Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3597 ggr
Aslaug
0

Ger ni er själva egentid?

Är sjuk och kan inte åka till jobbet och sitter här och funderar över vad människor "unnar sig själva" när de har tid över. Nu är det väl tyvärr så att folk är så upptagna med alla göromål och all städning, matlagning, tv-tittande, nätsurfande mm att den där egentiden för just din kropp och själ kanske inte hinns med, eller helt enkelt glöms bort.

Men jag tänkte ändå höra om det finns människor som faktiskt medvetet lägger lite tid åt sig själva och vad ni i såfall gör? Tar ett bad? Går en långpromenad? Läser en bok? Gör en manikyr? shoppar? Ringer en gammal vän? Går till kallbadhuset och relaxar?

Så vad vad vad? Inspiration, tack :)

Annica38
0

Ibland, när jag har råd, brukar jag gå till en salong och få fotvård eller en ansiktsbehandling.

Eller varför inte gå till frissan och pigga upp sig. Om inte med en frisyr så varför inte med lite färg som piggar upp i höstmörkret!

KattaMo
0

jag sätter mig i soffan med en brodering och syr!!!

nyborjare08
0

Jag tågpendlar två timmar dagligen och får då tid att läsa, slumra eller bara titta ut genom fönstret och filosofera. Inte dumt!

Icegirl
0

Jag har 45 min i bil morgon och kväll och då hinner jag reflektera. Sätter mig annars i soffan och stickar om jag vill ha en lugn stund.

Anna82
0

Jag läser en bok som JAG tycker är intressant

läser ett härligt nytt magasin om kläder eller kändisar

jag tar en promenad i solen

jag stickar

jag går till min härliga frisör

jag flanerar runt på stan själv och provar kläder eller tittar på snygga inredningsprylar

ja…hm, det är exempel på vad jag gör när jag är själv och vill ha det gött!

goldcamilla
0

Nästan dagligen så unnar jag mig att sitta ner och göra mina smycken. Det är som meditation för mig att bara få sitta ner i lugn och ro efter jobbet. Ibland kan det bli flera timmar. Min kille och jag delar på alla sysslor och han vill gärna att jag skall koppla av efter jobbet så där går det bra.

Jag träffar också väninnor, går ut och fikar med dem eller så sitter vi bara hemma och pratar några timmar. Det är också avkoppling för mig.

PiteCarina
0

Förut unnade jag mig ingen egentid. Det fanns alltid viktigare saker att göra, för familjens och studierna/jobbets skull, men då gick jag ju i väggen rejält en gång och har varit nära att göra det igen. Då jag mådde som sämst så längtade jag efter att kunna koppla av med en kopp te och tittade avundsjukt på de som köpte krysstidningar.

Nu kopplar jag av med en tekopp någon gång per dag. Köpte krysstidningar under våren och sommaren som jag löste ute i loftgången. Nu när det blivit kallare så har jag börjat läsa romaner innan jag ska sova.

Det är jätteviktigt att få sin egentid! Man behöver inte vara effektiv jämt, som jag försökte vara tidigare. Man behöver ladda batterierna ibland, så att man sedan orkar med alla "måsten".

ariaam
0

Numera jobbar jag onsdag tordag och fredag, måndag o tisdag är jag ledig. På dom dagarna försöker jag hinna med det jag inte hinner annars. Som typ långpromenader med vovven, gå till badhuset. Kanske ska jag införa träningsdag då också, broderar, hänger vid datorn.Spelar spel på datorn. Målar fönster hemma, ska så småningom tapetsera om också och lägga nytt golv i hallen, ja det finns massor. Men jag kom då på att tänka på vart finns tiden som jag själv ska slösa på mej?? Jo badhuset och promenaderna med vovvenGlad

HerrKaos
0

Jag är med i en medeltidsförening så jag har mycket att göra på min "egentid"…smider, skjuter med långbåge, syr kläder, brygger mjöd mm.

