C-uppsats - LCHF?
Behöver lite tips och råd.
Jag går Rehabiliteringsvetenskapliga programmet och läser nu min näst sista termin, till våren är det alltså dags för C-uppsats. Jag har länge tänkt i banan att göra min uppsats runt LCHF och rehabilitering, men känner nu mer och mer panik över upplägget.
Rehabilitering i programmet är ett ganska brett begrepp som handlar både om preventivt arbete mot ohälsa och skador samt hjälp när man redan blivit sjuk/skadad. Hur kan jag lägga upp kostfrågan mot rehabilitering på ett bra sätt?
Det första jag tänkte var intervjuer med människor som blivit bättre av kosten på något sätt, den andra tanken var genomgång av studier, den tredje var en kombination av de båda…. Nu känner jag att jag kanske tar mig vatten över huvudet att välja detta ämne! Jag vill ju inte att min uppsats ska framstå som vinklad; en c-uppsats SKA ju inte vara det! Jag vill heller inte ta mig vatten över huvudet bara för att fastna och upptäcka att det ämne jag valt är för svårt att relatera på ett tydligt sätt mot mitt ämne; rehabilitering.
Hjälp mig ni kunniga och kloka! Är detta ett lämpligt, någorlunda "lätt" ämne eller inte…? Och hur lägger jag upp det på bästa sätt om det nu blir LCHF i min uppsats???
Kan tillägga att nästan alla på programmet har valt att jobba 2 och 2, inte jag eftersom jag varit så säker på att jag vill jobba med detta ämne. Vill alltså inte ta mig vatten över huvudet med uppsatsen, 3-barns mamma med kroniskt arbetande sambo som jag är!
Jag tycker det låter spännande. I flikarna "Vi som har…" kan du väl hitta otaliga personer som haft olika symptom men blivit bra.
En intressant grupp tycker jag är de som blivit friska från ätstörningar.
Du skall nog försöka begränsa dig till något/några symptom.
#2 Japp, begränsning är viktigt. Spännande känns det, jag vill ju verkligen detta! Jag vill bara inte ta mig vatten över huvudet, därför är det skönt att ha KIF med så många vänliga, pålästa, kloka eller bara allmänt intresserade (och ibland allt detta på samma gång!) att fråga om råd!

Jag har visserligen alldrig skrivit någon c-uppsatts.. dock har jag gjort ett examensarbete.. och valde något som jag verkligen var inntresserad utav!
Nu så här efteråt ser jag att man borde ha gjort lite andra val för ett bättre resultat.. de som gjorde bäste exjobben var de som redan hade allt klart för sig redan från början.. men vi fick börja från skratch med en massa ja nästan grundforskning.. tiden bara rann iväg o arbetsbördan blev enorm.. man skall inte vara allt för mycket nyskapande!
Om det skall handla om LCHF eller liknande borde du begränsa det starkt till att handla om diabetes o inget annat.. där vet vi att det finns en massa både från förr och mycket nytt!
Kanske tillomed bara om typ2!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Hmm… kanske har du rätt! Jag vill ju som sagt inte arbeta ihjäl mig, men samtidigt hade jag ju en tanke om det fina med LCHF även för de som inte har diabetes! Men… det är ju diabetes det har forskats ordentligt på vad gäller denna kost. Så är det ju. Och en c-uppsats måste ju vara vetenskaplig så det bara sjunger om det!

