Är detta ok eller inte?
Är det bara vanligt smör (som bregott) som är ok? Till matlagning använder man sig endast utav rapsolja da? Sojamjölk som alprosoya eller annat billigare märke, är de ok att dricka? Och sas, vad är inte okej att ha i??
Vad äter ni till frukost?
Jag har precis börjat med lchf därför jag fragar
jag har kikat runt pa denna sidan och pa andra sidor. Och där verka de sa mykt ägg,bacon och fil frukost. Äter ni bara de? Jag anar att jag skulle snabbt tröttna pa just den typen av frukost varenda morgon 
" Dont dream your life, Live your dream "

Hej Veomi
Läs lchf för nybörjare på Annikas, Kostdoktorn eller denna blogs sida, och du ska finna!
jag hittar tyvärr ingen godkändlista där pa lc-kost, i annikas samt de andras bloggar är nog en aning jobbigt för att kolla igenom alla inlägg :/

Smör och bregott är okej, inte lätta eller lätt&lagom och sånt lustigt. Matlagning bör du göra i smör också, eller möjligen kokosolja, för raps- och olivolja oxideras lätt vid upphettning, de oljorna kan man använda i dressingar och sallader istället. Här har du en länk till en bra folder om vad som är godkänt och vad man ska undvika.
Och soja är mer eller mindre giftigt.. ;)

Jag steker maten i riktigt smör och köper hem Bregott att ha på smörgåsarna till gubben. Själv äter jag aldrig bröd men kan ibland ta en ostskiva med lite Bregott på.
Du undrar om det blir tråkigt med "bara" ägg, fil bacon etc till frukost? Men vad för slags frukost äter du annars då (innan lchf?)
Väldigt många jag känner som brukar undra detta äter inte själv så där supervarierat varenda morgon. Ofta blir det fil, flingor, någon macka och kaffe. Jag brukar undra om de inte tröttnar på det när de frågar mig om min frukost. 
Inom lchf är det många som anammat "idén om att frukosten inte behöver se ut som en typisk frukost - huvudsaken att man äter bra grejor som håller en mätt länge. Därför äter man kanske "middag" på morgonen också.
Har man rester över från gårdagen så äter man det på morgonen. Jag har ätit kotlett med blomkålsmos, visserligen inte så jättetidigt på morgonen eftersom jag aldrig kan äta direkt när jag gått upp - men ändå. 
I går åt min dotter stekt lax, sparris och lite annat blandat grönt med en klick créme fraiche med stenbitstrom till frukost.
Så glöm bort det där med hur en frukost "ska" se ut utan ät det som du tycker om - inom lchf då förstås.

Förslag på saker att äta till frukost:
Ägg med bregott eller/och majonäs
Turkisk Yoghurt med linfrön eller egengjord musli (på nötter osv) Kan även tillägga grädde för att få en "lösare" koncistens
Fil
Bacon och Ägg
Äggmuffins
LCHF-bröd med bregott och ost
LCHF-pannkakor
Omelett
Äggröra
Keso
Vispad Grädde med kanel
osv.
Blanda och mixa som du vill, eller ät det som det är! OM du nu vill äta en "traditionell" frukost.
Lycka till!

