Ketos
När vet man om man är i ketos?
Är det när fett förbränner fett?
Skulle ju vara bra om man kunde på nåt sätt kolla upp det..
Det finns urinstickor man kan köpa på apoteket. De visar att man är i ketos, men inte om man bränner kroppsfett eller dietfett.
Numer pensionär i Nynäshamn

Du får en skum lukt/smak i munnen. Känner dig lite "dagen efter" i ett par,tre dagar. Ev huvudvärk. Om du kissar på Ketostix som du kan köpa på apoteket kan du se om kroppen spiller ut ketoner.
Ketos är när levern inte klarar att göra glucos av allt fett man äter utan spiller ut en del av det i blodet, kallas då Ketoner. Eftersom förbränningen av fett är högre än vanligt för levern rinner fettet av kroppen i hög takt. Jag har i alla fall tolkat det ungefär så.
Som sagt var, det finns Ketostix att köpa på apoteket, om inte så beställer dom hem. Jag tycker att stickorna är kanonbra, men mät urinen på morgonen. Dom kan nog vara lite missvisande beroende på om du har druckit bra eller dåligt, och jag tror inte du ska sträva efter att ligga på de högsta värdet!
Jag brukar få metallsmak i munnen.
Just nu är jag i ketos, det bränner som tusen eldar i munnen, som om jag ätit en pepparstek med jättestark peppar. Dricker små klunkar vatten hela tiden, det hjälper. I morse när jag åt mina ägg och bacon blev det extra mycket fett, som jag hällde över alltsammans. Jag var i dag extra noga med att få i mig alltsammans och det gjorde tydligen nytta, ju mer fett man äter desto mer bränner det. Jag gillar inte känslan, har hört att andra gör det, men får man bara god effekt av den så är det okej.
Jag känner också mest på morgonen och dricker vatten för att stilla det. Jag är glad åt det även om det känns jobbigt ibland. Jag vet att kroppen bränner fett, även om det är dietfett och inte kroppsfett.

ok, tack..det låter intressant det ni skriver..
Jag vet inte riktigt om det bränner , men metallsmak får jag i munnen lite då o då. 
Spännande att lyssna på sin egen kropp för första gången..
Mervi, är det alltid dietfett som bränns när man känner av ketosen?
Gittan: Det är dietfett om du äter tillräckligt och kroppen inte behöver ta av kroppsfettet. Men om kroppen gör slut på dietfettet så börjar den ta av kroppsfettet. Så tex dina morgonpromenader före frukost sätter ju igång förbränningen och du har inte ätit då förbränns kroppsfettet. Så har jag tolkat det efter SSS bok.

vad är det för skillnad på diet och kroppsfett? hänger inte med riktigt.
Jag brukar ta en promenad innan frukost och tycker att det sätter igång förbränningen välldigt bra. Och idag har jag kännt världens metallsmak i munnen..
Dietfettet är det du äter och kroppsfettet det du bär på. Om du går på fastande mage på morgonen så bränner du kroppsfett, det finns inget annat att ta till, inget i magen.
Kul att du kommit igång med ketosen.

