Apropå djurfoder med kolhydrater...
Jag fick ett gratisprov från Agria -jag har en katt som är försäkrad där - om ny kattmat..Perfect fit, hette det. 27% kolhydrater…
Nu undrar jag: - har någon någonsin sett en katt gå runt o knapra på en morot? eller ett gäng ärtor?
Jag mejlade tbx till Agria o frågade samma sak. Som försäkringsbolag borde de vara mera noggranna med djurfoder eftersom våra husdjur oxå blir sjuka i välfärds-sjukdomar som fetma, diabetes och högt Blodtryck, och som försäkringsbolag borde de läsa på mera om fodret, tycker jag…
Själv köper jag hills sciense plan till åbäket där hemma eftersom veterinären sa att det var det bästa fodret för katter.. men jag kanske får kolla upp det me…..?
Monica Hansson
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Att sälja kattmat med kolhydrater är som att mata kossor med smör eller kött.
Borde vara grovt straffbart att ens komma på tanken.

Jag var inne och kollade på barf.ifokus i tron att det skulle finnas vett och sans, men näppeligen. En väldigt motsägelsefull artikel om hundens näringslära och det verkar som de har missförstått vad Barf går ut på eller så är det jag som har missförstått. Fast de erkänner att kolhydraterna är av ekonomiska skäl. Å andra sidan så kan de höja veterinärskostnaderna så det går på ett ut.

Agria bör ju vara intresserade av att kissarna håller sig friska så länge som möjligt tycker man.
Dom kanske är mottagliga för info om katters näringsbehov om man påpekar att deras ekonomiska intressen påverkas
#2 Magica1970: Källan till artikeln var tidningen Hundliv, så det vi vet inte om författaren är för barf.
Jag har själv gett barf åt mina hundar i 10 år. I kolhydratväg får de lite malda grönsaker samt lite godis (i form av torrfoder, enstaak brödbitar samt frukt). Dessutom plockar de själva gärna bär då de hittar t.ex. blåbär, hallon, krusbär mm.
Jag tror inte en katt plockar bär, även om en hund gärna gör det. Hunden är i högre grad allätare än katten, så jag tror att hunden tål lite kolhydrater. I kattens diet tycker jag inte de hör hemma.

Hade gärna velat barfa min hund men hon har under sina 11 år aldrig tyckte om rått kött eller någon form av ben. Äter liksom bara sitt rätt billiga torrfoder.
De gånger jag försökt ge henne annat så svälter hon sig tills hon blir sjuk och kräker en massa magsaft och har sig, inte ett dugg roligt.
"You just have to belive…"
När man tittar på naturfilmer så finns det ju dokumenterat att t ex björnar och vargar repar blåbär och äter.. Detta för att äta upp sig för vintern.
En gammal sanning hos grisbönder att en period innan slakt så matades grisarna förr med bröd o potatis för att gå upp i vikt.. Hört från en äldre farbror som var bonde som ung..
Så jag tror att kolhydraterna gör sig när dom behövs, men i djurfodret behövs dom inte.
Tyvärr är det så att tillverkarna tjänar stora pengar på att dryga ut maten med onödiga kolhydrater..
Jag blir så trött på denna enda sanning att pengar styr allt.
Monica Hansson

#6 Fick mig att minnas en av mina hundar som älskade både hallon och blåbär i skogen och hemma drog hon upp morötter ur landet och plockade äpplen från träden. Fast så var hon mestadels labrador med. 
Har även haft en hund som plockade hela ärtskidor när vi promenerade länge en åker där de odlade ärtor och hon älskade rönnbär.

Det bästa torrfodret är vad jag vet Orijen. Där är kolhydrater i det, men inget spannmål. Majs tror jag det är. Förmodligen kan man inte komma undanhelt i just torrfoder, de måste ju ha nåt att "binda" med.
Orijen är lite dyrare, men katterna äter mindre, så det jämnar ut sig.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Någon som vet om det är smakgaranti på Oijen? Kanske skulle testa till min gamla vovva men äter hon inte det så blir det ju dyrt att bara slänga det.
tack för tipset om Orijen.. Får leta på nätet , kanske kan dom skicka nåt smakprov till katten eller om det finns någon liten provpåse att köpa…
Monica Hansson

#4 konstigt att publicera en sådan artikel rakt av på ett forum för Barf (olagligt dessutom eftersom upphovsmakaren inte verkar ha tillfrågats).

fick hem samma provpåsar från Agria som TS. Mina katter fick veterinärinköpt torrfoder förr, men vi fick sluta med det eftersom den ena katten, Sushi, hetsåt och blev tjock av det.
Dessutom fick vi mata med bevakning så att andra katten, som har en mer avslappnad approach till maten skulle få något alls.
Jag ger detta foder som godis och Sushi är helt tokig… har alltså en katt som är sockerberoende som jag ser det… hon står framför skåpet där kattmaten finns och tokjamar och stirrar mig stint i ögonen och slickar sig om munnen… Hon verkar ha samma sjuka som jag hade… borde nog slänga hela påsen så att hon kan tända av…. hon äter för övrigt röd paprika oxå…. tar det som en personlig förolämpning om hon inte får när vi använder det…. och känner doften av den direkt. Min lilla sugarjunkie!
Jag kör med både matrester, rått kött och Eukanuba foder till katterna.
Hundarna går på det samma, fast Eukanuba för hund.

