Vad äta när man vill ha mys
Vad ska man äta om man vill ha myskväll?
Snacks av nått slag?
Kanske ska skriva vad kan man äta om man vill ha myskväll?
nått tips?

Vin och olika ostar, oliver. Kan använda fläsksvålar som kex till osten.
Nötter, Nåt LCHF-bakverk, Ost, Kallskuret, Räkröra-klickar på zucciniskivor
olika dipsåser med gurkstavar och broccoli /blomkål
Man kan dippa några paprikabitar också. Ölkorv går bra att dippa i creme fraiche.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Räkor/kräftor, avocadobitar och aioli eller citronmajonäs. MMMM, vad gott. Ost och Carbzone-bröd, rostat då.

Färsk löjrom på en Finncrisp med hackad rå lök och gräddfil.. allt nerskjölt med ett lagom kylt glas Champagne av någon hyfsad årgång!
Vill man vara strikt tar man en flik Oopsise!
Altså.. det e bara fantasin o plånboken som sätter gränser.. glöm snabba kolhydrater o fulfetter.. måste man bli halvt förgiftad bara för att man vill ha en lite romantisk stund!
Som någon pepåkar så är färska räkor ett fullgott alternativt.. man kan äta dessa som de är eller göra något gott mojs till eller så!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
ostfondue, doppa tex räkor, paprikasrimlor, minimajs…
Paprika och gurka med creme fraiche, Jordgubbar/blåbär/hallon i en skål med vispgrädde. Bärpåsar och paket från frysdisken duger utmärkt, tina i micron.
Vad mysigt allt låter. Tänker ägghalvor, majo och räkor och nåt gott torrt vitt vin. Eller salami, brie o paprika. Och nån o mysa med då förstås…….
Vi bukar köpa en påse färska räkor och aioli till det. Mysigt att plocka med och gott att äta. Ett annat tips är färdiga tapaslådor, dyra visserligen men jättegoda. Brukar innehålla korvar, inlagda vitlökar, oliver, ost mm.
Om man har mysigt sällskap i myset, så kan man kanske smaka på sällskapet…

Men kaisa då!? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
F´låååt….. 
#12 Kannibalism? 
Ja tänk att visa är kanibaler utan att ens tänka på det 
Avsvär mig allt ansvar för det som händer här..
Har INTE uppmanat till kannibalism!!!!! 
Har just gjort en röra på grönmögelost cf avokado lite hackad lök och några droppar chiliolja, dippar gurka morot paprika och rädisor har tidigare provar fläsksvålar, mmmmmmmmm
Idag serveras den med en drink på mintvodka och bubbelvatten med lite citron och ett myntablad.

#17 Äsch! Det säger du nu när jag nästan bestämt mig för att bjuda grannen till middag. 
Grannen: "Men vad ska jag ta på mig?"
Du: "Ta nån god marinad vetja!"

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Man behöver inte vara kannibal bara för att man nafsar lite?
Bara lite smått "kannibalistisk"…?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Något som inte är vidare kannibaliskt men gott ändå är att röra ihop ren kakao med vispgrädde tills det blir en tjock kräm. Krämen kan rullas till tryfflar och varför inte doppas i kokosflingor?! Att blanda i jordnötssmör är också gott.
Smörstekta champinioner är också gott :)
#12 Tänkte jag också…
Vaddå godis, hade jag haft sällskap hade jag inte haft en tanke på att äta godis. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#21 Hm… tänkvärt.
#24 Tack för att du förstååååår… 
E d vispad eller ovispad grädde du har då?
tack alla för många härliga tips, även lite humor hahaha

Ovispad grädde för att den ska bli kompakt nog att rulla. Smält smör kan man också tillsätta :P Vispad grädde med chokladsmak är också gott men det var inte det jag tänkte på.
Jag brukar göra "salami chips" i micron och dippa i guaccamole istället för nachos,mycket gott
Lägg vikt hushållspapper på en tallrik,fördela ut tunna salamiskivor och in i micron tills de blivit krispiga
#28 va har du för salami då?
sån man skivar själv?
lät ju riktigt gott
Rustibus - Det där lät mycket läckert.. MÅSTE provas! 
Oj, salamichips lät vansinnigt gott! Måste man ju köpa lite olika sorter och prova….
För länge sen, innan den här kosten, så läste jag att man kunde göra chips i ugnen på oxfilé (tror jag det var). Det enda jag kommer ihåg är att det skulle torka länge i ugnen i tunna skivor. Var sugen redan då men tappade bort det.
Någon som vet vad jag pratar om?

