Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5771 ggr
Ewilita
0

D-Pearls

Jag var på Hälsokosten för ett tag sedan och köpte bland annat D-Pearls men jag undrar om det är bättre med Holistics D-vitamin.
Vad jag har förstått så bör de innehålla 2000 IE ?
Jag hittar inte någonting sådant på D-pearls.
Men det står 20 µg D-vitamin.
Vad betyder det?
Och vilket skulle ni rekomendera? Holistics D-vitamin eller D-pearls?
Tack på förhand :)

nyborjare08
0

D-pearls innehåller 800 IE. Så du får stoppa i dig några fler D-pearls jämfört med holistics kapslar. Det finns de som inte gillar kapslarn i holistics för att de är gjorda av nåt som inte lär var bra enligt vissa (minns inte vad). Så det beror på hur noga man är. Själv tar jag holistics.

Sen finns det kapslar som innehåller 50 000 IE som vissa tar nån gång varannan vecka bara. Kan köpas från USA och är väl de som är mest prisvärda av vad jag har förstått.

Ewilita
0

Okej, men om jag äter 2 eller kanske tom 3 D-pearls/dag så borde det ju funka lika bra? Så kan jag köpa holistics nästa gång:)

Mooniq
0

Kostdoktorn har bra info om vitaminer. gå till sökrutan o skriv d-vitamin så hittar du nog massa bra att läsa.

Monica Hansson

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Wtn3
0

20 µg (mikrogram) är 800 IE som sagt, 2000 IE är 50 µg osv. Och äter du D-pearls så kan du ta 2-5 om dagen. Sen skulle jag satsa på sådana med 2000 IE, förslagsvis de från Bättre Hälsa, de är billigare än Hollstics. Mest ekonomiskt är antagligen de med 50000 IE som man får importera, men personligen föredrar jag att tillföra 4000 IE dagligen snarare än 50000 var tolfte dag, kroppen kan ju "bara" bilda 10000 IE dagligen om man utsätts för stark sol så jag är inte helt säker på att alla 50000 verkligen lagras om man tar sådana, och gör de inte det så försvinner den ekonomiska fördelen. Nu ska jag inte säga säkert att kroppen inte kan lagra in allt men i min värld känns det bättre att inte tillföra mer på en gång än kroppen själv kan bilda.

dufva
0

Jo, kroppen lagrar glatt in den d3 man tar som kosttillskott

Det är däri risken för överdosering ligger.

Jag har hört siffror på att kroppen maximerar intaget via solljus till 30000ie per dag för en ljushylt person med helkroppsexponering.

I vår familj har vi skaffat oss importvitaminer 50000ie som vi tar en var 14:e dag för vuxna och en gång i månaden för de lite yngre.

Som kuriosa kan jag nämna att min dotter som är 12 kom hem och uppvisade förkylningssymptom precis när jag fått tag på vitaminerna.

Hon fick förstås ett piller på momangen och faktiskt var förkylningen borta nästa morgon Förvånad

Om det var vitaminet eller placeboeffekten eller bara slumpen kan man förstås diskutera. Skrattande

JAUS
0

Jag tar mina 50 000ie en gång varje vecka (lite drygt 7000ie per dag) eftersom jag väger så mycket och därmed har ett större behov av det. Tänker minska dosen när jag gått ner tillräckligt.