvin har.
Vi har hittat ett slakteri med sanslöst billiga priser så hon kommer få Barf på längden och på tvären när hon kommer.
Vad vi längtar.. att få gå mil efter mil på stranden med henne….att ha hennes kalla nos i knät…. att höra klick-klick-klick över golvet…att ge henne morron-kliet bakom öronen så hon blir helt vindtyrig av lycka…
aswedishsmorgasbord.com
Jag förstår att ni längtar. Jag som inte ens kan vara utan mina hundar en helg…
Ella har kommit hem! Vi hämtade henne i Sydney (en nätt liten tur på 140 mil. EN väg!) i lördags och hon ser ut att var i bättre form än vi befarade. Efter en rejäl tvagning så är pälsen blank igen men tänderna får vänta tills vår vet är tillbaka.
Hon har inte ätit så bra, jag tror inte hon gillar torrfodret som vi erbjuder. Jag kokade lite lax, knäckte i ett ägg och rörde runt och nu har hon slickat av allt från de torra bitarna
Barf står på listan att göra, vi ska ivä till slaktaren i eftermiddag och börja försiktigt.
aswedishsmorgasbord.com
Min förra boxerhane magrade enormt mycket när jag fått en massa kalkonskrov som jag matade hundarna med (barf-diet alltså). Han hade magrat 5 kg innan jag reagerade och han var inte överviktig när viktminskningen började! Det handlade om 37 kg -> 32 kg.
Efter det rekommenderar jag alltid kalkon som bantningsmat.