Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: om-sajten
Läst 5184 ggr
LatMask
0

Vilka frågor nappar du på?

…och vilka frågor backar du inför?

Visst är det så att du som är aktiv här på Kif, liksom jag, väljer ganska noga vilka frågor du väljer att svara på - eller inte. Nu när vi är så många aktiva på Kif finns det ju alltid någon som svarar på frågan, det ska vara en väldigt udda/smal fråga för att den inte ska besvaras.

Jag kan bara se till mig själv: Jag svarar rätt ofta, när frågaren har problem med ätstörningar. Ganska besynnerligt, då jag själv inte har några erfarenheter åt det hållet. Men det finns ju en del fantastiska berättelser om övervunna ätstörningsproblem här - det är i de trådarna jag går in och gråter av lycka…

Rena tramstrådar är jag också svag för…

Frågor som rör t ex hur ämnesomsättningen fungerar aktar jag mig noga för, det finns kunniga personer som klarar av sånt.

Frågor från personer som helt har hängt upp sig på kaloritänkande undviker jag också, det verkar vara svårt att omvända dem.

Berätta, hur resonerar du?

Wtn3
0

Jag svarar på det jag kan, t ex generella tips baserat på erfarenheter jag och andra jag läst om har, jag låter bli att svara på det jag inte har en susning om, typ vad som händer i kroppen i kemi- och biologitermer eller om sjukdomar.

LatMask
0

Tack Wtn3 för ditt svar!

Det här verkar inte vara en fråga som folk nappar på…

Tisdag
0

#2 lol Glad

maxiq
0

Jag hugger på det mesta och gör en del seriösa trådar lite tramsiga *förlåt* De jag låter bli att peta i är de som kräver faktiska kunskaper låter jag bli eftersom jag inte har någon utbildning i "kroppsämnet" Behövs det en åsikt i något ämne däremot så har jag en och annan till övers! :-P

Jennix
0

Jag tycker det beror på om någon svarat på frågan med ett svar som jag gillar eller inte. Flört

Vi är så många med olika åsikter och erfarenheter, så risken finns alltid att frågaren får ett "fel" svar och tror att det är sanningen. Då vill jag gärna påpeka att andra har en annan åsikt, för hur ska man kunna göra ett val om man inte har fler alternativ?

Jag har ingen vetenskaplig bakgrund men genom att ha jobbat med detta ideellt så har jag konstaterat vissa saker i praktiken. Varför t.ex. så många har problem med mjölkprodukter vet jag inte, men jag har sett tydliga mönster på det.

Jag svarar utifrån både mina egna erfarenheter och utifrån det jag vet om andras erfarenheter. Antar att de flesta utan utbildning gör detsamma, eftersom många av oss varit här i flera år och hört så otroligt många historier.

Som Medarbetare har man också ett ansvar att folks frågor ska synas, så ibland kan man bara svara nåt litet för att tråden ska ses bättre.

Visst finns det trådar man inte orkar svara på. Vissa frågor har ju ställts tusen gånger om och efter flera år orkar man inte alltid ta hand om alla. Som tur är är ju sajten sådan att alla medlemmar får säga sitt, inte bara de som är självutnämnda experter. Oskyldig

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nobban7
0

Undviker frågor som kräver kunskap men kommer gärna med glada tillrop, speciellt till nya medlemmar. Dessutom har jag gärna åsikter i recepttrådarna.

Mervi
0

Vi är så många medlemmar nu att man hinner tyvärr inte se alla frågor. Jag svarar på dem som jag kan ge ett vettigt svar. Säger som Jennix, svåra frågor som kräver specialkunskaper ger jag mig inte i utan tar dem som man har egen erfarenhet av.

Jag hoppar också över de frågorna som är återkommande och har blötts i flera gånger.