Jag barfar min vovve. Kenneln hon kommer ifrån ger Magnussons torrfoder + rått kött + vanliga frysgrönsaker. Jag ger bara kött och ev grönsaker. Googla på Barf, det finns speciella återförsäljare av BARF-foder och även av sk färskfoder, som består av rått kött + kolhydrater. Alternativt kan man köpa kött i sin vanliga livsmedelsaffär eller kolla runt om man kan hitta billigare alt.
Kort om BARF
* BARF betyder biologiskt anpassad rå föda eller Bone and raw food.
* BARF togs fram av en veterinär som tyckte hundar blivit allt sjukare och fått kortare livslängd sedan man börjat ge dem torrfoder.
* Det går att köpa BARF-mat till sina djur i en vanlig mataffär, om man inte vill beställa från en leverantör av just BARF eller får tag i kött i samband med t ex jakt.
* Rått fläskkött bör undvikas eftersom grisar kan bära på sjukdomen psuedorabies som är dödlig för hundar (vet inte riktigt hur det är med katter). Tillagat fläskkött går bra. Psuedorabies finns inte Svergie. Det finns kontrollprogram mot sjukdomen här. Det sägs att hundar inte ska äta kokta ben, eftersom den kan slittras och skada hunden.
* Katter behöver äta hjärta, eftersom de behöver aminonosyran taurin, som finns i hjärta och energiläsk.

Vill bara påpeka att majs ÄR spannmål.
Wiki - Majs (Zea mays) är en ettårig, upp till 6 meter hög art i familjen gräs.

Det finns 400 gramspåsar av Orijenfodret, så man behöver inte köpa 7 kilo på en gång =)

ja, en 400grams påse skulle jag kanske våga köpa. Igår spottade hundskrället kassler och leverbitar på mig när vi tränade. Hon är otroligt kräsen…
Min hund äter Orijen utblandat med VOV blötfoder. Det är en schäfer på 12,5 år som fortfarande är pigg och har inga bekymmer med sin hälsa. I våras sträckte hon ena bakbenet, så hon är fortfarande lite halt, men jag kan nog inte förvänta mig en fullständig läkning då hennes ålder är hög. Förutom sträckningen så är hon i toppform. Mycket tror jag beror på att hon får bra mat.
Om man inte har tillgång till tex Orijen eller motsvarande är det någon då som vet vad man borde välja istället till katterna? Jag menar om man måste välja mellan pest och kolera.
Jag gav mina katter precept (tror det heter så) och det har väl funkat ok, men så tog den maten slut och jag har inte lyckats hitta den i Bryssel. Den är säkert inte den bästa men så länge som jag befinner mig här i Bryssel så fick den duga för jag hade inget bättre förslag. (Fick Precepten levererad från Sverige när en bekant åkte fram och tillbaka, men det funkar inte just nu.) Men i alla fall så köpte jag nu istället Royal Kanin och jag tycker att sedan de har börjat äta den så äter de mycket mera mat och "fyller" kattoan väldigt mycket mera. Vilket för mig bevisar att den är ännu sämre än den jag hade innan. Eftersom en utav katterna är ganska känslig när jag byter torrfoder så vill jag inte gärna byta igen innan jag vet att jag ev har hittat något som är bättre.
Är det någon som har något bra förslag? Jag har försökt att läsa på alla förpackningar när jag är i djuraffären, men jag blir bara inte klok på allt som står.
Förlåt om jag snodde den här tråden. Jag hoppas att det är ok?
Hej tora125
Helt ok att sno trådar tycker jag..
Min bortskämda katt får royal canin eller HIlls science. Köper jag något annat så äter han som en häst… Men jag har fått några tips här i tråden och jag ska hitta Orijen 400 grams påse och testa på katten hemma o se vad han tycker.
Monica
Min katt gillade blötmaten som Agria skickat. Torrfodret var dock Bläh - han gick långa omvägar för att slippa att komma i närheten.
För mig är detta endast en reklamkampanj i samarbete mellan två parter som vill öka sin försäljning/höja sina kassatillgångar. (Agria vinner kanske inte så mkt på att ösa reklam över redan befintliga kunder från just kunderna… men däremot så får de säkert en rejäl slant för reklamutskicket - och kattmatstillverkaren kan nog få lite tillskott i kassan… och respons på sina nya fodervaror.)
Har f ö fortfarande inte lyckats hitta Orijen för att prova - de gånger jag varit i närheten av ett försäljningsställe som för Orijen har jag av nå'n underlig anledning glömt bort att 'slinka in' där… Slarvigt av mig!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Mooniq,
Tur att du inte ger mig bannor för att jag snor din tråd för egna frågor :-).
Jag har kollat på några djuraffärer här i Bryssel men jag kan inte hitta Orijen. Hade varit kul att testa den. Jag tycker i alla fall att jag får tömma toalådan mycket oftare nu sedan jag bytte foder. Mysko.
Är det verkligen så himla stor skillnad mellan alla torrfoder med kolhydrater i eller finns det någon som är snäppet bättre eller är det kanske bara individuellt eftersom din katt verkar kunna äta Royal Kanin utan problem.
Skulle vara kul att höra om du provar Orijen och se vad din katt tycker och om du märker någon skillnad på sättet att äta.
hittade www.foderbilen.se på nätet, man kanske kan skicka efter…
Monica
Tora125 - Orijen tillverkas av Champion pet foods i Kanada. Här en länk till återförsäljare/distributörer runtom i världen - Champion Pet foods - International Distributors
Belgien finns med där - visserligen med en holländsk webbadress (men å andra sidan så är det ju inte så långa avstånd där mellan Holland och Belgien :) :
**BELGIUM
Omaha b.v.
Tel: +31 (0) 344 683 700
Email: support@omaha.nl
Website: www.petsfamily.nl**
Ta en titt på webbsidan o/e kontakta dem för att höra hur du kan få tillgång till fodret.
Lycka till!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Tror inte foderbilen levererar till Belgien, det skulle nog också bli tok för dyrt med frakten i så fall. Men en tanke när jag väl kommer hem igen.

