Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3320 ggr
puniesia
0

10 ägg.

Tjenix mina sunda vänner!

10 (hela) ägg per dag. Är det sunt eller hälsovådligt?

Hälsning

Lena123
0

Sunt såklart eftersom ägg är ett väldigt sunt livsmedel Flört äter själv minst 3 och ibland upp till 10 ägg per dag…

http://www.winthers-skafferi.se/

puniesia
0

Tack för svaret.

Låter bra. Verkar som om "måttligt är bäst" inte gäller härför.=)

Mvh

dufva
0

Ägg är stapelvara hos oss.

Äter minst 2 ägg om dan och ibland blir det tom 5 eller 6

Ett perfekt livsmedel helt enkelt.Glad

JAUS
0

Ät hur mycket ägg du vill, det är bara bra.

chilisalsa
0

Billiga ägg är bästa nödmaten… Fick tag i 5 flak ägg för 50 öre styck nånting. Kort datum, men det är ju bara en siffra som inte säger nåt om hållbarhet.

Medarbeterare på Kost

nobban7
0

Kort datum i butiken är inte detsamma som kort datum hos oss när det gäller ägg, de hinner gå åt Skrattande

Inkanyezi
0

Måttlighet är nog bra, men jag orkar faktiskt inte trycka i mig fler ägg än ungefär fem på en gång. Sen är jag mätt. Kanske det händer någon gång att jag äter så många som tio samma dag, men det brukar inte bli fullt så mycket. Man har sina begränsningar.

Mooniq
0

När jag började med LCHF blev jag som tokig i ägg - jag hamnade lätt runt 8 - 10 ägg / dag men märkte samtidigt att hjärtat jobbade mera.. Nu blir det 1-2 ägg / dag.. Kanske var det så under en period att kroppen hittade nåt viktigt i äggen och därför fick jag sånt sug efter dom - det är vad jag tror, i alla fall Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

cowboy-63
0

Hur många gram protein är det i varje ägg. Tänkte att man ju inte ska äta mer än 1-2 gram/kg kroppsvikt.

Mooniq
0

kolla in livsmedelsverkets.se de har en livsmedelsdatabas… du får knappa runt lite innan du hittar den men där finns allt uppspaltat.

Monica

Mooniq
0

du kan speca äggula för sig och äggvita för sig.

Monica

cowboy-63
0

Nu har jag kolla på livsmedelsverkets hemsida men blir inte så mycket klokare av det. Men på äggkartongen står det 65-75 gr/ägg, kan det stämma.

Hur många ägg kan man äta per dag om man väger 70 kg? Är urdålig på matte så jag överlåter det åt andra som kan hjälpa.

flikkan77
0

Dricker ofta tre äggmjölk om dagen så det blir sex ägg. Ganska stora ägg med eftersom de ofta väger över 80 gram.

"You just have to belive…"

Mooniq
0

om det på kartongen står 65-75 gram så utgå från ett mellanvärde. 70 gram / ägg. äggvitan innehåller mest protein. Du får ju tänka på att protein även finns i kött /fisk/fågel.. Jag köpte mig en digital köksvåg på Göfab, den har hjälpt mig mycket i köket.

tips. 1 ägg + 2-3 äggulor mättar bra och du slipper proteiner om du är rädd för att äta för mycket.

NU -efter nästan ett år så skiter jag i köksvågen och äter det som smakar gott. Den stora skillnaden är att mina portioner är ca 1/3 av vad jag åt tidigare. I början så äter man stora portioner för att det har man ju gjort tidigare… När jag började med LCHF så var min morgonomellet på 4 ägg och 4 msk grädde - idag 1 ägg, 1 msk grädde + ev några stekta baconbitar till.

Monica

Andina
0

Cowboy63 - #9

1-2 g proteiner/kg kroppsvikt = 70-140 gram proteiner

Om vi utgår ifrån att vi har kokta ägg som i genomsnitt väger ca 60 gram/st så innehåller ett ägg 7,56 gram protein (enl SLV's lista).
Då kan du äta ca 9-18,5 st ägg för att få i dig 70-140 gram proteiner.
(Oftast äter man ju annat också, dock, som också innehåller proteiner…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Alfers
0

ang. bäst före datumen så ska det bara vara att vända minst en gång i veckan så håller dom ett par månader till.

var på radio om någon som skulle ut och segla runt halva jorden också kom dom in på mat så tipsade hon om det, googlade lite nu och verkar stämma.

själv brukar jag vända kartongen vart 4-5e dag, dom brukar iofs ändå ta slut innan bäst före datumet men så har man det som vana för dom gånger man köper mycket…

JAUS
0

Äggula innehåller faktiskt procentuellt mer protein än vitan(16.4g respektive 10,1), men eftersom det är dubbelt så mycket vita som gula i ägg så kommer huvuddelen av proteinet från vitan.

Viktor-88
0

Käkade bokstavligen ett litet berg bestående av 18 stora ägg efter gymmet igårTungan ute:
X-Antal kalorier……
Tackar vet jag, intermittent fasting är helt underbart.

Zepp
0

Ägg är väl ovanligt bra om man nödvändigtvis skall äta en ensidig kost.. vilket man inte skall!!

Man skall försöka äta så allsidigt och varierat som möjligt av nyttiga livsmedel.. det är det som håller i längden!

"Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott. - Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket. Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod. - Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson."

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Alfers
0

#19 massa omega 3 med:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_904611.svd

"Men allra mest förvånande var att det betydligt billigare, vanliga ägget från Coop också innehöll en ganska hög halt av DHA, nästan i nivå med de särskilda omega-3-äggen.

Halten – 380 mg DHA per 100 gram – är i nivå med två omega-3-kapslar, ungefär samma som i öring och klart högre än i kött och mjölk från natur­betande djur."