Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 4968 ggr
opssk
0

Hur maler jag fläsksvålar?

Har nu äntligen hittat ( i Norge) fläsksvålar och tänkte göra bröd efter ett recept från  "GI noll". Trodde att det var bara att slänga dem i matberedaren-men trodde helt fel. De var ju helt hopplösa att mixa sönder. Så nu behöver jag råd från någon som malt fläsksvålar-hur gör man? Är det köttkvarnen som gäller eller….?

Tack på förhand;)

opssk
0

Ojdå, kanske det heter mal och inte maler! Skyller min dåliga svenska på min invandrarbakgrund och en dålig dag, kanske för mycket kolisar har sänkt aktivitetsnivån i kontoret?

Skowne
1

Kan krossa dom i en mortel, är nog både det snabbaste och det enklaste.

opssk
0

Tack för svaret. Jo, jag gjorde det men det blev ändå några klumpar kvar. Kör du tills du fått en helt slät massa eller?

Luccy
1

Jag kör dom i matberedaren med kniv Skrattande

opssk
0

Det var det jag gjorde först, men det blev inte bra. Kanske har jag för dålig maskin?

Ballo
0

HIHI Skrattande

Jag körde 3 påsar i matberedaren med kniven i går, Skulle nog inte kört så länge.

Det blev bara en klibbig deg av det. SkrattandeSkrattandeSkrattande

Påsarna köpta på netto.

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Skowne
0

#3 Tills det blir pulveraktigt

opssk
0

Tack alla som svarat! Ni är ju guld värda…Jag körde på med morteln och sedan i matberedaren för andra gången, sedan blev det klumpfritt. Bröden blev helt okej , men inte värda den hårda arbetsinsatsenKyss provar nog med nötter o fibrex nästa gång jag får för mig att baka…det lär ju dröja…

[Pennylane1]
0

jag testade hammare som någon tisade om men det funkade inte bra och inte matberedare heller… fick också smet då.

mazen
0

Hammaren? förklara lite för nu blev jag intresserad

[Pennylane1]
0

nån skrev att den la svålarna i en plastpåse och gick loss med hammaren, fast för mig blev det inget vidare, blev stora mjuka sjok liksom… plus finmalt men inte alls bra till det jag skulle ha det till, panera med…

Aliki
0

Jag kör sönder dem med stvmixern, inte en hel påse i taget utan kanske 3-4 nävar. Trär en plastpåse över mixerglaset, med ett hål precis så stavmixerhandtaget med sladd får plats.

Blir inte degigt. Går mycket bra att panera i.

Har även låtit fläskkrosset svälla i grädde tillsammans med kryddor och riven lök som ersättning för ströbröd i färsbiffar.

Kanske ni mixar för stor mängd åt gången?

[Pennylane1]
0

nej jag tog små portioner, fast i bulleten. har inte testat med stavmixern, men mixerglaset… vad är det?  Min mixer hade inget glas till, använder vilken hög behållare som helst, men har ingen som är riktigt riktigt bra. det blir ett litermått mest.

Ballo
0

Ja det gjorde nog jag, tänkte vara lat och göra en stor sats på 3 påsar. Jag köppte dom på Netto och det var tjock fettrand på dom. Jag skall försöka hitta svålar med tunn fettrand. Eller göra egna.

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

[Pennylane1]
0

man Nettos är så pyttiga, det går väl tre på en normal… men en sån motsvarar väl ett par nävar? Så en påse borde gå fint.

Aliki
0

Med mixerglaset menar jag det höga plastglaset som jag fick tillsammans med stavmixern….samma sak som plasttillbringare.

Mixa inte sönder alla era fläskisar….de är ju så perfekta som minimackor och andra snacks.

[Pennylane1]
0

ja jag har bara textat att mixa dom en gång, annars äter vi dom som dom är, mums! Jag blandar dip av creme fraiche och en torkad örtkrydda från Lidl utan annat än just örter, jättegott!

marialan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle prova att fritera kyckling idag och krossade svålar för första gången. Använde mr Chips stora påse från Willys. Det gick ganska bra men fick ta det i omgångar när jag använde matberedare med knivar. När jag märkte att det fanns några bitar som inte ville krossas så silade jag allt genom silen jag har till fritösen (glest galler med lagom stora hål). Körde sedan de segare bitarna för sig en gång till och kastade det som stannade i silen andra gången.

Blev bra tycker jag och fungerade perfekt till friteringen!

Här är resultatet;

Jennix
0

#13 Gud så gott det ser ut!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

marialan
0

tack, det var riktigt gott….Tungan utetappade faktiskt räkningen på hur många vingar och lår jag tryckte i mig. T om sambon som inte äter LCHF och är mycket svårflirtad när det gäller mat blev imponerad.

Rustibus
0

Jag använder" riv snurran" till matberedaren när jag maler fläsksvålar,då blir det fint pulver Glad

marialan
0

Rivsnurran var jag osäker på om den skulle klara av det. Roligt att du provade och lyckades! Måste testa det nästa gång….

Maerion
0

Och jag använder en gammal mandelkvarn jag hittat på loppis. Det fungerar utmärkt. Blir väldigt finmalet. Det enda problemet är att jag nu måste köpa en fritös för det verkar mycket smidigare än att att fritera kycklingen i stekpannan.