Ok, då vet jag att det är kroppsfettet som jobbar när jag är ute och går på morgonen..Härligt…
Mervi: Ska jag tolka det så att om jag äter för mycket så att kroppen inte behöver ta av kroppsfettet kommer man i ketos? Annars borde man ju känna av ketosen under/efter promenaden?
I dag är det riktigt jobbigt minsann, nu känns det inte bara som pepparbiff, snarare som om jag fått en hel burk chilipeppar i munnen. I dag har jag ätit mindre än jag brukar, d v s skippat min kaffe med vispgrädde både förmiddag och eftermiddag.
Gittan: Du kommer i ketos även om du bränner kroppsfett men om du bränner bara dietfett (alltså äter mer än kroppen brukar) så går du inte ner. Kroppen tar först det du ger till den och sedan kroppsfettet. Jag har så svårt att förklara detta. Någon annan som kan bättre. Måste vara mitt bristfälliga kunskap i svenska språket.
Att man får en metallsmak i munnen ibland har jag förstått, men blir lite fundersam då jag läste följande på ett annat forum… "man får leva med dålig andedräkt med en ketogen diet då fettförbränningen ger illaluktande biprodukter som man ventilerar ut genom andningen".. !
Är det så alltså, att man med denna kost får dras med en dålig andedräkt på köpet?! Vill man ju inte ha ju… 
Hej Tinaa. Vad jag har förstått så lurar man kroppen lite genom att den börjar ta av reserverna, det som då uppstår är att andedräkten kan lukta som aceton, men när man väl har uppnått sin viktminskning så ska man väl försöka få jämnvikt och då lägga till lite mer kolhydrater i kosten och då försvinner väl det problemet, eller?
Jag fattar INTE
…. Dietfett är det fettet jag äter? När jag bränner fett är det väl kroppsfettet jag vill åt.
MEn man säger ju att jag ska äta massor av fett om jag då äter lite mindre fett tar den av det först men snabbare på kroppsfettet då?
För det är väl kroppsfettet man vill åt?
Åhhh hjälp det blev invecklat ngn som förstod? *L*
Jag fattar inte mycket heller, men dietfett är fettet du äter och kroppsfett är det du vill bli av med. Jag tycks bränna mer fett ju mer fett jag äter, så länge jag inte äter kolhydrater. Ketos är jag i för jämnan.
jag hade precis en vän på telefon och hon sa att om jag minskade fettet lite så tog det mer av kroppsfettet så då valde hon att hellre äta typ 17 % ost… Men är det verkligen rätt?
Jag har uppfattat att ju mer fett desto bättre… jag menar 70% fett är ju en hel del man ska ha i sig.
Jag är i ketos nu såg jag på min sticka i dag men jag ska ta en ny imorgon för jag har fattat att man ska kolla på morgonen…..
Jag vet faktiskt inte. Jag vet att en del tar morgonpromenad för att förbränningen skall gå igång innan frukost, och jag önskar att jag kunde göra det, men… jag är morgontrött.
Är det någon som vet hur det funkar eller hur man ska göra. För jag är med morgontrött….. Och när jag börjar jobbet finns det inte en chans att jag ska kunna göra det på morgonen……
Ska jag minska på fettet för att komma åt kroppsfettet? är nog min fråga
Om jag skulle vara så fräck att svara utan att jag vet exakt Kia…
Börja inte mixtra med fettet än på ett par månader! Låt din kropp vänja sig vid ditt nya sätt att äta och du får tid att jobba med sockerberoendet så att du tar dina återfall med längre mellanrum. Sen när det har gått minst 3 månader med bra LCHF:ande kan du kanske börja dra ner lite försiktigt på fettet om du inte har gått ner i vikt. Eller kolla att du inte har ökat på köttmängden utan att tänka på det (det är himla lätt gjort!).
Så jag skulle propagera för tålamod :) jag vet att det inte är så kul när man vill gå ner i vikt, men jag tror att det är lugnast för kroppen och själen att man tar en sak i taget!
Och jag kan inte mer än till 100% instämma med Amiechan.
Detta är en kost som kräver 100% tålamod och det är det vi oftast inte har.
Håller med om att det viktigaste är att kroppen mår bra, är själv så otroligt nöjd med att min energi har kommit tillbaka och tycker att bara det är guld värt. Visst vill jag gå ner mina kilon oxå, men jag vill känna mig pigg under tiden.
Kia34… får jag fråga… har du läst Sten Sture Skaldemans bok? Om inte LÄS DEN!! Där finner du svar på din fråga.
Amiechan… du har rätt, man ska inte mixtra med fettet innan kroppen har vant sig, vilket i vissa fall kan ta x antal månader.
En liten kort förklaring… när du börjar äta mycket fett o mindre eller noll kolhydrater så är din kropp fortfarande inställd på den kost du ätit tidigare, lite fett och mycket kolhydrater, dvs… att den måste lagra fett för sämre kommande tider, precis som björnen gör när den kommer ur idet. Efter ett tag inser kroppen att svältperioden inte kommer och först då vågar den släppa kroppsfettet. Minskar du på fettet så stryper du fettförbränningen för kroppen tolkar det som att det är ont om mat. Som jag tolkar det så är det snarare så att för vissa kan en ökad fettmängd ge en extra skjuts på viktminskningen, men det gäller dom som har mycket kroppsfett att bli av med.
Känns som att jag berättat på "dagisnivå"… men ibland krävs det för att få in detta i skallen, så var det för mig i alla fall. Allt man lärt sig har ju fullständigt raserats och hamnat upp å ner. :-)
Läs SSS-boken så ska du se att det klarnar, mycket info ska in och det är svårt att hålla reda på allt. MÅNGA av mina frågor rätades ut när jag läste den.
Må så gott/Tina
Jo, jag har läst SSS-boken. Precis klar med den men detta hade jag inte fattat riktigt. Men jag gör nu
tack!!!…. Det behövdes dagisnivå för min hjärna med *fniss*
Amiechan.. vet ju att du läser min blogg så det du skriver har du alldeles rätt i. Håller med margareta med att tålamod krävs och det är inte alltid man har det. Man vill se så snabba resultat…Gammal vana antar jag.
Jag är absolut en av de som har mycket kroppsfett då jag om jag uttrycker mig rätt bara för att komma under 100 sträcket på vågen har typ 35 kilo kvar……Sen är det ytterligare 30 till…..
Så med andra ord jag har en lång väg att gå det inser jag och får nog äta ganska mycket fett då:)……och vet Ni vad det får ta den tid det tar för sålänge jag kan äta mig mätt vilket jag gör nu utan att hetsäta och utan att gömma undan sötsaker osv så är jag lycklig för då fungerar det. Går jag sen ner i vikt samtidigt vilken lyckansost jag då är 
Att berätta för er trots min anonymitet hur mycket övervikt jag egentligen har är stort för mig ska Ni veta. Behövdes en extra kraftansträngningen det där……..
tack för allas stöd det är guld värt att det finns människor som förstår…..Ni är alla unika.
Nöjet var helt på min sida… känns härligt att äntligen förstå själv och kunna hjälpa andra lite på traven också. Det är ju det detta forum är till för.
Just precis… ta det lugnt och låt kroppen sköta det i sin takt, lyssna på kroppen och njut av att den äntligen fått möjlighet att skicka rätt signaler…. OCH inte att förglömma, var STOLT över att det är DU som gett kroppen den möjligheten.
Kia, med den förnuftiga inställningen du har så kommer du att lyckas!
Mod och tålamod är vad vi behöver allihop, särskilt vi som tycker att ord och handling är samma sak. Jag hör verkligen till bråttomgruppen, jag säjer till mina närmaste att det får ta den tid det tar men jag svär långa ramsor över vågen som vägrar gå nedåt i "rasande" tempo, JAG VILL RASA I VIKT!!!!! men jag vet att jag är i fel ålder, har ätit fel föööör länge, har för bråttom etc. etc, Det där med fettet har jag också stora problem med, jag klarar bara nätt och jämnt att få i mej det jag behöver men proteinent skenar iväg lätt, lätt, det är ett himla räknande hela tiden. En dag i taget och det viktigaste först…..Skaldeman tjatar om fettet som bränsle på fettbrasan i från första sidan till sista så något måste det ju ligga i det, även om det är svårt att riktigt inse. Kolhydrater är som att föda brasan med vatten och det går ju inte. Tycker det verkar som om du har en väldig massa mod Kia34
Heja Kia! Är så stolt över dig! *tårögd*
Tack för Ni hejar på mig……Känner ert stöd verkligen……Blir rörd av att Ni hejar på mig när jag vet hur mycket Ni själva antagligen kämpa:)
Hejar tillbaka för vi är alla fantastiska… Tänk ändå vilken självinsikt och medvetenhet vi all fått när vi började denna kosten.
Det tycker jag är värt att tänka på…..
Igen alla… En Dag I Taget……..
Jag har varit väldigt frusterad av Skaldemans kommentar att man ska hålla fettbrasan brinnande, men man ska å andra sidan se till att kroppen bränner kroppsfett och inte dietfett. Var går gränserna?!? Läkaren Annika Dahlqvist fick mig på helt andra tankar när hon sa att vi får ändå aldrig veta när kroppen bränner det ena eller andra fettet. Så det så.
Jag stiger upp kl 5 och går varje morgon en promenad på 50 minuter, innan jag äter någonting. Det är effektivast för fettförbränningen att motionera FÖRE frukost. Somliga säger att man kan ta 1-2 koppar före promenaden, men det är överkurs för mig.
Gittan, Maria Tauson (lc-räven som det finns länk till här) hon rekommenderar att man tar ett par msk proteinpulver innan man ger sig ut o promenerar o menar att det får igång förbränningen xtra mycket. själv orkar jag inte masa mig ut på morgonkvisten så jag har ingen aning om det funkar…!
Jo, jag vet, hon tipsade mig om det, men jag vill inte sätta i mig något som är fabrikstillverkat. Men ok, ett kokt ägg skulle jag kunna tänka mig (kanske skippa gulan???). Det är naturlig föda. Jag ska testa det nån gång, koka ägget på kvällen.

