Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1829 ggr
Catarina75
0

ny här

Hej, jag har precis gått med här efter att ha funderat på LCHF en längre tid. Har bantat i hela mitt vuxna liv och hoppat fram och tillbaka mellan en massa metoder, från rena svältdieter till GI. Men jag har upptäckt att jag mer och mer glidit över på LCHF, eftersom jag mår bäst när jag följer GI-metodens första, mest kolhydratrestriktiva fas och har svårt att kontrollera aptiten och sötsuget så fort jag kommer upp i 50-60 gram kolhydrater per dag i de mer liberala faserna. GI-experterna får det att låta så enkelt - minska kolhydratintaget en kortare tid så går du ner i vikt och sedan kan du öka det igen och fortsätta hålla vikten - men för mig funkar det inte riktigt så. Så jag antar att LCHF är det jag mår bäst av, och jag förstår också efter att ha läst en del inlägg och kommentarer att det är viktigt att ge det en chans, och inte hoppa fram och tillbaka mellan olika metoder.

En kollega till mig som kört LCHF sedan årsskiftet och gått ned 17 kg sa häromdagen att hon insett att hon är som vilken missbrukare som helst, och att hon inte bara kan återgå till att äta kolhydrater om hon vill hålla vikten framöver. "Rostbröd med marmelad är för mig vad sprit är för en alkoholist eller cigaretter för en f d rökare; jag kan inte äta det ibland, utan det är allt eller inget som gäller", sa hon. Jag har aldrig tänkt på mat eller närmare bestämt kolhydrater på det sättet, men det verkar faktiskt som om kolhydrater, framför allt snabba sådana, kan skapa ett sug lika starkt som nikotin eller alkohol hos vissa, och då är det nog naivt att tro att det räcker att dra ned på kolhydraterna under en kortare tid.

Jag ser fram emot att få läsa inlägg här, och så småningom förhoppningsvis själv också bidra till diskussionen när jag lärt mig mer. Jag ser att det finns en del personer här med för låg ämnesomsättning, precis som jag själv, och jag hoppas att vi kan utbyta erfarenheter kring det här med hypotyreos och viktnedgång - inte helt lätt, enligt min erfarenhet, men det verkar onekligen som om LCHF kan underlätta.

Bra också med läkare som "expertkommentator"!

mikaelj
0

Välkommen!

Det finns en tråd om hypotyreos sedan tidigare.

sigyn
0

Välkommen till LCHF-livet!!

vinteralvan
0

Väkommen. Hoppas det går bra för dig. Eftersom du har bantat mycket tidigare så kan det ta lite tid innan kroppen blir "trygg" och viktnedgången börjar.

Mervi
0

Välkommen!