& appropå oljan där - om jag vore du skulle jag satsa på att steka Allt i Smör! 
Efter fyra år med LCHF har jag inte ännu tröttnat på ägg. Jag brukar variera dem i olika rätter. Godast tycker jag om kokta varma ägg mosade med rumsvarmt smör. Det håller mig mätt fram till lunch.
Ibland så äter jag ägg och bacon, ibland bara 1 kokt ägg och lite turkiskt yoghurt, ibland Lembasbröd (recept finns här på sajten) och ibland bara kaffe, grädde + ost, brie tex.
Innan jag började med LCHF åt jag havregröt varje morgon, ingen variation där inte.
Lycka till!
I morse åt jag mickrad makrill med ostskiva på och smör. Det var gott det med.
"Så glöm bort det där med hur en frukost "ska" se ut utan ät det som du tycker om - inom lchf då förstås."
Siggebus råd är kanonbra. Med LCHF behöver man inte krångla till det. Jag åt strömmingslåda i morse och det var kanongott.
Vi har pumpats med bilder på gröttallrikar, två smörgåsar med pålägg och paprikaskivor i så många år att vi inte kan bestämma själva vad vi ska äta. Vi tror att det måste vara något speciellt till frukost. Men i många delar av världen äter man helt enkelt gårdagens rester….
Vi är så itutade det här med "frukost" sedan barnsben, eller hur? Jag har slutat benämna måltiderna - numera är det bara "mat". Morgonmat, eftermiddagsmat osv.
Min man jobbar tidiga morgnar just nu, och jag garvar alltid när han textar mig runt åtta på morgonen för att tala om att lunchen var jättegod…
Ät det du tycker om och bry dig inte om vad folk tycker. Själv brukar jag äta fläskkarré med aromsmör på morgonen, och jag står mig till tre/fyratiden på eftermiddan på det. Min personal tycker att jag är lätt eccentrisk, men jag mår toppen!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Håller med babybel! Ät och må gott så att kroppen känns nöjd. Man kan få prova sig fram ett tag innan man hittar sin egen balans.
ang. smör. jag bor i tyskland men vet inte vad för sorts smör som är som bregott här?
är de nagon god själv som kan hjälpa till pa den fronten?
de jag vet dom har är: lätta, becell, proactiv, rama, bertolli.
hemsidor: rama - http://www.rama.de/
bertolli - http://www.bertolli.de
proactiv är förmodligen i samma märke som becell.
om ni inte vet sa t.ex vad far smöret inte innehalla??
Bor också utomlands och löser det så att jag använder osthyveln på smöret istället för att köpa något bredbart som jag är osäker på vad det innehåller.
tack alla för era svar om frukost :)
till ni som undrar vad jag at innan var de: mackor, gröt, leberkäs (leverost fast de funkar nog bra att äta med lchf ocksa de innehaller nötkött, fett fläsk, fett vatten och salt) och mettfrallor med ost, flingor mm.
jättebra att man kan variera frukosten med denna diet ocksa, och att de inte just behöver se ut som en typisk frukost. de är ju kanon!
fast de med att man ska steka i smör far jag nog hoppa över tills jag hittat ett bra smör här i tyskland! rapsolja funkar bra att steka i annars??
jaha är de ett "hardare" smör? för de finns de gott om här :) de vore toppen ifall jag kan använda ett sadant smör.

#14 Alla dessa produkter är nog margarin..
Jag hittade denna underbara sida om smör när jag googlade, visserligen från Schweiz, men i alla fall…Kolla särskilt bilden på förstasidan!

Kolla ingredienslistan, är det som smör ska grädde komma först i ingredienslistan, är det margarin brukar vatten eller vegetabiliskt fett komma först.
#14 i Tyskland finns det ypperligt smör, de flesta är nog osaltade, men finns även med salt.
Har du inte för varmt i huset, går det ju bra att ha det stående i köket, så slipper man trasa sönder "brödet". Det där med osthyvel på smöret har jag än lite svårt med, är ny med lchf.
Läs innehållsförteckningen! Smör innehåller bara grädde, salt och mjölksyrakultur. Bregott innehåller dessutom rapsolja, vitamin A och D (och i vissa sorter även vatten).
# 14 jag köper ofta smör på lidl det är billigt och gott. Det står voi/smör här kanske står det annat i Tyskland på det?
#20 ok ska komma ihag de :)
#21 haha ja de kan bli ganska trakigt ifall brödet trasar sönder sig. ska komma ihag dedär. annars är de ju bara att ta upp ett litet tag innan man ska använda smöret.
#22 ok ska kika i affären pa mandag!
#23 joo men de har jag sett att dom har. vad kul att de ocksa finns i sverige da :)
tack sa mykt för tippsen allihop!
deutsche markenbutter, så+rahmbutter är de ok tror ni? star ingen innehallsförteckining pa paketet, men jag köpte de ändo
de är ett "hart" smör iaf och smakar betydligt "fetare" än t.ex lätta. de innehaller 82.0 gram per 100 g (?) kolhydrat 0.6 gram per 100 gram. (paketet är 250 gram)
mer än sa star de inte.
sen en annan fraga är sk. sprut grädde ok? tänkte ifall man vill äta hallon med grädde, da kan de vara gott med vispat, men inte alltid man är pa humör för att vispa dagarna langa 
(sußrahmbutter* 82 % fett )
(sußrahmbutter* 82 % fett )
fick fram detta när jag översatte pa google: Tyska märket smör söt grädde smör
ojda ingen som svarat, antar att ni är lika vilse som mig ang. smöret 
men en annan fraga da vore bra o kul ifall ni vet:
är
spraygrädde ok?
leverost / leberkäs pa tyska
senap och ketchup
hallon, jordgubbar och blabär
choklad? t.ex med 70 % innehall av kakao
vill sa gärna veta eftersom jag är ganska sugen pa nagot sött nu, har hallit ut ett bra tag nu fran sötsaker
har ni tipps pa andra sötsaker sa skriv isf, har kikat pa listorna här inne men hittar mer baktips o inga snabba sötsaker man kan fixa ihop lte lätt.
Du får läsa på spraygrädde burken huruvida den innehåller något du inte vill äta. Jag tittade på en burk häromveckan och den innehöll 13g kolhydrater per 100gr, vilket är på tok för mycket för mig.
Jag äter ganska strikt eftersom jag har mer vikt att bli av med, så kan inte svara angående choklad etc, eftersom det inte är intressant för mig just nu.
Jordgubbar är något av det bästa från frukt o bär riket. Jag har ätit några stycken i sommar, men inte många. Jag tror en bra tumregel är att en stor jordgubbe innehåller 1gr kolhydrater.
Jag har inte större problem med sötsug, men har gjort denna cheesecaken några gånger och älskar den. Den går ner alldeles utmärkt hos icke LCHFare också.
Ketchup innehåller en del kolhydrater. Jag undviker det.
Senap är bättre än ketchup, men jag tycker inte om det, så äter det inte. Kan använda det i matlagning någon gång. Välj senap med lågt kolhydratsinnehåll.
jag tror att en stor jordgubbe innehåller betydligt mer än 1 gram kolhydrater!? Det skulle innebära att den bara vägde 12 gram, det är väl en rätt liten jordgubbe?