Jag har en forfarlig smak i munnen idag och har satt mig och last igenom frageladorna. Det har som skrivs i denna, har gett mig svar pa nagra fragor jag hade. Men jag har aven ett konstigt ljud i öronen och huvudvark, det borjade aven ticka inne i venen pa hogra sidan halsen. Jag som aldrig har huvudvark normalt och inga andra besvar heller, tar allt som tecken pa att "skurgumman" ar pa hugget och gor rent inombords. Finns nagon som kan svara om det ar sa? Jag fortsatter med mindre medicinforbrukning av astmamedicin och huden blir battre och battre. Darfor ar jag som vanligt nojd.
Det där med dålig andedräkt, antingen det är ketos eller att man ätet löl eller ost (får riktigt dålig andrdräkt då). Och tuggummi är ju dumt att tugga eftersom det innehåller massor av kolhydrater. Så strax innan jul inhandlade jag en liten flaska pepparmyntsolja på apoteket och när munnen behöver lite uppfräschning lägger jag en droppe på tungan. Hujedamig så fräsch andredräkt jag får!
Tänk så svårt det är med stavningen! Ätit LÖK skall det vara och ANDEDRÄKT också!

Bra idé med pepparmyntsolja, jag brukar rekommendera det till kompisar som har huvudvark, man stryker en droppe forsiktigt i pannan utan att komma nara ogonen, eller i tinningarna. Men nu skall jag blanda i en droppe i min vattenflastka. Tack!