mja, va kanske lite otydlig - jag tänkte nog på hussar o mattar inom landets gränser som kanske inte har någon orijen-återförsäljare där de bor… opps..
Monica

Kolla nätet, jag kan inte köpa Orijen i Danmark på annat sätt. Så får man det lerverat också!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Andina.
Tack. Jag skall kolla upp din länk. Det borde ju finnas något i Belgien med, men det säkert bara jag som är dålig på att hitta.
Fast jag vet inte om jag fattar det här med Orijen? Kollade nyss på innehållsförteckningen och det innehåller ju också mjöl, potatis och andra kolhydrater, är det bara att det är mindre av den varan eller vad? (eller är det bara jag som är dum :-) )
Jag tror du hittar nå't genom länken eller webbadressen i #26…
Jag gissar att detta är försäljningsställen i Holland - kanske bor du inte så långt bort ifrån någon av dem?
Annars, kontakta dem för att höra om de vet vart du kan vända dig.
Andina,
Jag gick in på deras hemsida och försökte förstå vad det stod, inte så lätt, men jag gissade mig fram. Kom ända tills jag skulle fylla i min adress och man kunde till och med välja Belgien när man skrev in adressen, men sen gick det inte längre. Den vägrade att ta emot mitt postnummer för adress gick tillbaka till att vara Holland. Mysko.
Får väl skicka ett mail för jag blir inte så klok på hemsidan, då jag varken talar tyska eller flamländska. Tack ändå.
Jag har funderat på att köpa Orijen, men efter att ha varit in på foderbilens hemsida och läst om det och innehållsförteckningen blir jag lite tveksam. Innehåller det verkligen nåt taurin? Detta är ju livsviktigt för katterna att få i sig (finns i hjärta har jag för mig), och på traditionella torrfoderpåsar brukar det ju stå klart och tydligt som ett led i marknadsföringen nåt i stil med "med taurin!" eller "innehåller alla de essentiella ämnena din katt behöver!". Men här, inte ett ord. Inte i texten, inte i innehållsförteckningen, inte i näringsdeklarationen. För jag vet inte om jag vågar lita på att det finns (tillräckliga mängder) hjärta i vad som deklareras som kycklingkött, kycklingmjöl, kalkonmjöl osv.? Finns det nån som har en påse hemma och kan se om det står nåt om det på själva förpackningen?
Lycka till Tora125! Jag hoppas du får hjälp via dem.
Jag ser fram emot vad du får för svar Endtyme - eftersom jag också tänkt att prova Orijens foder (till min katt alltså… ;)).

Hej jag ger mina katter Orijen
På påsen står det under rubriken analys
Råprotein 42,0 %
Råfett 20,0%
Fuktighet 10,0 %
Aska 7,5 %
Växttråd 2,5 %
Kalcium 1,5 %
Fosfor 1,3 %
Omega-6 3,5 %
Omega-3 1,2 %
DHA 0,7 %
EPA 0,4 %
Kolhydrat 18,0 %
Taurin 0,5 %
Magnesium 0,09 %
pH 5
#35 Åh, tusen tack!
0,5 % taurin bör räcka mer än väl. På min vanlig "skrot"påse (tror det är Mjau eller nåt liknande) uppgår taurininnehållet till 0,15%. Nu blir det Orijen nästa gång!