Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4409 ggr
AnnaB72
0

vin

Mitt LCHF:ande har äntligen börjat ge resultat…minus 10 kg sedan i februari. Och då har jag ändå inte levt så där jättestrikt; särskilt under sommaren blev det en hel del vin till grillköttet och de underbara, feta såserna (äntligen behöver jag inte tänka på att bara äta lite av dem, utan i stället kan jag hoppa över pommes frites/pinnes och i stället äta mer sås). Men jag brukar citera Sten Sture: det får inte vara så strikt att det blir tråkigt…!

En sak jag undrar över är dock vin - Kostdoktorn rekommenderar rött vin eller torrt vitt vin för dem som tänker på kolhydraterna, men jag undrar hur man vet om ett vitt vin är torrt? Räcker det att titta på symbolerna på hyllan på systemet; om "sockerdelen" är väldigt liten är vinet torrt? Såvitt jag förstått det är ett Chardonnay-vin bättre än ett sött Moselvin ur kolhydratsynpunkt? Eller finns det några enkla tips för att avgöra om ett vitt vin är torrt, halvtorrt eller sött?

Wtn3
0

Den bästa indikationen är smaken ;o) Men om man ska veta innan man köper så kan man kolla upp vinerna på nätet, så lite sötma som möjligt är en bra indikation, på nätet står även sockerhalt angiven på många märken. Personligen är jag rätt förtjust i California Red, ett billighetsmärke som innehåller 3 gram socker per liter dvs 0.3 gram per 100g, men jag skulle inte känna skillnad på ett tusenkronorsvin och ett 50-kronors så det passar kanske inte de med högre krav, haha.

HerrKaos
0
almera
0

castillo de anna är den som är minst socker i enligt våra dagstidning där en test gjordes, men det kanske finns flera,man kan kolla på systembolagets hemsida

dufva
0

I en del billigare lådviner blandar man ibland i socker för att runda av smaken.

Mauro Primitivo var sämst i test.

Conquest
0

Allt rött vin räknas som torr vin enligt Kostdoktorn. Det är mera kolhydrateffekt av en lättöl som i 3 liter rödvin. Skål!

annica80
0

finns väl indikationer på hyllkanten?

en lustig sak som jag märkt med LCHF är att jag är tvungen att blanda ut mitt vin annars blir ja plakatfull på två glas! så mig är det billigt att bjuda på krogen=)

[Pennylane1]
0

konstigt att rött alltid framhålls som det bästa LCHF-alternativet när vita viner kan vara ännu torrare, och de har lägre kh-halt enligt t.ex. fineli. I den där Oeschelgradslistan framgår det ju också att vita kan ha mycket lägre grad, ( - 4 jmf med rött -2) även om jag inte riktigt förstod det där.

edit: det var fel det var inte fineli utan i listorna på minmat

Karen
0

Skäms hande mig igarkvall och har sitter jag och mar inte speciellt great…nevermind nu vet jag det.