#32: låter som vilket torkat kött som helst. :)
detta är citerat från en site på nätet:
_Gör en 10% saltlake genom att
Koka upp 10 liter vatten
rör i 1 kg grovsalt, låt svalna.
Obs det går inte att använda vanligt salt eftersom Jod ger en bismak.
Lägg i köttet gärna mindre bitar, bogen sågar man när den är fryst. Köttet skall ligga i saltlaken i 36 timmar. Därefter tar man upp det och trär i trådar med en stor nål.
Sen är det bara att hänga upp på ett blåsigt ställe inte i direkt solljus. Sen är det bara att vänta. Det tar mellan 3-6 veckor beroende på väder och vind och storlek på köttet. Mindre bitar torkar fortare.
För att torka i ugnen: (vilket jag alltid gör av hygienskäl)
75-100 grader beroende på hur stor/grov biten är.
Låt ligga på galler i ugnen med luckan lite lite öppen och torka från 10-16 timmar….kolla så att köttet är genomtorrt..
fortast går det att dela uppi tunna skivor så klart Glad men sänk då t 50-75 grader!_
mumsigt gott, helst om du har i ordentligt med vitlök och lite andra kryddor i laken!!!

Kan man inte göra chips av rättika? Eller av majrova, eller kålrabbi?

Chips av riven ost (fet) är gott: man lägger små högar av riven ost på bakplåtspapper på bakplåt och stoppar in i ca 225 gr tills osten smält och fått färg. Sen kan man göra en dip av majonäs och chilipasta t ex eller nåt annat man gillar. Jag brukar även krydda osthögarna ibland.
Gott och jättefett!

#35 Ohmengudsågott!
Kan det funka med vanligt Boxholms Gräddost? Blir chipsen hårda och knapriga alltså? Kan man inte lägga ut skivor direkt, måste osten vara riven? Jag menar, den bubblar väl liksom ihop ändå? Vad kryddar du med?

#36 Jag har enbart gjort av riven ost men prova med skivor, det borde funka. Chipsen blir knapriga när de kallnat och om det blir över (man blir ganska mätt av chipsen) brukar jag förvara dem i öppen skål ovanför kylen för att behålla krispigheten.
Har även tänkt testa att strö riven parmesan i osthögarn, men det har inte blitt av än…
Jag har t ex kryddat med pepparmis, men man kan ju ta vad man vill: dill, cayenne, curry… you name it! Majonäsen har jag gjort själv och den blir extrem fet eftersom det inte finns några tillsatser av nåt slag, enbart äggulor och olja (har testat en blandning av kallpressad rapsolja och flytande kokosfett, som blev bra).
Man får vara lite allert - osten blir ganska lätt bränd.
Jag har gjort chips av majrova friterade i kokosfett. De blir ganska mjuka men väldigt goda. 

JAUS: Fanken då, tyckte jag kommit brå nåt bra där, men jag vill ju ha chips, hårda såna liskom.
Gunnell: Gud så gott, det ska jag prova!
Prova morötter då om du kan äta så mycket kolhydrater.

#40 Jag VILL inte äta en massa kolhydrater. Men jag tänkte att man kanske kunde hitta ett sätt att göra chips av nyttigare saker än potatis (och morötter).
När du gjorde dina "chips", hur tunna var skivorna?
Någon som vet hur man får chips att bli hårda?
Tack för det! Ska testa i ugnen med tunna skivor av något kött. Borde bli sprött och gott.
Har köpt nåt som kallas för naturchips på konsum i påse, tror det var torkat renkött? Också länge sen, ska kolla om det finns nu.

Hauswolff: ostchipsen blir riktigt knapriga, speciellt om man låter dem få lite färg. Jag tycker det är samma känsla som när man äter vanliga chips, skillnaden är att av ostchips blir man riktigt mätt och orkar inte vräka i sig hur många som helst
, inte jag iaf. Sen kan man som sagt ha olika smak på dem om man vill och även olika smak på dip.
Jag själv gillar chilipasta i majonäsen, det är riktigt mumsigt som dip!
Använde osthyvel, kanske blir bättre resultat med tjockare skivor. Det går väl att göra strips av dem med.
Parmesanchips blir bättre än de på gräddost tycker jag. Det blir fint att göra små skålar av dem och fylla med gois i form av räksallad tex. Lägg dem på upp och ner vända glas när de tas ur ugnen.

Ska testa med Peccorino och Gräddost, eller kanske en blandning. Riktigt knapriga bacon är ju gott också. :-)

Oh gods, nu blev jag sjukt sugen på ostchips också.
Jag ska festa till det och gå på bio ikväll, och i Kista centrum har de ett "Tasty house" där de har macademianötter med ostsmak. Det kanske är e-nummer, och säkert lite för mkt kolisar, men en liiiiiten handfull sådana, fick mig att tycka att det där med ostbågar och tjipps var a thing of the past, och då har det varit mitt största "Jag saaaaaaaaaaaaaknar"..
24,90 per hg. Inte dyrare än tjipps,och mkt bättre.
De hade naturella också, för ungefär samma pris. Ska botanisera där idag, och se om jag hittar nåt bättre. :)
*sjunger på fredagsmys-reklamjingeln, men avslutar med "men det ska vaaaa LCHF!"*

Knaperstekt sidfläsk från kylen. En skiva Åseda/boxholm gräddost på var sida och smaska på.