Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3777 ggr
zebrarandig
0

LCHF - inte för alla

Funderade lite på om jag ska fortsätta med strikt LCHF och kom fram till att det skall jag inte göra.

Gick ned 10kg i somras och mådde som en prins. Men viktminskningen började sedan jag promenerade i rask takt minst 20km per dag. Antagligen så hade jag gått ned i vikt även om jag hade levt på pizza och hamburgare.

Sedan sommaren har övergått till höst så har även mina promenader blivit färre och vidare viktminskning har uteblivit.

Jag tror att vissa går ned i vikt på ren LCHF utan motion, andra såsom jag gör det inte. Fick vatten på min kvarn när jag pratade med en arbetskamrat:

Hon sa att "jag dricker grädde och äter fet mat men går inte upp ett gram i vikt. Ju mer jag äter desto högre förbränning, och jag går ned i vikt istället."

Då trodde jag att jag hon var LCHF:are, men det hade hon inte en aning om vad det var för något. Hon åt allt, även kolhydrater, och gick ändå ned i vikt.

För mig blir det en normal kost i framtiden förutom socker och vitt mjöl, som jag kommer att rata. Jag kommer att inrikta mig på motion för att gå ned de sista 10kilona som jag har som övervikt.

Jag måste jobba hårt för varje gram jag vill förlora, men det är okey. Alla är vi olika som väl är.

vinteralvan
0

Men om du nu mådde så bra i somras på LCHF-kost, varför vill du då inte fortsätta?

nenna31
0

vinteralvan…..Håller med ……Det undrar jag oxå…..Förvånad??

Halvdansken
0

Det är ju ingen som tvingar dig, tack o lov. Lycka till. Om det inte fungerar så kan man ju alltid börja igen!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

HerrKaos
0

Lycka till med ditt beslut

zebrarandig
0

Det kanske är hösten som sätter sina spår. Jag har alltid haft extremt hög motivation på sommaren och har haft lätt för att bryta "dåliga" vanor just då.

Funderade mest på om det var kosten som fick mig att gå ned i vikt, eller om det var motionen. Det händer inget nu i alla fall och jag börjar tröttna på färsbiffar och bearnaisesås.

Tänkte testa mer liberalt ätande med mer motion och se om jag fortfarande kan klippa några kilon

Margareta
0

Det finns så mycket mer att äta på LCHF än färsbiffar och beasås. Själv äter jag nästan aldrig just det!

Numer pensionär i Nynäshamn

vinteralvan
0

Du har ju ändå gått ner i vikt så det kanske bara är en platå, det får du även om du motionerar.

zebrarandig
0

Jag har också funderat på om det kan vara en platå jag sitter fast på, men jag har haft samma vikt i en månad nu.

Kan kroppen verkligen vara så elak, under så lång tid?

Man börjar ju tröttna så smått, när ingenting händerRynkar på näsan

nenna31
0

o ja oja…visst kan det vara en platå…..

Jag har platåer på en månad lite då och då….men jag resonerar som så att det är bättre det än hur jag mådde innan…kroppen kan ju behöva ta det lilla lugna ibland….när jag är på mina platåer märker jag att kroppen förändras…..blir fastare …och krymper….så jag oroar mig inte så mycket …..

Lycka till du är välkommen tillbaka när helst du vill….vi finns här med stöd och peppning……Glad

zebrarandig
0

Okej!

Har tänkt på era svar och jag kanske har varit för snabb i mina slutsatser. Ska lägga in mejeriprodukter i min mathållning för att få mer variation och går i "ide" under vintern för att ta nya tag till nästa sommar eftersom det antagligen är den enda årstid som motivation finnes för att ta tag i fläsket så att säga.

Det är bara att hoppas att man håller vikten tills det är dagsGlad.

nenna31
0

zebrarandig…..nu har nu gjort ett mycket bra val….Gladse det från den sidan….att nu äter du för att behålla din viktminskning….att äta lchf-kosten för att må bra och inte gå upp i vikt ….sen kan du som du själv säger ta och köra en striktare variant på sommaren ….om det passar dig bäst…mycket smart tänkt av dig ….Glad

Skriv gärna här i din tråd hur det går….

Lycka till…..Glad

zebrarandig
0

OBS!

Det jag menar med "dags" är fakir och motion. Om jag går ned i vikt nu i vinter så ska jag rita ett kryss i taket, för det skulle vara ett mirakel.

zebrarandig
0

Tack, nenna31, jag hör av mig allteftersom.

dufva
0

Jag skulle tro att det är så här

Fortsätter du äta lchf under vintern har du samma eller lägre vikt framåt vårkanten oavsett motionerande. Glad

Äter du trad. kost och dessutom motionerar mindre kommer du gå upp igen

MatsL
0

Om du undviker socker och vitt mjöl så går det nog alldeles utmärkt för dig. Fast då blir det ju ingen pizza eller hamburgare förstås Flört

zebrarandig
0

Känner till en massa pizza- och hamburgerställen där man kör svart,Flört

Men bränt barn skyr elden!Oskyldig

zebrarandig
0

Ursäkta!

I dom föregående orden fanns väldigt många bottnar, men dom behöver vi som LCHF:are inte äta, som tur är. Skrattande

Halvdansken
0

När det gäller pizza, så kan man ta en Calzone elle annan inbakad, och bara äta innehållet. Gärna med extra ost. Det är ju ändå det som är det goda.

Det funkar bättre än att skrapa av "ytan" på en vanlig pizza tycker jag. Man kan öppna locket och klicka i en klatt smör också om man vill.

Sen behöver man inte lypsyl på två dagar… Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

zebrarandig
0

Kan säga som så, att mina bicepsmuskler har faktiskt blivit fastare, utan träning. Det kanske ligger något i "naturlig doping", som någon skrev om.

chilisalsa
0

Det bästa avs viktminskning du SKA göra är at börja styrketräna, samtidigt som du käkar som förut. Nej jag vet att du inte kommer att bränna speciellt många kalorirer extra av det, men det är heller inte avsikten !

Medarbeterare på Kost

zebrarandig
0

De enda träningsredskap jag har, är ett par 5-kilos hantlar. Vad kan man göra med dom? Finns det några effektiva övningar, som inte tar allt för lång tid?

HerrKaos
0

Apropå pizza…baconlindad ost som steks i het panna, serveras gärna med tomatsås.Enkelt, hyfsat billigt och som en pizza utan botten.

LenaKa
0

Nu är man ju olika och vill/måste äta mer eller mindre strikt.'

Jag äter i princip "vanlig" mat men tar bort pasta,ris, potatis och bröd. Istället för smöret på mackan så tar jag det på maten istället + lite (mycket) extra. Glad

zebrarandig
0

OT

flikkan77
0

#22 Fast på pizzor så är det ju just botten och kanterna som är det goda!

"You just have to belive…"

magma
0

#0: Funderade på det din väninna sa, alltså "jag dricker grädde och äter fet mat men går inte upp ett gram i vikt. Ju mer jag äter desto högre förbränning, och jag går ned i vikt istället."

Har hon alltså vägt för mycket och går nu ned i vikt genom att äta mycket fett och kolhydrater? Eller kan det vara så att hon är normalviktig och alltid varit det? Som jag ser det så är det skillnad på människor som är smala av naturen, och på de som får kämpa för varje tappat hekto.

Vet inte varför, men jag antar att skillnaden ligger hos arv/gener och metabolism.