Stevia extract, french vanilla
Har fått hem från USA, detta smaksatta stevian. Vaniljsmak i små portionsformar…Har någon annan köpt det?
Ska försöka göra lite sylt m det, men har läst att stevia inte funkar i varma rätter, bakverk mm. Men vad tror ni om att tillsätta stevian efter det svalnat?
Man kan ju ha gelantinpulver så det stelnar, kanske lite marmelad tillverkning?
Johodå, jag har gjort sylt med stevia, det klarar visst värme. men det verkar synd att använda den med vaniljsmak! Den verkar perfekt till pannacotta.
Jag har hittat stevia i min hälsokostbutik (en Hälsokraft-butik)

Tycker ni inte att det blir en läskig bismak av den där smaksatta stevian, eller är det bara jag?
Min stevia komemr från Naturdrogeriet, den har ingen bismak.

Min heter Sweet Leaf Vanilla Creme och smakar mysko. Inte alls gottigt!*ryser*
Naturdrogeriet, har de någon hemsida?*nyfiken*
Jag köpte min senaste Stevia från Herbal Advantage, USA.
Köpte 1/2 lb = ca 227 gram, "Stevia White Extract Pwd" - det vita pulvret som är "renat" från den klassiska "lakritssmaken".
Jag upplever inte bismaken - kanske känns den om man tar rejält mycket men det är nog inget man gör med detta koncentrerade pulver…
Stevian levereras i en röd plastpåse med zipdragkedja + en tom burk (som motsvarar Stevia Premium-burken ungefär, som kan köpas från stevia.se för 149:- plus 40:- frakt = 189:- totalt - se här). Jag vet inte hur många så'na burkar jag kan fylla med stevian från den röda påsen, men jag gissar att jag får minst 7-8 burkar o troligtvis fler…)
Denna stevia är dessutom 300 ggr sötare än vanligt socker (så när jag ska ha det i kaffet så gäller det att bara 'närma sig' kaffet med stevian).
Stevian Premium från stevia.se är 100 ggr sötare än vanligt socker.
Så Stevian från Herbal Advantage är alltså mkt drygare.
Läs mer här
Pris stevia: 51 Us-dollar = 363,89 SEK
Frakt: 290,75 Us-dollar = 212:27 SEK (inkl "katalogmaterial")
Totalt: 576:17 SEK
Beställde leverans med vanlig post - leverans efter 9 dagar.
Trots fraktkostnaden - så är jag jättenöjd med både priset - fick ju mycket vara för priset jämfört med om jag skulle beställa från stevia.se t ex! Nu kan jag ju ge bort lite också, utan att känna att det är för dyrt att slösa på…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag har varit väldigt förskiktig med att dosera min stevia, men det hjälper inte.
Bismaken finns där..
Hittade "smaklös" stevia på hälsokosten här och den smakar ok, men det finns någon sorts bismak där med. Jag måste vara totalt överkänslig! Dummiga jag!
http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm?sprog=1&grp=1&menu=1
Leta reda på närmaste Hälsokraft-butik och be dem ta hem.
Då är du inte ensam - jag är också dummig! Tyckte Stevians bismak var så äcklig att jag mådde illa flera timmar efteråt. Blev väldigt glad när jag hittade det vita pulvret där det mesta av bismaken skulle vara bortfiltrerat. Men icke!! Även om jag bara tar lite av det så känner jag den där hemska smaken. Usch & blä! Måste ha väldigt känsliga smaklökar… Sukrin är bättre, men även där känner jag väldigt lätt den kalla, metalliska bismaken. Suck…

Tack för tipset om billig stevia Andina!
Handlar ofta på postorder i utlandet och när jag handlar från USA brukar man slippa tull och momsavgifter när det är småpaket. Dock HAR det hänt att jag fått betala, ibland massor extra. Något man ska ta i beräkning när man handlar utanför EU. Posten kan också ibland av en plötslig anledning ta 100 kr i avgift för paketkörning (småpaket).
Men små paket gärna kring julhandeln brukar göra att man slipper undan extrakostnader.
Det var så lite så, Marialan! Jag vidarebefordrar ditt tack till trådskaparen i denna gamla tråd - Vitt Pulver till lågt dollarpris - det var där jag hittade till Herbal Advantage.
Jo, tas ens paket vid stickprov kan det nog bli tullavgifter o d - och kanske beslagtar de t o m Stevian, eftersom den inte får användas som sötningsmedel i Sverige (och det syns ju tydligt på förpackningarna vad stevian är avsedd för - som sötningsmedel).
Men jag, personligen, tycker att risken är så liten att de plockar mitt paket vid ett stickprov att det är värt det. Även om jag skulle "bli av med" en försändelse någon gång, så kommer jag ändå billigt undan med de leveranser jag får - så resonerar jag…
Jag beställde leveransen som vanlig post/brevförsändelse - så här blir det åtminstone ingen utkörning - jah.. utkörning av avin till min postlåda då… Det fanns andra alternativ - USP o allt vad de nu heter - men jag anser att man tjänar inte speciellt mkt tid på det när det gäller leveranser från USA… så för min del går det bra med vanlig post. Och - 9 dagars leverans från Over There - det tycker jag är helt ok och godkänt och bra! (Jag har inte bråttom!)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
P.S. Jag har en burk från stevia.se som jag fyllt med Stevian från USA - burken är helt full och jag har "dunkat" den i bordet några ggr för att stevian ska packas ihop.
I denna burk finns nu 27 gram Stevia från USA. (inkl burk = 43 g)
Jag gissar att stevia.se fyller sina burkar med 25 gram - av en sort (också den vita "renade från bismaken"-sorten) som är 100 ggr sötare än socker (den fr USA är 300 ggr sötare) - vilket de sedan tar 149:- plus 40:- frakt = 189:- för, totalt (vid köp av endast en burk stevia).
Så 227 gram fr USA borde bli motsvarande 9-10 burkar från stevia.se - men 300 ggr sötare än socker… och billigare!
#9 Fick du migrän också? För det fick jag av Stevia.

Har just fått min stevia från www.stevis.se.
35 g steviaextrakt (Stevia Rebaudiana)
159 + 40 (frakt)+ 29 (faktureingssavgift)= 228 
Har inte provat ännu.
Tips på något jag kan baka nu till fredagsmys??