Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3572 ggr
VelvetP
0

Apokvot

Hej!

Skrev för en vecka sedan om min oro för mitt kolesterol som stigit enormt mycket (10,2)

Fick rådet här på Kif att be om att få testa Apokvot istället. Sköterskan ringde nu ikväll efter att ha pratat med läkaren om detta och det var ett klart nej. Tydligen så kostar det pengar och görs bara i utredningar sa hon. Om man ska kolla sin Apokvot så måste det ner till Lund (bor i Blekinge) för analys. Så det verkade ju jättekrångligt…

Men de lär stöta på motsånd om de vill ge mig medicin utifrån mitt totalkolesterol. Jag tror på detta och kommer inte äta medicin oavsett vad mitt kolesterol ligger på nästa gång…

Doc
0

Så de har inget emot att sätta in en kanske livslång tablettbehandling, som kan ge besvärande biverkningar. Men de vill inte betala 100 - 200 kr för att se till att det är en klok idé först?

Tragisk tröghet.

Anders-S
0

I Västra Götaland har vi just haft vårdval, aktivt eller passivt. Vet inte hur det är i andra landsting men det skall väl vara genomfört överallt innan 2010. 

Hade varit intressant att ha information om vilka läkare/vårdcentraler som inte motarbetar dem som vill prova livstilsförändringar i form av naturlig anti-infammatorisk kost och kolhydratrestriktion istället för läkemedelsbehandling.  Min egen vårdcentralsläkare har precis deklarerat att han och hans kollegor är starkt emot det han kallar för "extremkost". Skall ändra mitt vårdval så snart jag hittar ett bättre alternativ. 

"Man kan inte ha en ko i köket bara för att hon är snäll."

Jennix
0

#2 Vet inte var i Västra Götaland du bor men det finns en vårdcentral i Trollhättan som har LCHF-vänlig personal. Stavre Vårdcentral tror jag den heter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

Du får helt enkelt stå på dig och säga att du inte äter medecin utan en riktig utredning.. där APO-kvot är åtminstone en del!

Det var väl du som var typ1 och hade sänkt ditt blodsockervärde efter kostomläggningen.. man kan fundera på vad som störst risk!

Sen så är högt kolesterol på sin höjd ett symptom och man vill gärna ha reda på orsaken.. för det finns ju andra orsaker till att det höjs.

Du går väl på provtagning med jämna mellanrum och vi får hoppas att det är en tillfällig höjning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Besika
0

Min mamma har inte eller fått ta detta prov, i Borås. Nu har hon kollat i Varberg, sköterskan kände inte till det, och undrade om det var väldigt dyrt….

Det kostar… 30 kr!!!!!!!!!

[bittek]
0

Kolla med Företagshälsan där du bor! Jag beställde iofs en "stor" hälskokontroll av dem och fick be dem lägga till apo-kvot. Men det kostade inget extra.

Dock är den här hälsokollen dyr, 2000 kronor betalade jag för hela rasket.

Men det går kanske att köpa enbart apo-kvoten?

Tyvärr glömde de bort min apo-kvot, så idag har jag lämnat blod igen. Svar om en vecka. Suck…

gluffgluff
0

Man häpnar verkligen. Att ordinera statiner kostar ju inte vårdcentralen någonting. Men det kostar dig och staten en massa pengar. Men apo-provet är en kostnad för vådcentralen, så därför låter de bli. Sveriges sjukvårdssystem har vewkligen inte rätt incitament…