Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3181 ggr
Joula
0

att fördela sitt alkoholintag

Har en fundering ang alkohol- att det inte är särskilt LCHF-aktigt att dricka alkohol vet jag… Men om man nu ändå ska dricka vin en kväll är det då smartast att sprida ut intaget över så många timmar som möjligt? eller är det bättre att dricka allt på en gång?

Med det inte sagt att jag kommer att dricka mitt vin på något särskilt vis Glad Jag är mest nyfiken på om det spelar någon roll för fettförbränningen, inulinet och sånt. Kanske är det den totala mängden som spelar störrst roll?

Och visst är väl rött vin att föredra framför vitt? och öl är väl som "flytande bröd"?

Och en sista fråga, är det någon som vet hur mycket några glas vin sabbar effekterna av styrketräning som utförts samma dag?

Pasi
0

Kortfattat kan man säga att alkohol sönderdelas till ättiksyra, den enklaste fettsyran, i lever…som sedan kan förbrännas i cellernas mitokondrier på precis samma sätt som om du ätit fett.
Påverkar normalt alltså inte insulin, men kan ge lågt blodsocker och "sug" vid kraftigare intag pga att för mycket alkohol kan störa leverns jobb med att hålla blodsockret på bra nivå.

Vissa anser att de får problem med viktnedgång om de dricker, medans andra inte påverkas på den fronten.

Totala intaget har nog större betydelse än exakt fördelning.

Zepp
0

Jag tror det är bäst att dricka en lagom mängd vid rätt tillfälle.. för att uppnå syftet och för att minimera skadeverkningar.. fast det där visste du redan och det gäller alla även de som inte äter LCHF!

Spelar mindre roll vilken färg det är.. det viktiga är kolhydramängden.. vissa fördrar ett torrt vitt vin, andra ett fylligt rött!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Conquest
0

Enda nackdelen med LCHF är om man äter jättefet mat lägger fettet lock på och alkoholen tas inte upp av kroppen lika snabbt som före. Därför är det större risk att den är kvar dagen efter, att tänka på för bilister. Personligen märks några glas rödvin inte på vågen, öl däremot gör det.

cream
0

#3: resonemang?

Jag blir svinfull direkt på så lite som ett-två små glas vin. Nyktrar även till relativt snabbt.

Tidigare kunde jag sätta i mig ett 20-tal halvliters öl på en kväll.

Floydian
0

Enligt Skaldeman ska man dricka vinet efter maten, inte till den. Kolhydraterna efter den andra maten, inte till och definitivt inte före! Glad

Pasi
0

#5 Beror på hur man ser det.
Dricker jag efter maten så går det långsammare ut i kroppen och jag måste dricka mer för att få önskad effekt. "Mer" är inte bra!Flört
Så jag får väl säga - Enligt Pasi så skall dricka det på tom mage för att få i sig så lite av giftet som möjligt!Tungan ute

parsley
0

Ska man inte grunda med vispgrädde? Gammal huskur. Visst blir man fullare på fastande mage än om man ätit innan?

Utan att vara speciellt beräknande så tror jag totalmängden har större betydelse än fördelningen.