Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3987 ggr
CasperCo
0

nyfiken..

det är så att i somras fick jag svullna fötter och anklar,måde bra annars,satt mycekt stilla( har ignet jobb,slarvat med motionen just då) det varade ett litet tag sen försvann det,när jag pratade med hälsopedagog och sköterskor om det sa dom att mågna kan  få så av just värmen som varit,stillasittadne,dålig blodcirkulation och brist  på kolhydrater,kabn det stämma? att det bildades slagg produkter.. tillägga att har ej hänt sen dess utan det var bara då,har börajt röra på mig mer sen dess så kan det spela in? ,men stydr maten väldigt mycket  just i detta fallet ?  sköterskan sa dock att det var inget farligt..

vinteralvan
0

Jag har inte känt av någon svullnad sen jag började med LCHF. Jag gissar på att det var värmen och stillasittande som orsakade din svullnad.

nobban7
0

Värme och stillasittande köper jag men brist på kolhydrater? Kunde de förklara hur?

PerH
0

Hej Nyfiken

Svullna fötter kan jag få vid inaktivitet, värmen kan också spela in, så fort jag är lite mer aktiv försvinner symptomen, aktivitet betyder för mig minst  2,5 kilometers promenad 3ggr per vecka.

Kolisarna har ingen betydelse i detta fallet.

Fötterna betedde sig på samma sätt både före och efter kolhydratrestriktion.

Lite mer motion är det som gäller.

aussiemia
0

Jag har haft en oförklarlig svullnad i EN fot det senaste året. Jag har blivit kollad uppifrån och ned och man har inte hittat någon anledning till det. Svullnaden har varit där oavsett vad jag har gjort-MEN-sedan jag började äta fakir-strikt för 5 veckor sedan har svullnaden gått ned! Jag kan ha finskor!

Den sjuksköterskan vet inte vad hon pratar om. Strunta i henne, drick mer vatten, salta på maten och försök att röra på fötterna när du sitter still.

aswedishsmorgasbord.com

Andina
0

Jag får också svullna fötter - o faktiskt så svullnar hela jag till lite grann - vid varmt väder. Jag har dock inte riktigt förstått vad det är som egentligen sker - "fysiologiskt"… Nå'n som vet?
Skapar kroppen mer vätska/eller täpps nå't igen i kroppen som gör att inte vätskan kan komma ut ur kroppen? (Upplever inte att jag har problem med varken toalettbesök eller svettningar…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lisabet
0

Jag slutade att ha på mig mina ringar en varm sommar för många år sen, eftersom mina fingrar svullnade så att de inte gick på. Det var varmt i ganska länge då.

CasperCo
0

ok,  ja d har me nu på sistone blitt mkt  inaktivitet för min del, när ja blev  urförkyld o sen  vid menstruationblir ju sämre cirkulation då.. d  påverkar d   lite  då  vid anklarna men  annars   funkar det   bra  nu.. ja tror mycekt kan ha med slagg att göra med,men även  inaktivitet,och värme kan spela in med..  nån mer   som vill skriva  ?    diskuterar gärna detta vidare..

kaisakavat
0

Jag blir svullen av värme, men ännu mer om jag ÄTER kolhydrater.

CasperCo
0

ok,ja  värme har ja märkt påverkar men även mkt inaktivitet,nu när man börjat röra på sig igen blir  ju saker bättre, så mkt handlar om cirkulation.. ok ,det kan vara  att kanske äter man för lite av nägot eller för mycket då, svårt veta vad kroppen behöver ibland,

CasperCo
0

hälsopedagogen sa att  man ska  äta mer  kolhydrater om man lätt bl.ir svullen.. men sköterskor nämnde inget om det, så man får nog pröva sig feram, jag tror att röra på sig är a och o

Andina
0

#10 - tja, jag vet inte om jag 'tror' på hälsopedagogen… åtminstone gäller det nog inte mig. Jag har i princip levt på kolhydrater (i alla former) i hela mitt liv . och jag misstänker att jag inte svullnar upp fullt lika mycket nu, sedan jag övergått till lchf…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Emea67
0

Min svullnad minskar eller försvinner helt när jag äter LCHF  och äter jag mer kolhydrater blir det värre, men alla är vi ju olika men så är det för mig så vad någon annan säger gäller ju inte för alla!

SkämsSkrattande

CasperCo
0

ok,vet ej mkt om LCHF men något som ni rekomenderar mycket då? .. hon nämnde något att om man äter mer kolhydrater  och grönsaker så kan man må bättre av det..  det kan samlas vätska just av inaktivitet och värme, förstår ej varför kolhydrater dock ska påverka

Emea67
0

Hon kanske har lyssnat för mycket på etablissimanget, ordblind kan ej stava svåra ord, värme kan påverka mig men blir värre med kolhydrater bättre med lite kolhydrater.

CasperCo
0

jag ahr börjat med mer fibrer nu..  nån mer som vill skriva här ?

CasperCo
0

skrev me nån undersköterska som skrev att samla vätska =hjärtsvikt  ,ärligt är det  så då för  oss alla?  och utan att ens undersöka en person.. vt inte riktigt vad man ska tro,för i mitt fall får ja bara svullnad som i sommras,när d va varmt o satt mkt stilla, plus lite vid mens men nån sa att kroppen samlar på sig mer vätska vid mens  så det är uigne konstigt.. nån som e kunnig inom det ?

CasperCo
0

men kollat upp det  där,o inget stämmer på mig, har ingen problem med svullnad nu  utan mer bara fått d efter mens och det är mågna som verkar  få det.. iallfall symptomen finns inte där, om nån mer  får bara nån svullnad vid mens eller fel kost så är dt  helt ofarligt.. jag tror man ska läsa igenom mer fakta innan man tror att det och det kan jag ha,för då kan man ha mycket  och oroar sig i onödan och det är värre

men vissa säger att kosten spelar mkt in,jag tänker på att just saltintaget får man ändå tänka på då  för mycket salt inte är bra, seltin salt däremot i vissa mängder..