#28 Jag brukar vispa grädde, blanda i Mascarpone och äta till hallon när jag är sugen på nåt gott. Ett par msk Mascarpone till 2 dl grädde. Lite kakao i funkar också eller riven 86% choklad. Vill du ha lite sött i så ta ½ tsk vaniljsocker t ex.
Hallon innehåller minst kh av alla bär om jag inte minns fel, men det går naturligtvis bra även med andra bär. Tänk bara på att inte äta nån större mängd om du vill hålla kh-intaget nere.
Annars brukar det kunna funka att äta nåt riktigt fett om man är sötsugen. Ägg med majonäs, en bit fet ost, ostskivor med smör… Det är egentligen inte sött som kroppen är sugen på utan energi och fett ger mer energi än sötsaker.
Pennylane: Jag läste i Atkins boken för något år sedan att en stor jordgubbe innehåller ca 1 gr, så det kan man använda sig av som tumregel när man inte har en våg med sig.
Som du kan se i länken ovan så innehåller jordgubbar 5.68gr per 100gr. Jag vet inte vad en jordgubbe väger. Kan någon med jordgubbe och våg kolla upp det? :)
i livsmedelsverkets lista och fineli har jordgubbar 8,3/8,4 så det var vad jag utgick från. är ganska säker på att en stor jordgubbe väger 30-40 gram minst. Vad jag kallar stor iallafall! Kanske de är mindre i USA? Kanske de menade Wild strawberries? (smultron)
Detta tåls att redas ut. :)
Är det någon som har svaret på hur mycket kolhydrater jordgubbar innehåller?

Enligt Herzman Frukt och Grönt innehåller jordgubbar 7,4 gr kh/100 gr.
Sussrahmbutter är smör som inte smakar syrligt och inte heller brukar ha något salt i. Läs på innehållsförteckningen. Används som vårat smör.
Lyckliga du som har chans att pröva olika sorter och välja det som är godast………..
Chantilly-grädde på burk innehåller mycket socker. Jag vet inte om det finns någon osockrad variant, men jag gissar att det finns tillsatser i sprutgrädde för att ge den rätt konsistens…

sojamjölk innehåller väl ganska mycket kolhydrater det med har jag för mig(?) dricker du det för att du är laktosintollerant eller? isf kan du leta upp recept på äggmjölk här
jag brukar äta bacon och omelett med lite creme fraice om jag inte äter rester till frukost
omelett går ju att variera i det oändliga, hacka i lite paprika, rödlök, skinka, köttfärs och sånt och ha på lite ajvar relish (iofs en del kolhydrater men brukar räcka med i liten klick)
det finns spraygrädde utan socker , men med vissa tillsatser, på COOP t.ex.

Varför spraygrädde när man snabbt vispar naturell grädde 40% utan tillsatser? Bara en undring… Känns som att gå över ån efter vatten…
man kanske inte alltid har tillgång till visp eller skål? Kan också tycka att det skulle vara smidigt ibland. Bara ta ut och spruta en klick på kaffet eller så.
Kommer ihåg nu att det nog var lustgasen som används som drivmedel som är det största problemet, och som gjort att jag inte testat…

Ah, okej då förstår jag… 

Man kan ske inte har någon tjänstvillig person i närheten som vill vispa grädde åt en när man blir sugen!?? 

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kan nog vara så… själv tycker jag att spraygrädde är så äckligt att jag hellre är utan än att jag tar det som ett alternativ till riktig grädde.
man slipper disken med! Om man inte har någon tjänstvillig person som diskar åt en!