Skrattande

parsley
0

Egentid = lästid och skrivtid. Skrivtid = sk flödeskrivning eller fritt skrivande utan krav

Lyssna på musik, tycker dock att jag får höra lite väl mycket på ungarnas musiksmak för att jag riktigt ska orka med att lyssna på det jag själv vill.

Sheena
0

Manikyrar mig själv.. sambon tycker jag är fanatisk med mina filar o nagellack.. hihi.. men lite meditativt är det att sitta o pilla med en stund. Åsså kan man ju inte rusa iväg o vara tvungen att göra något annat förrän lacket har torkat sen.. Tungan ute

Och pysslar med blommorna e lugnande oxå.. har noll koll på blomor egentligen men har en massa gröna växter som växer som ogräs o behöver planteras om osv.. Inspirerande att se nått som växer!!

isalu507
0

Tränar, det mår jag bra av. och försöker läsa, blir dock inte så mycket tid till det.

Försöker promenera en stund varje morgon, för att få en bra början av dagen.

andrea365
0

Är introvert så måste ta mig mkt egentid för att ladda batterierna eftersom jag har ett väldigt utåtriktat jobb…om man är extrovert kan man tydligen snarare bli rastlös av att vara själv för man får energi av att vara social då…men egentid behöver nog alla.

Jag lyssnar på musik, läser böcker, går på gymmet själv och styrketränar (inte så förtjust i gruppträning men gör det ibland), skriver, surfar på internet (så fort ngt intresserar mig så läser jag ALLT jag kommer över om det, därför jag började med LCHF och kan en massa om biokemi nu :) Slösurfa är inte min grej alls. Jag läser mkt om psykologi också. Det är egentid för mig och den tar jag flera kvällar i veckan när allt är gjort.

Sugiyama
0

Jag tränar och går promenader med mina hundar. Nästan hela min fritid går åt till det och det är det roligaste jag vet. Jag tycker det är viktigt att göra något som uppslukar en så att man glömmer tid och rum.

StefanBlixt
0

Jag har börjat ge mig själv mer tid. Jag har varit jättedålig på det förr. Nu kallar jag det för Stefantid - Min tid med mig själv.

Jag promenerar, fotograferar, läser, lyssnar på musik, spelar gitarr, sjunger, tar långa bad och bloggar. Det är en bra kombination mentala aktiviteter. Det rensar hjärnan alldeles utmärkt, i alla fall på mig.

All den tid min egentid tar i anspråk, den har jag lyckats hitta, därför att jag äntligen lärt mig ordet "nej". Jag försöker inte rädda och ta hand om HELA världen längre. Det är en fråga om prioriteringar.

/Stefan

För den outbildade är ett A bara tre pinnar.

Källa: Nalle Puh

Stefan Bloggar här på sajten

Stefan bloggar också här, på extern sajt

Miyu
0

Pysslar med naglarna, kryper upp i soffan och myser med en feel-good film, tar en promenad med mp3spelaren, mediterar på spikmattan,tecknar/målar.

missaz
0

Jag har aldrig egentid. Jo, egen tid hemma har jag de flesta vardagar, men iom att jag studerar är det min studietid när mannen jobbar och ungarna är på skola och dagis. Nån "lyxtid" finns i princip inte. Ser fram emot att med tiden ha möjlighet att kunna unna mig det.

marialan
0

Beror mycket på hur mycket tid jag får över. Har jag lite tid då och då så blir det "grooming". Lite fåfäng egenvård, boka tid för ansiktsbehandling osv.

Har jag mycket tid eller är lite sjuk så blir det tid till min stora hobby; bildredigering. Kan sitta hur många timmar som helst och jobba med foto/bilder.

