Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5008 ggr
Andina
0

Hundsockor - helt OffTopic!

Det är helt Off LCHF-Topic, totalt. Men jag måste få berätta… Mina rötter finns åt Öster från oss sett - i diverse delar av världen. Jag fick idag, helt oväntat, ett postpaket från ett antal av mina kusiner. I paketet låg bl a ett par, till synes, trista sockor som säkert kan göra den kommande vintern behagligare.

Det som jag tycker är roligt med dessa sockor är att de är tillverkade av 2/3 lammull och 1/3 hundhår!
Jag har levt med djur hela mitt liv (en av anledningarna till min vegetariska kosthållning) och ofta funderat på att ta tillvara på allt katt- och hundhår - men förstås aldrig gjort handling av tanken. Så det var riktigt kul att få ett par sockor som delvis består av voffvoff-päls!

Ba' va' tvungen och få berätta… :) Voff!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Bibban
0

Lyckans ost! Du kommer aldrig mer att frysa om fötterna. Dessutom är de vattenavstötande. Min farmor stickade sockor och vantar av hundhår och även om jag tyckte att det lät ganska osmakligt så var de varma och goa. Nu skulle jag nästan ge min högra för att få tag i ett par såna vantar!

chapp
0

Blir nyfiken! Vilken hundras har fått bidra till stickningen? Tänk om jag skulle sticka chapp-strumpor!

Andina
0

Bibban - Din farmor var smart hon! Synd att du inte har några vantar kvar från din farmor.
Jag visste inte att de blir vattenavstötande också - men tänker man efter så är ju det ganska logiskt… hundar skakar ju bara av sig 'blötan' o vips är de i princip torra igen.

Chapp - Jag vet, tyvärr, inte vilken hundras som fått sätta pälsen till, till dessa sockor. Kanske är det en blandras…
Ja, sätt igång att samla ihop lite päls till garn och sticka Chapp-strumpor o -vantar! Glöm inte att visa upp din alster här sedan också. För vi vill se slutresultatet!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

irode
0

Så häftigt!

Du får lägge upp foton på Textilhantverk.ifokus.se - här finns många som intresserar sig för sådant!

:-) Inge

flikkan77
0

Skulle också vilja göra hundgarn och sticka vantar men har helt fel hund till det just nu. En Saluki har liksom inte tillräckligt mycket päls…

"You just have to belive…"

Inkanyezi
0

Keeshond har väldigt fin ull, och man kan få ull från Samojed, Lapphund, Chow, OES, Newfoundland och flera andra raser. Många som stickar med hundhår använder bara urkammad ull från vårkamningen, samma som fåglarna brukar bygga bo av. Då fälls underullen, som filtar ihop sig bättre än täckhåren.

Andina
0

Inge - det vågar jag nog inte… jag har ju inte stickat dem själv… Och vilka vackra alster folk har gjort - härligt att surfa runt där för att se på konstverken! Jag blir så sugen på att börja sticka igen (är inte särskilt bra på det bara…)

Bibban - det finns tydligen hundgarn att få tag i - och även vantar av hundgarn. Hittade bl a denna sajt, där man kan få beställa stickade vantar o d, när jag googlade lite på hundgarn. Kvinnan använder sig även av kaningarn, kattgarn m m.
Husdjursspinneriet

Min katt är nog tacksam för att han inte är långhårig - det krävs tydligen att håren är minst 5 cm långa.
Flikkan77 - din saluki har ju säkert perfekt päls vid öronen och svansen för hundhårs-spinneri! Titta runt lite kanske hittar du tillräckligt med hår för en tummetott i alla fall?

Spännande! Nu har jag lärt mig något nytt igen!

flikkan77
0

Andina: Möjligen kan håret vid öronen passa men hennes svans är lite väl tunn. Sen är hon 11 år så jag tror inte jag hinner få ihop päls till ett par vantar innan hon dör. Flört

Får se vad nästan hund blir förnått…

chapp
0

Chapp faller för 5 cm-s regeln… Lite för korthårig. Ännu en gång är det bevisat: på nätet finns ALLT, även kvinnor som spinner garner av husdjur på beställning.

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just keeshonden har en alldeles, alldeles fantastisk päls, det tycker keeshondens matte. Flört Hon fäller stora tussar två gånger om året, så det är bara att plocka. Keesen har ljus underull och svarta täckhår.

flikkan77
0

Gah! En sak till att tänka på när jag ska köpa hund till våren eller sommaren. Lagom lång päls. Glad

MaMaMade
0

Vad kul! Vet en kvinna som stickat en tröja av sin tervuerens hår. Har sparat några kassar från vår tervuerens o sparar för fullt av vår eurasier fn.

#6 Fö är eurasier en blandning av samojed, keeshond och chowchow…så det borde bli bra. (Se bild på min sida.) Nu måste jag bara lära mig att spinna eländet! ObestämdTungan ute

Jennix
0

Hmmm, kan tänka mig att en Kerry Blue Terrier vore bra för att använda päls… Jag har sett två erfarna textil-experter tittat lystet på min hund och undrat hur dom skulle kunna locka honom med sig. Flört

Hans päls ser ju lite ut som sån där Russian eller vad det heter. Min mamma har en sån mössa! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!