Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 13079 ggr
goldcamilla
11

Hur mycket kokosfett?

Jag undrar hur mycket kokosfett man bör äta om dagen. Har läst att det är så nyttigt och det finns tydligen stora sajter i USA som bara pratar om kokosfett. Tydligen skall man kunna gå ner i vikt genom att tillföra mycket kokosfett till sin vanliga mat. I LCHF är ju både kokosfett och smör nyttigt. Hur mycket äter ni?

roggan
0

Jag äter ngr matskedar per dag - i the. Jag käkar av märket cocosa, jättegott

cacao
2

Just kokosfett har iaf på mig en laxerande effekt så det som jag kan konsumera på en dag är ca 25-30 gram i min äggmjölk och sedan max ett par teskedar under dagen i mitt kaffe/te

Annars överlåter jag till andra att svara på hur mkt man "ska" äta per dag för att gå ner i vikt.

PS: Min rosacea (hudåkomma i ansiktet) blir avsevärt bättre mär jag äter kokosfett. Inte en aning vad det är som gör denna förbättring?!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

lizaohman
0

Rekommenderas max 3-4 matskedar per dag och inte sent under dagen. Kan ha laxerande effekt, som cacao nämnde, och speedar upp metabolismen så en del får oro till natten. Bra länk:

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

babo
0

Tar kokosfett i kaffet - slutat med grädden,,,

Banon
0

Kokosfett (Cocosa) hade kraftigt laxerande effekt på mig också i början. Jag dönade nog i för mycket på en gång. Men nu funkar det sedan jag smugit in det i kosten. Det är ju så gott!

roggan
0

jag önskar att det har en laxerande effekt men icke för mig…. skulle behöva det (o ja jag har provat allt från linfröavkok till magnesium etc etc Flört).

lozaohman - när du skriver "rekommenderas 3-4 matskedar" - är det pga den laxerande effekten eller är det något annat?

marialan
0

ville fråga samma som roggan

var står det MAX 3-4 msk?

Banon
0

Det står "rekommenderad dagsdos 1 - 3 matskedar…….bör ej överskridas, ingenting om maxdos eller så. Ingenting om laxerande effekt heller.

lizaohman
0

Detta är inte den enda infon om kokosolja, men en bra sammanställning. Det är många som vittnat om den laxerande verkan ifall man tar för mycket. För mycket är mycket individuellt och en del måste vänja sig långsamt. Diskussioner om kokosolja har vi haft under lååååång tid, så det är erfarenheten som talar. Jag har inte sagt att allt jag skriver står i texten. Om du vill ta mer än 4 matskedar om dagen så gör det, vem kan hindra dig? Du ser ju själv hur du reagerar. En del reagerar med illamående vid höga doser och en del får nattoro med mardrömmar ifall de tar oljan sent på dagen. Någon giftig effekt känner vi inte till, vi som har diskuterat oljan förut.

[Pennylane1]
0

bör ej överskridas låter väääldigt likt maxdos i mina öron!Tungan ute

sunface
0

Är det någon som vet hur det förhåller sig med omega-3 resp omega 6 i kokosolja.

Jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att det var mycket omega-6 i kokosolja och det är ju inflammationsskapande?

Men å andra sidan står det ju när man läser på nätet att kokosolja har en infammationshämmande effekt. Är det någon som vet.

willas
0

I artikeln som det fanns länk till stod det att det innehåller 2 % linolensyra, som har med omega-3 att göra.

Zepp
0

Det braiga med Cocosolja är Larinsyran som är en medelkort fettsyra vilken är antiinflamatorisk.. den lagras heller inte nämvärt i kroppen utan används som energi omedelbums!

"Lauric acid is the main acid in coconut oil and in palm kernel oil (not to be confused with palm oil), and is believed to have antimicrobial properties.[1][2][3] It is also found in human milk (5.8% of total fat), cow's milk (2.2%), and goat's milk (4.5%)"

"Lauric acid is able to raise metabolism, believed to be due to its activation of 20% of thyroidal hormones, which otherwise lie dormant.[citation needed] This is supposed from lauric acid's release of enzymes in the intestinal tract which activate the thyroid.[citation needed] This could account for the metabolism-raising properties of coconut oil."

http://en.wikipedia.org/wiki/Lauric_acid

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

En kanske korkad fråga: man kan ju inte tillgodogöra sig Omega 3 från vegetabiliska källor? Men det kan man med Omega 6 då eller? Vore väl bra om vi inte kunde ta upp det heller då behövde man inte bekymra sig…

Zepp
0

Jo vi kan omvandla några procent av kortkedjig O-3 men då på bekostnad utav omvandlingen från långkedjigt till EPA.. ensymet är detsamma och är det förbrukat så är det!

Samma enzym används till O-6 och vi får aldeles för mycket av detta !

eicosanoids-abb.jpg

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

[Pennylane1]
0

jag fattade inte så mycket men det är dåligt, va? Flört

Zepp
0

Altså.. O-3 och O-6 är enssentiella fettsyror som vi behöver i vår kost.. problemet är att det inte är så himla bra att att äta någon utav modersyrorna Linolsyra och Linolensyra.. vi behöver få dessa omvandlade via djur som kan omvandla dessa till långkedjiga fettsyror!

Typiska sådan fettsyror är EPA, DHA och DGLA.. och precis som om det inte räckte med detta.. så används samma ensym för att omvandla dessa att omvandla dessa till Eiocosanoider och därmed sker omvandlingen i proportion till intaget!

Och om vi får i oss för mycket O-6 bildas det för lite antiinflamatoriska Eicosanoider.. och inte nog med det.. det är Insulin som triggar omvandlingen från DGLA Arakidonsyra vilket sen bli inflamatoriska Eicosanoider!

Eicosanoider är potenta hormoner som verkar på cellnivå!

sunface
0

Men kommer inte kokosolja från vegetabilier?

Med tanke på att vi inte kan tillgodogöra oss omega 3 och omega 6

från vegetabilier. Eller har jag fått det om bakfoten.

Det allra bästa fettet är då kanske smör och fet fisk.

Zepp
1

Här är fettsamansättningen på 100% kokosfett!

Vegetabiliskt O3 har vi svårt att omvandla till långkedjigt EPA och DHA, däremot så har jag för mig det går lättare med O6!

fettsyror, totalt, beräknade som TAG ekvivalenter

99.9

g

beräknat

producerat av KTL

fettsyror, totalt

98.5

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

fettsyror, mättade

91.3

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

fettsyror, enkelomättade cis

4.5

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

fettsyror, fleromättade

2.1

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

fettsyror, trans

0.6

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

fettsyra 18:2 cis,cis n-6 (linolsyra)

1905

mg

analyserat

offentligt laboratorium

381

fettsyra 18:3 n-3 (alfa-linolensyra)

215

mg

analyserat

offentligt laboratorium

381

fettsyra 20:5 n-3 (EPA)

0

mg

analyserat

offentligt laboratorium

381

fettsyra 22:6 n-3 (DHA)

0

mg

analyserat

offentligt laboratorium

381

kolesterol (GC)

0.8

mg

analyserat

offentligt laboratorium

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=552&lang=sv

Det är altså vare sig O3 eller o6 vi vill komma åt vad gäller kokosfetet utan framförallt Laurinsyran och Kaprylsyran bägge har intressanta medecinska effekter i kroppen!