Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4981 ggr
JAUS
0

Mjöd

Hittade för ett tag sen (innan jag började med LCHF)  en sida med recept på mjöd. Det finns även ett diskussionsforum om mjödbryggning där.

Om man brygger det rätt borde ju sockerhalten bli minimal. Har var nyfiken på att smaka äkta mjöd, men eftersom jag egentligen inte dricker alkohol så har det inte blivit av. Om man dricker mjöd så får man ju i sig endast de bra sakerna från honungen och inte sockret som ju har jäst till alkohol.

DesK
0

Intressant ja, men mjöd smakar mer sött än till exempel öl och torrt vin. I alla fall den mjöd sambon och jag har smakat på.

/Désirée

JAUS
0

Ja, men det beror väl på om man jäser bort allt socker eller inte?

DesK
0

Vet faktiskt inte, det var väldigt längesedan vi smakade mjöd, men vill minnas att jag även har läst att mjöd alltid är rätt söt. I sådana fall betyder det väl att sockret aldrig är helt bortjäst? Eller möjligen att man har tillsatt socker eller honung när jäsningen är avslutad.

/Désirée

HerrKaos
0

Mjödbryggare här,,de mjöder jag gjort har varit torra. Jag vill ha matmjöd och inte pratmjöd. Bra sida för mjödbryggare den som länkades till…är aktiv där sedan ett par år tillbaka.

Herr Kaos a k a Smedhalvan

JAUS
0

#4 Det var samma länk som jag postade ovan. Flört

storost
0

Hihihi…. det är roligt. Vi hade mycket vinbar i år och funderat att tillverka vin med. Och igår har jag blivit nyfiken att göra också mjöd.

Bra sajt. Den här sajten har jag hittat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sindri
0

Mina äldsta söner gör mjöd och himmel vad gott det är. Den kan bli mer eller mindre söt lite beroende på, men visst är det sötare än öl.

I helgen skall vi börja (med deras hjälp såklart) göra vin på egna druvor. Där tillsätter man också socker, det skall bli dessertvin är det tänkt.

DesK
0

#7 Å vad spännande! Glad Vill du dela med idg av receptet och hur ni gör?

Kanske lite OT men är i alla fall intresserad  Glad

/Désirée

Sindri
0

Återkommer med rapport - det är sönerna som sitter inne med kunskapen och maken som är entusiastisk, själv är jag tveksam till att göra vin på bordsdruvor. Men vi får väl se…