D-vitamin...
…jag läste just om D-vitamin på Wikipedia
vilken tur att vi har LCHF, för det är där d-vitaminet finns!! Läs själva! Jag tror att jag ska till apotkekt o inhandla d-vitamin när jag får lön!!!!!
är inte säker på att jag förstår vad du menar? Om du menar att vi får det via maten när vi är LCHF:are så verkar kopplingen att du ska gå och köpa obegriplig, äter du inte LCHF? Men det är rätt att det inte hjälper att vi äter LCHF , vi behöver D-vitamintillskott ändå.
Det var just det jag menade, att vi behöver ett tillskott
men att som tur är så får vi det via dom feta produkterna på Lchf. (Innan lchf så har jag levt ett nästan fettfritt liv o ma kan ju säga att det har satt sina spår!!) Men att vi dock behöver ett tillskott!
tja vad gäller D-vitamin tror jag inte det spelar så stor roll om vi är LCHF:are eller ej, vi kan inte få alls så mycket som behövs via kosten, det rekommenderas härinne ju 2000 IE minst per dag i tillskott… jag har inte hört att vi skulle behöva ta mindre än andra.
Gå absolut och köp tillskott när du får löning, men gå till hälsokosten. Apoteket säljer inte tillräckliga doser. (Det skulle vara om du vill ta 25 droppar av D-vitaminoljan för barn då i så fall.)
Ok, tack för tipset 

Jo, för upptaget spelar det nog roll att vi har mycket fett i kosten
Vitaminet är ju fettlösligt så äter man för fettsnåltt riskerar man att inte ta upp tillräckligt hur man än bär sig åt..
nej det förstås!
Det har jag faktiskt märkt!! Har varit fettfobiker förut, inte konstigt att man verkligen känner att pusselbitarna hamnar på rätt plats i kroppen när man äter LCHF.
#9:
Angående solljus, det är i princip bara i juni och juli som man får några större mängder från solen i Sverige. Om man inte vill flytta så är tillskott ett bra alternativ under resten av året.
Om överdosering: Det är säkert rätt som det står i länken att man inte bör ta mer än 500 mikrogram/dag (under längre tid i alla fall). Då ska man känna till att det innebär 20 000 IE. Det som rekommenderas av de flesta som läst på är 2000 - 5000 IE/dag. Och SLVs sorgligt insktuella RDI är 400 IE. Om man är ute i solen så stänger huden av produktionen efter ca 10 000 IE om jag fattat rätt.
Intressant!
Hej på er
Jasså apotekets D vitamin kosttillstott på 10 mikrogram är för lite ?
Tar gärna emot Tips på någon som är bättre

#12 Holistic gör bra d-vitamintilskott. Kostdoktorn tipsar om dem på sin sida.

tur att man jobbar utomhus nästan hela dagarna..