Tilda-T
0

Jag hugger gärna på trådar där det handlar om diabetes eller maten i skolan/förskolan + att tramsa är också kul!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mojjan73
0

Jag svarar om jag känner att jag har något att tillföra, något jag verkligen kan svaret på eller som jag brinner för. Jag svarar inte om jag känner att jag inte kan svaret eller tror att någon annan har ett bättre svar än vad jag har.

Effie
0

Jag svarar på de frågor jag känner för, och det är svårt att förklara. Hittar jag någon obesvarad fråga långt ner, kan jag svara så gott jag kan, mest för att putta upp frågan. Tramsfrågor, om jag kommer på något svar. Riktigt avancerade frågor om sjukdomar eller kroppens funktioner lämnar jag gladeligen åt experter. Beroendefrågor överlåter jag åt andra; det kan jag inget om. Diabetes kan jag heller inget om, avstår. Psykologiska vinklingar kan jag försöka med ibland; egna teorier och erfarenheter, som teorier och förslag. Om någon har svarat på en fråga, och jag har en annan vinkling på problemet, brukar jag svara. Om jag tycker att allting redan är sagt, så avstår jag. Jag är usel på "välkommen", "styrkekramar" och liknande, även om jag tänker det när jag läser.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

marialan
0

Jag tycker att det egentligen skapas för många trådar. Samtidigt har vi en ganska tillåtande och trevlig atmosfär här och många regler kan ta bort lite av stämningen.

Men om en tråd skapas av en nytillkommen och vi nyligen diskuterat frågan hänvisar jag eller svarar gärna. Tycker att det är pedagogiskt rätt att hänvisa var man kan leta och söka, även om sökfunktionen här är under all kritik.

En del följer minsta motståndets lag lite väl ofta och då brukar jag inte svara.

I ämnen så gillar jag matlagning (som jag tror är min styrka) och någon enstaka bus/humortrådSkrattande

Maia
0

Jag svarar gärna på trådar som handlar om viktnedgång och utebliven viktnedgång. Att gå ner i vikt är en så individuell sak att vi måste förstå att vi bara med väldigt stor flax kan kopiera någon annans sätt att lyckas. Vi behöver lära känna oss själva och hur vi svarar på olika typer av mat och situationer.

När någon skrivit ett desperat första inlägg och sedan kommit igång med sin viktminskning efter hjälp i tråden från medlemmarna här på forumet, ja, då blir man ju bara så glad.

Men sedan dyker jag gärna ner i alla möjliga andra trådar också.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Adur
0

Det varierar med dagsformen. Som många andra avstår jag gärna från att diskutera sockermolekyler, fettsyror och insulinproduktion eftersom det är aningen för avancerat. Men jag läser gärna sådana trådar och försöker snappa upp ett och annat. Kunskap är ju som bekant lätt att bära.

När det gäller ätstörningar och liknande är jag inte det minsta insatt. Då nöjer jag mig med ett "välkommen hit" i bästa fall.

Vardagsfrågor är roliga. I stil med "Hur gör ni på fester?" "Vad säger era svärmödrar?" eller "Får dina barn äta bröd?" Sådant som handlar om LCHF i svenssonlivet. Enkäter svarar jag också gärna på, nästan oavsett vad de handlar om..!

Och det här var också helt klart en spännande fråga. Glad

LatMask
0

Glömde nämna en sak… Jag ger väldigt gärna boktips! Jag läser mycket, och trillar ofta över böcker som jag tror på ett eller annat sätt kan intressera andra Kifare.

LatMask
0

Måste också erkänna en sak till: Skriver någon väldigt dålig svenska - eller rättare sagt SMS-svenska - håller jag mig också undan, oftast för att jag helt enkelt inte begriper vad personen skriver…Skäms

Tisdag
0

#15 Asså ja me, liksom orka med sånt. Flört

magma
0

Försöker svara på sådant jag har personlig erfarenhet av- sådant som engagerar är också när det handlar om beroendeproblematik, barn och ungdomar samt att försöka hitta orsaker till utebliven viktminskning.

