Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4881 ggr
mumin61
0

Lakritste

Idag när jag handlade hittade jag ett te med lakritssmak på ICA. Det är ett ekologiskt örtte med pepparmynta o lakritsrot (Friggs). Det var mycket gott, men vad det smakade sött!!!

Det innehåller Lindblommor 41%, pepparmynta 28%, Lakritsrot 25%, eukalyptus 5%, naturlig arom (pepparmynta).

Är det lakritsroten som gör att det smakar så sött? Tror ni att det här kan dra igång ett sötsug om man dricker det. Läste nånstans att det räcker med att något smakar sött för att höja insulinet i blodet, kan det bli så med detta te? Tror ni det kan innehålla kolhydrater?

Jag vet inte om jag vågar dricka av det, så jag skulle bli glad om nån kom med kloka råd.

[akaron]
0

Vet inte om det är samma te, men jag fick smaka ett lakritste av en kollegia på jobbet. Tycket det smakade honung och hittade även honung i innehållsförteckningen.

mumin61
0

Det står bara det jag räknat upp i innehållsförteckningen. Om det innehöll honung el nåt sötningsmedel borde det väl stå där tycker jag. Eller är det tillåtet att låta bli att skriva med allt som finns i?

[Pennylane1]
0

lindblommorna kanske har nektar i sig?

piri-piri
0

Lakrits är sött och för mig fungerar det att ta en kopp lakritste när jag är sugen på något sött. Det finns te med enbart lakrits som endel faktiskt tycker är sliskigt sött. En kopp av det och man vill inte ha något annat.

kaisakavat
0

Ja, lakritsrot har en aning sötma i sig självt.. Jag har tidigare köpt Yogi the på Hälsokost, där finns lakrits med svartpeppar.. Jättegott! Struntar i att det är en aaaaaning söt smak - det är ju mest vatten.

Fast jag har inte köpt det på ett tag.. är kaffe-oman och det där teet är rätt dyrt…

MissMullig
0

Lakrits the är så gott då söt suget slår till.

Funderar på om man kan göra glass på det?

mumin61
0

Ja, gott som attan är det. Jag var mest orolig för att det är så sött, om det innehåller kolhydrater eller kör igång insulinet. Jag dricker väl upp det jag köpt så får jag se hur det verkar. Tack för alla svar.

MissMullig

Jag blev lite nyfiken, hur hade du tänkt göra glass på te?

[Pennylane1]
0

sorbet snarare kanske?

eva-
0

Jag har oxå det där lakritsteet från Friggs hemma:) jo, det är väldigt sött, men det är från lakritsen. ännu godare med en klutt kokosfett i (med smak o doft). ngt av en efterrätt faktiskt, men jag upplever inte att det skulle trigga ngt sötsug.

JAUS
0

Lakritste med grädde är riktigt gott. Tungan ute

MissMullig
0

Pennylane

Sorbe :Det var en idee med. Glass skall jag fundera på hur man får till det Obestämd

Har tyvärr inte plats i frysen just nu