Nyårsmat
Nu har jag total idétorka…vad ska vi äta på nyårsafton??
Vi ska ha gäster så det vore ju bra om det gick att kombinera för oss alla….:)
Vad ska ni äta?
Ps.Jag började med mera strikt kost igår efter julen utsvävningar och har minskat -1,1 kg…visserligen mycket vatten men ändå…man blir så glad!!!Ds.

Vi ska ha gäster på nyårsafton ja ska då bjuda på.
Förätt. Plättar gjorda på ägg o grädde,garnerade med löjrom cremfraice o finhackad rödlök.
Varmrätt. Oxfile med hemlagad beasås, sallad, vet inte riktigt vad ja blandar i, med dressing på majonäs o parmesanost, klyftpotatis till dom som vill.
Efterrätt. Någon pannacotta ev vanilj eller choklad.
Ps:ja hitta något som heter Tiramisu som låter gott, det är ägg mascraponeo mörkchoklad i så det ska nog alla kunna äta det ska vara socker oxå men det går nog att utesluta tror ja, det är varvat i ett glas ser fint o gott ut, det kan bli detta i stället för pannacottan .

Mums….det lätt ju gott!!
Speciellt förätten…:)
Jag tror jag snor receptet till förrätten, vi blir minst 3 som äter LCHF och andra kan ju äta det också. Låter kanongott.
Det låter urlyxigt och gott med den förrätten, även jag blir sugen att testa, även om vi inte tror vi skall ha några gäster.
Numer pensionär i Nynäshamn

Hejsan!
Din förrätt okyhn:
Hur mycket grädde och ägg du har till din sats med plättar?
Tack i förväg.

Vet inte men skulle tro att det är ca 1 dl grädde till varje ägg.

Okej….Nu är menyn spikad.
Förätt: Rökt laxskiva,avokado,skagenröra,dillkvist och citronskiva(ev.äggsklyftor).
Varmrätt: Helsktekt fläskfilé,Gorgonzolasås,gratäng med broccoli,paprika,blomkål,gullök och lite vitlök.
Efterrätt:Chokladmousse,hallon och vispad grädde.

Nu har ja prov stekt plättar 0,5 dl grädde till ett litet ägg var lagom.

Plättlaggen kom till heders igen, alltså! Låter jättegott med det till förrätt, jag får testa det oxå. Vi ska äta hummer till förrätt, oxfile till huvudrätt ocå grädde med hallon till efterrätt, glass till de icke troende..*S*