Miyu
0

missaz: Är det så du vill leva verkligen? Du måste sätta dig själv först, åtminstone en tid om dan.

missaz
0

Miyu; nej, det är väl inte så jag vill ha det såklart. Men jag har en väldigt hektisk tid i mitt liv nu med 3 barn och universitetsstudier (tentaångest gör det svårt att slappna av, så den "egna tid" jag har blir det mest plugga eller ha ångest över att jag BORDE plugga). Min sambo jobbar lååånga dagar, vi har dessutom otroligt svårt att få barnvakt, vilket gör det ännu svårare.

Jag känner ju själv att jag antagligen skulle vara mindre stressad, vara en bättre mamma och sambo om jag hade lite "lyxtid" åtminstone en gång i månaden, men just nu är det inte speciellt genomförbart. Föresten; EN "lyx" har jag, om man nu kan kalla det lyx. Pga min reumatiska sjukdom som gör mig extremt trött ser jag till att få vila en liten stund på soffan varje dag. Det håller mig flytande. Glad

Roarkish
0

Golf.

sepersl
0

Jag har 2 barn (3,5 och 1år gamla). Mannen och jag har strikt uppdelning i veckorna så att båda får egentid. Tisdagarna är min egentids-dag. Jag har min ridträning på kvällen och mellan jobb och träningen gör jag vad jag vill, pillar navelludd =), går till frissan eller massör eller något annat trevligt. Denna dag är helt och hållet min och jag kör aldrig hem efter jobb den dagen utan gör något jag vill, sen ridträningen och sedan hem. Detta är min mentala uppladdning. På lunchen 2 ggr går jag på gymmet och detta blir oxå som egentid. Har svårt att komma iväg på kvällarna när barnen lagts sig så att göra det på lunchen blir perfekt!

Effie
0

Jag brukar gå på kurs; något praktiskt, som omväxling till jobbet. Genom åren har jag hunnit med en hel del: folkdräktssömnad (ja, den är handsydd, inte helt klar men användbar), korgmålning, gammaldans, mjuka dockor, kalligrafi, akvarellmålning, knyppling, klädsömnad, träslöjd, gitarrspelning, trädgård…ja, något har jag säkert glömt.

Och så går jag på yoga, och sjunger i kör. Och läser en del. Försöker odla blommor på balkongen, men det blåser för mycket. Promenerar när jag hinner.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Karen
0

Just Nu!! 

En halvtimme pa tidig morgon, da jag har ett alldeles tyst sovrum,en pint of coffee ,och tidning eller laptop till hands!!!far jag inte denna stund blir dagen liksom fel, kan inte rusa upp i dushen  med en gang.

Och pa tisdagkvallarna har jag Yoga i tva timmar, och det ar toppen.

Resten av tiden rusar livet fram, med man och barn,mat och tvatt, och sa jobb med trettio forstagluttare. Denna veckan ar jag halvt forlamad av trotthet, for de nya smattingarna har kommit,och hej och ha vad det gar!! Fast jag skrattar pa jobbet varje dag so that's ok!!!

eva-
0

vad kul att höra om olika intressen!

jag skulle oxå beskriva mig som introvert (andrea skrev ovan) för jag behöver mkt egentid. att t ex spendera en hel helg med en massa folk runt en 24/7 är jättekul men sen vill jag bara springa hem o stänga dörren om mig;)

att skvalpa omkring i ett badkar saknar jag jättemkt, hade det förr o det var ultimat egentid. vansinnigt avslappnande. ett ångande bad med ngn god olja, levande ljus, o soft musik… i'm in heaven;)

en god bok, eller en fin film gör gott. även träningen kan väl ses som egentid. speciellt yoga, jogg o promenader rensar skallen bra.

nr 1 på topplistan är tyvärr rätt säsongsbetonad - salta bad o lapa sol på varma klippor. då laddar jag batterierna som allra bäst.

nr 2 blir nog massage, helt ljuvligt att bli ompysslad.

det där med kallbadhus som aslaug nämnde - ngn som vet om det finns i Göteborg eller i närheten?

shopping är bara ngt jag tvingar mig till, blir apstressad o på dåligt humör av att ränna runt o knuffas med folk. en personlig shoppare hade varit drömmen;)

Ofelia
0

Vilket bra upplägg ni har! Så skulle man tänkt när barnen var mindre, vi försökte ibland men ofta så kom något(jobbet) ivägen…

Själv har jag det lyxigt värre nu när bara ett barn bor hemma och är så stort att hon klarar sig själv. Har hästar och trädgård och tillbringar mesta tiden med detta. Jobbar dessutom deltid och det är lyxigt värre. (Förr jobbade jag mer än heltid och haft flera barn så jag har inte ens dåligt samvete för att jag njuter idag!).

