omega 3
Vet man varifrån omega 3 oljan kommer som är i kosttilskotten ?
är den från tex odlad fisk? som får i sig tex penicilin ?
och vilken fisk bör man köpa ?
Om det inte finns redovisat - på förpackningen eller på leverantörens webbsida - då tror jag att det enda man kan göra är, att helt enkelt kontakta dem och ställa frågan till dem direkt.
Kan de inte svara klart på frågan, då skulle, åtminstone jag, bli lite misstänksam…
Har inte kollat vad som står på min omega3… Nog dags att göra det! Tack för tanken!
(Vilken fisk man bör köpa - tror jag det finns de som kan svara bättre på än jag… försöker just nu att "lära mig" att äta fisk igen efter många års l-o-vegetarism.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Man kan faktiskt även äta alger (spirulina) istället för fisk också eller algolja (äter det själv) om man vill undvika kolhydraterna.
Om man nu ändå vill äta fisk så rekommenderar jag sill då den både är fet och inte hotas av utfiskning. Abbas steksill är kolhydratfri till skillnad från de inlagda. Här finns ett recept på steksill på gammalt sätt.

Mnja.. det kan nog vara både odlad och vild fisk i den oljan.. men den skall vara renad så jag tror inte det är något penecelin kvar!!
Här kan du läsa lite om miljögifter i fiskoljan!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Ja, jag använder buggig mjukvara som i bland hakar upp sig när man ska klistra in.
Tack alla för era svar.
Så det är ingen som köper färsk/ fryst fisk och lagar till middag ?

Jodå, strömming äter jag ibland. Kan dra upp den själv eller köpa.

Joförsjutton.. bor ju i Göteborg så det blir en del fisk till middag!
Gärna färsk makrill och en del makrill o sardin på burk!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.