Du har ju hela historien före insulinet och nuvarande pågående forskning att gräva ur!
Sen kan man väl alltid på slutet komma med något om att för att inte bli diabetiker typ2.. om man har de generna, så kan man hålla ner glukosnivåerna redan innan.. eller??
Läs en del vetenskapliga studier/artiklar för att lära dig hur dem ska byggas upp och hur man presenterar sitt ämne om du nu inte redan vet det. T.ex. hur en "summary/abstract" byggs upp av question, background, observation och significance. Finns en del lathundar. t ex den jag bifogar (enda jag hitta för tillfället, e så där..):
Om du gör så kommer inte hela arbetet flyta runt i en massa info om allt möjligt utan ha ett specifikt mål. Följ en hypotes! Alltså du kanske inte kan ta upp allt som har med LCHF att göra utan specifiera dig lite mer på något ämne. Det du vill få fram - hur bättre folk mår, blodvärden, diabetiker - insulin liknande. Om du nu går rehab. vet. pr. kanske arbetet ska handla om personer som kompletterat sin rehab med LCHF eller hur det kan vara ett alternativ kanske?
Däremot kan man skriva en del fakta i introduktionsdelen om vad det innebär och hur metoden fungerar. När man redan presenterat vad man fått fram, kan man i diskussionsdelen utan att vinkla något, dra en del egna slutsatser. Men kom ihåg att kroppen är extremt komplex och att reduktionera ner den och dra hastiga slutsatser, gör att man lätt tar sig vatten över huvudet (som du inte ville). T ex "Många LCHFare upplever att dom fått bättre hy - förmodligen för dom får i sig mer zink från kött". Lite väl snabb slutsats. Kanske är det för dom äter mer D-vitamin och bekämpar infektioner på det sättet, eller för dom äter mindre kolhydrater, eller äter mindre omega 6 oljor. Man bör akta sig lite här såvida man inte har vetenskapliga studier att backa upp med.
Jag tycker även du ska akta dig för att gå på för hårt i diskussionsdelen, dvs den del som är öppen för egna slutsatser. Att redan innan ha en förutfattad mening om ämnet kan bli vinklande. Låt läsaren/åhöraren/du själv få bilda en egen uppfattning.
Lycka till! 
Diabetiker - jättebra! Att jag fortsatte att söka och söka om min hypoglykemi (och på så sätt hittade LCHF) berodde på att jag var säker på att det skulle landa i diabetes förr eller senare.
När insulinet uppfanns sågs det som räddningen för alla diabetiker.Men kanske var så att det för vissa betydde undergången…
Och alla som träffat en dietist har väl hört denne säga att alla borde äta som diabetiker!
Om du nu skriver om diabetes2 så finns det väl inget som hindrar dig att som avslutning, inledning eller mitt i snudda vid andra hälsofördelar bland alla vittnesbörd som finns här på sajten.
Ja, du kommer få massor med pepp här på sidan. Om du vill kan du göra en egen tråd om din uppsats där du kan återkomma om frågor om fakta, formuleringar, tvivel mm mm. Utnyttja oss allt du kan! Du får säkert lov att citera från olika användare om du behöver.
Vi kommer att bli nästan lika stolta som du när uppsatsen är klar!
#8 Härligt svar!
Jag blir riktigt peppad av att läsa det du skriver!
Lycka till
#10 Tack! 

Så här efteråt har jag kommit på hur man gör.. egentligen.. man börjar med slutet så att säga.. iallafall sätter man upp ett hypotetiskt slut.. sen börjar man samla fakta för att styrka detta!
Kan hända att slutsatserna förändras något under arbetets gång men för man skall bara skriva sånt som verkligen går att säga!
Tex att säga "alla blir friska av LCHF" går inte.. däremot, "många med anlag för diabetes kan bli friskare med LCHF" går att säga!
Ytterligare en begränsning man kan göra att det bara skall handla om folk som är allätare.. så slipper man etiska o religiösa utvikningar.. begränsningsdeklarationen är jätteviktig!!
#12 Du har rätt; begränsning är viktigt. Annars blir det bara flummigt och för lite information på varje påstående! Jag ska börja med en hypotes såklart för att sedan ta fram information och se om den stämmer.

Ett ämne som ligger en varmt om hjärtat gör det väl inte svårare i alla fall. Ska bli spännande att följa om du gör det. Som sagt får du säkert massor av hjälp här!
*håller tummarna*
#14 Så sant. Det svåra blir väl kanske att hålla sig neutral!
Tack för tummarna!

Jag kan relatera till viss del eftersom jag håller på med en stor uppsats (större än C). Jag har valt att INTE skriva om något som jag brinner alltför starkt för - men givetvis något jag är intresserad av ändå. Detta just för att det är svårt att hålla sig objektiv och begränsa sig när man känner att man har väldigt mycket att säga.
Är det en uppsats där man ska göra en undersökning, eller räcker det med en litteraturstudie? Oavsett vilket, tänk på att begränsa dig till en riktigt snäv frågeställning. Jag tycker själv begränsningen har varit ett av de tråkigaste inslagen - jag kom på så himla många frågor jag ville inkludera i enkäter och grupper jag ville jämföra, och alla de trådarna hade säkert varit jätteintressanta, men jag fick påminna mig själv gång på gång att det är ingen doktorsavhandling jag håller på med! (Än…). Det är "bara" en enterminsuppsats (20p i gamla systemet). Min frågeställning känns väl tämligen futtig - huruvida en viss erfarenhet påverkar utfallet på ett specifikt frågeformulär - men jag är rätt tacksam för det nu när jag sitter och ska räkna på eländet!
Kanske har du hjälp av den här texten; Vetenskapligt skrivande.
#16 Ja, det är ju till stor del detta med att jag är lite rädd för att ta upp ett ämne som jag brinner för med allt vad det innebär som gör det svårt. Begränsningar… objektivitet… inte vinkla…. Det är svårt! Men jag TROR jag kommer att försöka!
Tack för länken, den kommer nog till användning! 

Förslag på ämne.. om du forfarande vill skriva om detta?
"Är kolhydratreduktion en framkomlig väg för rehabilitering av vanliga typ2-diabetikern?"
#18 Bra förslag! Det tål absolut att tänkas på! Tack!