Det är härligt att vara ensam ibland och göra det man gillar.

Luccy
0

Egentid är ju jätteviktigt, jag unnar mig det så ofta det bara går. Minst en gång i veckan, den består ofta av handarbete med andra. Fotbad är mysigt o gör gott, eller att sitta o titta på vatten en stund.
Maken min får man tjata lite på så han gör något som är bra för honom. Så nu åker han faktiskt oftare o oftare o kikar på tex motorsport.

Skrattande

sepersl
0

Glömde upplysa om att onsdagar = sambo-dag. Dvs. när ungarna lagt ska vi ägna oss åt varandra. Laga middag ihop, spela spel, gå på bio eller något annat trevligt för att inte tappa bort varandra

kikki64
0

Jag införde en "egen kväll" redan för 20 år sedan och har fortsatt med den hela livet . "händer - tänder - Hår och tår" - då äter jag nåt gott, tar ett bad och tar hand om mej själv , filar naglar och fötter , klämmer in lite inpackning i håret och njuter - Det har funkat för mej i 20 år iaf

KiKKi

Anna-fd-137kg
0

Jag smyger oftast upp innan barnen vaknar och njuter av morgonkaffet i små små sippar, det är min vardagslyx.

Ibland läser jag skallertidningar, ungefär som meditation för man behöver inte ha hjärnan påkopplad alls ;-)

Jag går ut och ser, luktar och känner på naturen, den där härliga som man oftast bara stressar förbi på vägen till jobbet.

Jag spelar fartfyllda tv-spel, det finns ingen chans att tänka på allt det som måste göras då, kanonbra avkoppling eller kör ett pass yoga. Bubbelbad med en bra bok och ett svalt glas vin på kanten fungerar också men det är lättare att tankarna fladdrar iväg då.

Sandidra
0

Med många barn och djur och ett arbete utanför hemmet så är egentid när man får gå ensam på toa. Tyvärr så behöver man ju inte gå så ofta på toa med denna kostenCool

frukaos
0

Just nu i livet så har jag bara egentid efter några år med familjeliv. Det är väl både bra och dåligt men jag passar på att unna mig träning och motion i kombination med besök på stadens SPA-bad. Inte helt fel om jag ska vara ärlig.

Se'n har jag blivit engagerad i ett europeiskt lag för online-spel (jag vet att det låter nördigt men det är skitskoj :) ) så tiden räcker kanppt till för all egentid. Precis som Anna-fd-13 skriver så finns det ingen problem och måsten när man närmar sig en skarp kurva i 250 blås

Skrattande

frukaos
0

HerrKaos: Du glömde nämna att du också gillar att springa omkring i tajta byxor och vadmalsklänning…

Flört

HerrKaos
0

Yupp-"Riktiga män bär hosor"….

Flört

Jennix
0

Jag har ofta velat göra ALLT eller väldigt mycket, och då blivit frustrerad över att jag inte hunnit med allt på en gång.

Nu har jag lärt mig att prioritera och göra en sak i taget. Jag måste välja, och jag väljer det jag VILL göra just NU. Flört Därför blir det omväxling med hobbies, och det tror jag är bra för mig. Det är onödigt lidande att hela tiden längta efter att man ska göra något som man aldrig kommer att ha tid med, om man inte gör det NU.

Och så lär man sig tänka efter vad man HELST vill göra…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!