Försöker också i mån av tid titta lite extra efter startinlägg som inte fått några svar alls, det både ser tråkigt ut med 0 svar och är tråkigt för den som skrivit inlägget.

Men överlag måste jag ge alla våra medlemmar ett plus i kanten, ni/vi är verkligen duktiga på att ta hand om både nya och gamla medlemmar! Det är sällan det finns trådar utan svar alls, och tonen överlag är positiv och välkomnande. Det är verkligen bra jobbat!!

spadermadam
0

Jag har svårt att svara eller ens läsa, när det blir för många särskrivningar.

Aliki
0

Läser alla inlägg som kan intressera mig och lära mig något. Skriver själv mest i trådar som "vardagproblem-och recept-trådar"där jag har något självupplevt att tillföra.

Ibland kan jag skiva något i en tråd utan svar, där jag inte själv har någon erfarenhet, just för att putta upp den så experterna hittar den.

Älskar att läsa framgångshistorier!!!!!…..fast jag är ganska dålig på att skriva "grattis!!!" i alla dessa….Skäms

kaisakavat
0

Jag försöker svara på trådar som "inte än har fått svar".. och såna där man ber om hjälp. Till exempel nybörjarfrågor om maten, om bevär med omställningen..

Försöker att vara uppmuntrande om nån är bekymrad/deppad.. Vill ju att alla ska få vara glada..

Ibland kan jag inte svaret på frågorna, men kanske kan tipsa om andra trådar/diskussioner där info finns.

Och - ibland skriver jag fånigheter.. Skäms ..när jag är på sånt humör..

Sen kastar jag ju mig över trådar med intressanta invecklade diskussioner, även om jag inte fattar just nåt, eller skriver nåt själv.. men det är intressant och kanske men lär sig nåt…

LatMask
0

Det är underbart att se hur nykomlingar vallar varandra, om jag nu får vara lite sentimental…Skäms, alla svar på temat "så där mådde jag också för tre veckor sedan" tycker jag är alldeles underbara!

Vi som ätit LCHF i åratal har glömt bort de där övergångsbesvären…

Sipoas
0

Jag svarar på direkta frågor av typen "Vilka frågor nappar du på?". Kanske borde jag våga mig in i diskussioner lite oftare, men det känns inte som om jag har så mycket att tillföra.

Siggebus
0

Jag svarar gärna på sådana frågor där trådskaparen verkar tro att lchf är en enda strikt, i-förväg-bestämd-diet där alla "ska" äta likadant eller reagerar likadant på kosten. Glad

Sådana där frågor typ: "jag har ätit lchf nu i två veckor och inte gått ner ett gram!"

Jag själv mår så himla bra av lchf och har gått ner ca 14 kg hittills att jag gärna vill att andra ska lyckas också.

Blir därför lite frustrerad när en del tror att man SKA äta en viss mängd av "this and that" och sen är t det klart! Glad Många av dessa frågeställarna är beredda att förkasta lchf pga att de inte verkligen gett kosten en ärlig chans och det tycker jag är jättesynd.

Jag vill då gärna förmedla hur olika det kan se ut från person till person - vissa kan äta mer kolhydrater och andra nästan inget för att kunna gå ner i vikt. Vissa kan använda mer vispgrädde, ost etc än andra.

Rena detaljerade vetenskapliga frågor svarar jag aldrig på för jag har inte den kunskapen. Jag går alltid efter min egen erfarenhet. Glad

Emea67
0

Jag läser mer än jag svarar. Men nybörjar frågor och stötta trådar brukar jag skriva i om inte någon annan har svarat det jag brukar svara. Länkar också gärna till sidor med svar om jag hittar sidan igen.

Sen LatMask dina sekttrådar mm läser jag jätte gärna Skrattande och andra roliga tramstrådar.

Vissa personliga trådar där läser jag mer en svarar men gillar vissa av dem.

Och som magma säger så är det en trevlig possitv stämning härGlad på Kif